کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۳۳۰۳
تاریخ خبر:

بار دیگر سرنوشت مبهم فردوسی‌پور در تلویزیون

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | پنجشنبه شب گذشته دهمین فصل برنامه فوتبال ۱۲۰ در شبکه ورزش به پایان رسید. برنامه‌ای که از نظر کیفی یک سر و گردن بالاتر از فصل‌های قبل می‌ایستد. درباره چرایی موفقیت برنامه در ادامه خواهیم نوشت. پیش از آن چند سول مطرح است؛ ازجمله اینکه عادل فردوسی‌پور تا فصل بعد که فوتبال ۱۲۰ را شروع کند، چه خواهد کرد؟ آیا برنامه‌ای دیگر به او داده می‌شود؟ آیا اجازه فعالیت او در پلتفرم صادر خواهد شد؟

*** مورد اول| استارت در میان ابهام
سری جدید فوتبال ۱۲۰ در حالی شروع شد که به‌خاطر شرایط عادل فردوسی‌پور در تلویزیون، شایعه توقیف آن به گوش می‌رسید. هفت‌صبح اولین رسانه‌ای بود که به غیبت فوتبال ۱۲۰ اشاره کرد و نوشت به‌رغم آغاز مسابقات لیگ‌های اروپایی خبری از این برنامه نیست. آن گزارش واکنش شبکه سه را به همراه داشت که منجر به ارائه مستنداتی مبنی بر توافق با فردوسی‌پور برای تداوم فوتبال ۱۲۰ شد. کمی بعد برنامه روی آنتن شبکه ورزش رفت و ابهامات پایان یافت.

*** مورد دوم| پایان در میان ابهام
دهمین فصل فوتبال ۱۲۰ به تهیه‌کنندگی عادل فردوسی‌پور همانطور که در میان ابهام شروع شد، با ابهام به پایان رسید. به‌خاطر موقعیت فردوسی‌پور در تلویزیون سوال این است که آیا فصل بعد برنامه تداوم خواهد داشت؟ احتمالا پاسخ مثبت است و بعد از آن سوال‌های دیگری مطرح می‌شود. اینکه تا آغاز سری جدید فوتبال ۱۲۰ فردوسی‌پور باید بیکار بماند؟ سوال وقتی جدی‌تر می‌شود که کارنامه او در عرصه برنامه‌سازی را به یاد بیاوریم. فردوسی‌پور و تیمش هر آنچه ساخته‌اند پربیننده بوده. در شرایط منطقی او می‌بایست سازنده یکی از ویژه‌برنامه‌های فوتبالی تلویزیون در این روزها که اوج مسابقات است، باشد. تازه، وجه گزارشگری او هم هست که تلویزیون بیش از پیش به آن نیاز دارد.

*** مورد سوم| ابهام برنامه‌سازی برای پلتفرم
سال پیش عادل فردوسی‌پور تصمیم داشت برنامه‌ای با نام ۹۹ بر بستر اینترنت منتشر کند. در لحظه آخر اما ساترا که زیرمجموعه صدا‌وسیماست با این برنامه موافقت نکرد. گفته می‌شد این برنامه ضبطی است و به‌رغم مجوز وزارت ارشاد، ساترا مجوز انتشار نداده است. این سابقه، باعث می‌شود حضور فردوسی‌پور در سامانه‌های اینترنتی را عجالتا منتفی بدانیم. با این حساب علاوه بر تلویزیون، امکان استفاده از قابلیت عادل فردوسی‌پور و تیمش در وی‌او‌دی‌ها هم فراهم نیست. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که فردوسی‌پور از سوی پلتفرم‌ها پیشنهادی متعددی برای ساخت و اجرای برنامه دارد.

*** مورد چهارم| یک ۱۲۰ پرونده‌محور
برسیم به عملکرد عادل فردوسی‌پور و تیمش در دهمین فصل از برنامه فوتبال ۱۲۰٫ شاخص‌ترین اتفاق این برنامه، تغییر رویکرد آن است. برنامه در این فصل به‌جای تمرکز بر پخش خلاصه بازی لیگ‌های مختلف، پرونده‌محور شده بود. به این شکل که در هر برنامه یک موضوع به‌شکل ویژه از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گرفت. نمونه‌اش سوپرلیگ اروپا بود که البته فوتبال ۱۲۰ یک پرونده کامل به آن اختصاص داد و همه ابعاد این اتفاق جنجالی را با کنار هم قرار دادن رویدادها، نقل‌قول‌ها و واکنش‌ها بررسی کرد. برای تکمیل پرونده ارتباط تصویری با پیتردروری گزارشکر صاحب‌سبک فوتبال هم برقرار شد.

*** مورد پنجم| آیتم‌های خاص ۱۲۰
علاوه بر پرونده‌های متنوع، گفت‌وگوهای اختصاصی و آیتم‌های فوتبال ۱۲۰ هم در این فصل دو برابر شد. آخرین گفت‌و‌گو مربوط است به مصاحبه با مهدی طارمی که حتما بریده صحبت‌های او درباره دوستان صمیمی‌اش!‌ و نقش آنها در موفقیتش را دیده‌اید. حتما آیتم ویژه‌ای که با صدای فردوسی‌پور برای زنده‌یاد علی انصاریان در این برنامه پخش شد، خاطرتان هست.

در میان آیتم‌های خارجی هم شاهد نمونه‌های درخشانی بودیم که نشان از تیزهوشی بچه‌های برنامه در رصد محتواهای مختلف است؛ ازجمله آیتم ابهامات مرگ مارادونا یا «صدای مصنوعی هواداران در فوتبال در دوران کرونا». حیف است از فوتبال ۱۲۰ صحبت کنیم و آیتم فان آن را نادیده بگیریم. ابوطالب حسینی هر هفته با اتفاقات ورزشی و اجتماعی شوخی می‌کرد که حالا ساختار، متن و اجرای آن دارای امضای منحصربه‌فرد است و تبدیل به شناسنامه فوتبال ۱۲۰ شده.

کدخبر: ۳۹۳۳۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر