کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۹۹۶۳
تاریخ خبر:

بارسا؛ ‌برنده زمستانی اروپا

روزنامه هفت صبح، آرتین ابراهیمی | مدیریت باشگاه بارسلونا را می‌توان برنده نقل و انتقالات زمستانی سال ۲۰۲۲ معرفی کرد؛ چرا که در عین بحران مالی و با معادلات پیچیده، بازیکنان نسبتاً ممتازی را جذب کرد تا نقاط ضعف این تیم خسته در فاز هجومی را ترمیم کند. پروژه بازسازی بارسا، فعلاً به جریانی کوتاه مدت وصل شده و مشخصاً از فلسفه بارسا که مبتنی بر نیروهای جوان لاماسیاست، فاصله گرفته است.

استخدام دنی آلوز ۳۸ ساله و اوبامیانگ ۳۲ ساله نشان از این واقعیت دارد. البته موفقیت خوان لاپورتا در حل و فصل موقت حساب‌های مالی بارسلونا، با فروش کوتینیو و کسر حقوق برخی بازیکنان گران‌قیمت نظیر اُومتیتی و پیکه و چند نفر دیگر، این امکان را فراهم آورد تا دو بازیکن مهم را به خدمت بگیرد؛ فران تورس و آداما ترائوره که قطعاً نقش موثری در نیم فصل دوم آبی‌اناری‌ها خواهند داشت.

البته بارسا هنوز با پیامدهای منفی ناشی از مقابله با بازیکنان ناراضی مواجه است که در راس این بحران، عثمان دمبله قرار دارد؛ مهاجم فرانسوی که در نهایت ترجیح داد تا آخر قرارداد خود در این تیم ماندنی شود؛ لیست تیم را شلوغ کند؛ تا یوروی آخر قرارداد ۱۵ میلیونی خود را بگیرد و روی سکوها بنشیند! تحت این شرایط اوبامیانگ مهاجم گابنی تازه از راه رسیده، به شکلی عجیب از حق و حقوق خود گذشت تا ضمن فسخ یکطرفه با آرسنال، قوانین سختگیرانه لالیگا مانع ثبت قرارداد او نشود.

بارسا چند بازیکن مازاد به اسامی ساموئل اومتیتی، کلمنت لنگله، سرجینیو دست، لوک دی‌یونگ، سرخی روبرتو، ممفیس دیپای و مارتین برایثویت نیز دارد که تا فصل تابستان مجبور به تحمل آنهاست.
بارسا با مدیریت خوان لاپورتا که وکیل ممتازی در اسپانیا به شمار می‌رود، به همراه متئو آلِمانی و یوردی کرایف، در تلاش برای عبور از خرابه‌های بارتومئو است و در این راه، حتی به تجربیات فلورنتینو پرز هم متوسل شده تا راه فراری بیابد و تیمش را از این گرداب نجات دهد.

شش بازی سرنوشت‌ساز در سه هفته!
بارسلونا طی سه هفته آینده، ۶ بازی سرنوشت‌ساز دارد تا بلکه از این وضعیت خارج شود. آنها فعلاً در جدول لالیگا پنجم هستند و برای این‌که به لیگ قهرمانان سال آینده راه پیدا کنند، با رقبایی چون سویا، بتیس، اتلتی، سوسیداد، ویارئال، بیلبائو و والنسیا در رقابت نزدیک هستند. اگر فصل با عدم راهیابی بارسا به UCL به پایان برسد، آنگاه فاجعه شکل واقعی به‌خود می‌گیرد و عواقب آن تا مدت‌ها دست از سر این تیم برنمی‌دارد.

با پایان فیفادی، بارسلونا روز یکشنبه ۱۷ بهمن در یک بازی سخت میزبان اتلتیکو‌مادرید است که رقیب اصلی این تیم در تصاحب یکی از عناوین دوم تا چهارم این فصل لالیگاست! هفته بعد، ژاوی و تیمش به استقبال دربی کاتالونیا در زمین اسپانیول می‌روند. چهار روز بعد، یعنی روز غیرمتعارف پنجشنبه (۲۸ بهمن) بارسا در نیوکمپ میزبان ناپولی خواهد بود؛ بازی مهمی که در لیگ اروپا به انجام می‌رسد و رقبای نامداری چون زنیت، دورتموند، پورتو، سویا، آتلانتا، لایپزیش، سوسیداد هم در این تورنمنت درجه ۲ حاضر هستند.

سه روز بعد بارسلونا در زمین والنسیا بازی سختی دارد؛ روز پنجشنبه ۵ بهمن هم بازی برگشت با ناپولی از راه می‌رسد و به فاصله سه روز، مصاف سنتی با بیلبائو در انتظار آبی‌اناری‌ها خواهد بود. با این تقویم فشرده و بازی‌های دشوار، به نظر توان مربیگری ژاوی در همین ماه فوریه به اثبات می‌رسد که آیا او می‌تواند رهبر پروژه جدید بارسا باشد و یا در انقلاب تابستانی تیم، این مربی جوان هم رفتنی خواهد بود؛ به‌ویژه این‌که برخلاف همه ادعاها، لاپورتا چندان میانه خوبی هم با ژاوی ندارد.حال در ادامه این متن، به معرفی ۴ چهره جدید بارسلونا و ترکیب مورد نظر ژاوی برای ادامه فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۱ می‌پردازیم.

دنی آلوز داسیلوا
بازگشت این مدافع راست ۳۸ ساله به بارسلونا حیرت‌انگیز بود؛ اما تا این لحظه نشان داده که ظاهراً تصمیم درستی بوده است؛ چرا که تیته هم از او در ترکیب تیم ملی برزیل استفاده می‌کند.آلوز متولد سال ۱۹۸۳ در ژوازریو است. در برزیل فقط در تیم باهیا بازی کرد. از سال ۲۰۰۲ به سویا اسپانیا آمد و طی ۶ فصل، بازی‌های خوبی برای این تیم انجام داد. او از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ عضو تیم رویایی بارسا بود و در ۲۴۷ بازی موفق به‌ثبت ۱۴ گل شد.

بعد به یوونتوس، پاری‌سن‌ژرمن و سائوپائولو رفت و در حالی‌که به فکر بازنشستگی بود، با چراغ سبز ژاوی به بارسا بازگشت و احیا شد. او در تیم ملی برزیل هم ۱۲۱ بازی انجام داده و موفق به زدن ۸ گل شده است. آلوز در بارسلونا، یک رقیب آمریکایی دارد: سرجینیو دست که قطعاً از پس او برمی‌آید؛ اما در تیم ملی برزیل امرسون رویال که همین امسال از بارسا به تاتنهام رفت، شانس اصلی بازی در جناح راست برزیلی‌هاست.

آداما ترائوره دیارا
این وینگر راست ۲۶ ساله متولد بندر بارسلون است و اصالتی مالیایی دارد. او محصول تیم‌های پایه‌ای بارسلونا بوده و در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ برای بارسای B 63 بازی انجام داده و ۸ گل زده است. در این مقطع فقط یکبار شانس پوشیدن پیراهن تیم اصلی را پیدا کرده است. او سپس به سه تیم انگلیسی پیوست. سال ۲۰۱۵ در آستون‌ویلا ۱۱ بازی انجام داد و گلی نزد. دو فصل بعد را در میدلزبورو سپری کرد و در ۶۱ بازی ۵ گل زد؛ اما با پیوستن به ولورهمپتون و زیر نظر نونو اسپریتو سانتو پرتغالی، توانایی‌های آداما شکوفا شد و به تیم ملی اسپانیا هم راه یافت.

ترائوره نیم فصل اول لیگ برتر انگلیس در سال ۲۰۲۱ را بیشتر نیمکت‌نشین بود و خیلی در ایده‌های برونو لاگه جای نداشت. قیمت او هم در ترانسفرمارکت افت زیادی کرد و بارسا فرصت را مناسب دید تا با قراردادی قرضی و بند خرید اختیاری ۳۰ میلیون یورویی، این بازیکن قوی‌هیکل را استخدام نماید. آداما در ادامه فصل می‌تواند جانشین خوبی برای عثمان دمبله شورشی باشد. ظاهراً پیراهن شماره ۱۱ هم از مهاجم فرانسوی گرفته شده تا تحویل ترائوره شود. بازیکنی که اگر به استانداردهای بازی در ولوز برسد، برای ژاوی گره‌گشا خواهد شد.

فران تورس گارسیا
این مهاجم جوان که روز ۲۹ فوریه ۲۲ ساله می‌شود، متولد Foios در شمال والنسیاست و از ۶ سالگی در آکادمی فوتبال این شهر حضور داشته و تا سال ۲۰۲۰ هم عضو تیم‌های پایه، تیم B و تیم اصلی والنسیا بوده است. تورس یکی از چهره‌های درخشان تیم‌های ملی پایه‌ای اسپانیا هم بوده و در ۴۷ بازی، ۱۱ گل به ثمر رسانده است. او در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ نیز ۷۱ بازی برای والنسیا انجام داده و موفق به ثبت ۶ گل شده است.

فران تورس در سال ۲۰۲۰ با نظر مساعد پپ گواردیولا به منچسترسیتی رفت، اما پشت خط ستاره‌های این تیم به‌ویژه برناردو سیلوا، ریاض ماحرز، فیل فودن و رحیم استرلینگ قرار گرفت و نتوانست توانایی خود را نشان دهد تا در نقل و انتقالات نیم‌فصل امسال مورد توجه بارسای بحران‌زده قرار بگیرد و با مساعدت مربی و مدیران بارسایی سیتی (مشخصاً فران سوریانو و چیکی بگیریستین)، با رقم نسبتاً نازل ۵۵ میلیون یورو، آن‌هم در چندین قسط که چک اول آن تابستان آینده پاس می‌شود، به جمع آبی‌اناری‌ها ملحق شود. البته یکی از ابهامات این دو خرید اسپانیایی بارسا، هم‌پست بودن آنهاست. به این معنا که پست اصلی آداما ترائوره و فران تورس، وینگر راست است و ژاوی مجبور خواهد شد تا از تورس در جناح چپ استفاده کند.

‌پیر امریک امیلیانو فرانسوا اوبامیانگ
شاید مهمترین ویژگی مهاجم جدید بارسلونا، رئالی بودن اوست؛ جایی‌که اوبا در نوجوانی به پدربزرگش قول داده بود که روزی پیراهن سفید رئال‌مادرید را بر تن کند. او با مصاحبه‌های مختلف خیلی تلاش کرد تا فلورنتینو پرز را راضی به این نقل و انتقال کند؛ اما وجود کریم بنزما مانع آن شد تا اوبامیانگ ناامید از این رویا، در نیم فصل ۲۰۲۲ راهی تیم رقیب شود. اوبا متولد سال ۱۹۸۹ (۳۲ ساله) در شهر لاوال فرانسه است. در رده نوجوانان و جوانان عضو تیم‌های نیس، لاوال، باستیا و آ‌ث‌میلان بوده است.

او اولین قرارداد حرفه‌ای خود در سن ۱۸ سالگی را با آ‌ث‌میلان امضا کرده، ولی هرگز با پیراهن این تیم در هیچ رده سنی به میدان نرفته و به تیم‌های دیژون، لیل و موناکو قرض داده شده است. او سرانجام سال ۲۰۱۱ با قرارداد دائمی به سنت‌اتین پیوست و طی دو سال بازی در خط حمله این تیم، ۳۷ گل زد تا توجه تیم استعدادیاب دورتموند را جلب کرده و با قراردادی ۵ ساله راهی این تیم معروف آلمانی شود. اوبامیانگ در دورتموند بهترین دوران بازی خود را سپری کرد و در ۱۴۴ بازی، ۹۸ گل برای این تیم زد تا در سال ۲۰۱۸ با قراردادی ۶۰ میلیون یورویی راهی آرسنال شود.

او در جمع توپچی‌های شهر لندن هم مهاجم موفقی بود و طی ۴ سال، ۶۸ گل برای این تیم به‌ثمر رساند؛ اما با شروع فصل جدید فوتبال انگلیس، مشکلات او با میکل آرتتا سرمربی اسپانیایی آرسنال شدت گرفت و در نتیجه بازوبند کاپیتانی تیم از او گرفته و به درهای خروجی باشگاه نزدیک شد. اوبا که برای تیم ملی گابن، ۷۲ بازی کرده و ۳۲ گل هم به ثمر رسانده، در آخرین لحظات نقل و انتقالات زمستانی، از همه حق و حقوق خود گذشت، قراردادش با آرسنال را فسخ کرد و تقریباً به شکل رایگان به بارسلونا پیوست تا هوای جدیدی را تجربه کرده و برای آینده برنامه‌ریزی کند؛ این که آیا در این تیم باقی بماند و یا در پی مقصدی دیگر باشد.

ترکیب بارسلونا در‌نیم فصل دوم
به این ترتیب، به‌نظر می‌رسد که ژاوی با این ترکیب اصلی و با ارنج ۳-۳-۴ در نیم فصل دوم لالیگا و لیگ اروپا به میدان خواهد رفت: تراشتگن، آلوز، پیکه، آرائوخو، آلبا، بوسکتس، فرانکی دی‌یونگ، پدری (گاوی)، تورس، آداما ترائوره و اوبامیانگ

کدخبر: ۴۳۹۹۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر