کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۸۴۵۳
تاریخ خبر:

بازار خودرو اروپا در ژانویه ۲۰۱۹ آب رفت

هفت صبح| علیرغم افت ۴٫۶درصدی بازار خودرو اروپا در ژانویه، تقاضا برای مدل‌های الکتریکی همچنان داغ است و کار و بار پژو هم سکه است.
همزمان با سقوط تقاضا در بازار خودرو چین و آمریکا، تقاضا در بازار اروپا هم پنجمین افت خود را طی شش ماه اخیر تجربه کرد. ادامه پافشاری اتحادیه اروپا روی قانون WLTP و چشم‌انداز تیره اقتصاد جهانی موجب شده تا خریداران به جای بازار خودروهای صفر کیلومتر، ذخیره دارایی را در پیش گرفته و اوضاعی نامناسب را برای یکی از مهمترین صنایع این قاره رقم بزنند.
البته اگر آمار ۱۲ ماه اخیر فروش خودروهای صفر کیلومتر در اروپا را بررسی کنیم، متوجه یک نکته مهم می شویم. اینکه اوضاع فروش خودروسازان هنوز ناامیدکننده نیست و فعلا ماه دسامبر ۲۰۱۸ رکورددار کمترین میزان فروش خودرو طی ۱۲ ماه اخیر است. با این حال ادامه افت فروش در ژانویه ۲۰۱۹ از احتمال وقوع یک بحران بزرگ برای صنعت خودروسازی خبر می‌دهد و البته مسئله برگسیت هم بر عمق فاجعه خواهد افزود.
نگاهی به آمارهای انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) نشان می‌دهد پنج برند نیسان، آئودی، آلفا رومئو، پورشه و فیات رکوردداران بدترین افت ممکن در نخستین ماه از سال ۲۰۱۹ هستند. ژانویه امسال بازار خودرو اروپا افتی ۴٫۶ درصدی را نسبت به ژانویه ۲۰۱۸ تجربه کرد و مجموعا ۱٫۲۳ میلیون دستگاه خودرو در سرتاسر قاره اروپا به فروش رفت. البته بازار قاره سبز سه برنده بزرگ هم داشت که شامل ولوو، پژوسیتروئن و داچیا می‌شوند. بدترین کاهش ماه متعلق به دو بازار مهم ایتالیا و اسپانیا بود که بین ۷ تا ۸ درصد سقوط کردند. انگلستان، فرانسه و آلمان هم حدود ۱ تا ۱٫۵درصد افت فروش را تجربه کردند. از آن سو مجارستان، یونان و پرتغال هم از جمله کشورهایی بودند که افزایش فروش را در بازار خودرو طی ژانویه ۲۰۱۹ گزارش کردند. گروه‌های فولکس واگن، PSA، رنونیسان، کیا هیوندای و فورد به ترتیب پنج بازیگر اصلی بازار اروپا بودند که در این ماه ۲۸۸، ۲۰۴، ۱۴۷، ۸۰ و ۷۷ هزار دستگاه فروش داشتند.
در گروه فولکس واگن افت همزمان فولکس، آئودی، پورشه و اشکودا با نرخ‌های ۳٫۸-، ۱۷٫۳-، ۴۹٫۷- و ۵٫۱- وضعیت بغرنجی را برای بزرگترین گروه خودروسازی اروپا رقم زده است. از آن سو پژو به لطف خرید سهام کامل اوپل/واکسهال توانسته فروش خود را افزایش داده و ضمن تجربه رشد ۱۳٫۷ درصدی برند دی‌اس، در آمار سیتروئن هم رشد ۳٫۳ درصدی را تجربه کند. هرچقدر هم که مجموعه رنونیسان رویکردی نزولی را در این ماه تجربه کرده‌اند، کیا هیوندای اما به لطف رونق فروش کیا توانسته بیش از ژانویه ۲۰۱۸ خودرو بفروشد.
در بین دیگر برندها و گروه‌های خودروسازی نام دایملر بنز، جگوار لندروور، تویوتا و ب.ام.و هم در بین شرکت‌هایی با فروش نزولی دیده می‌شود. جالب اینکه میتسوبیشی ولوو برخلاف روند عمومی بازار، رشد فروش را تجربه کرده و عملکرد موفقیت آمیزی داشته‌اند. این دو شرکت به ترتیب در ژانویه امسال با نرخ‌های رشد ۲٫۷ و ۲۱٫۷ درصدی، موفق شده‌اند ۱۰۲۳۸ و ۲۱۲۶۴ دستگاه خودرو در ژانویه ۲۰۱۹ تحویل مشتریان خود دهند.

کدخبر: ۲۴۸۴۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر