کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۹۲۷۹
تاریخ خبر:

باران ۱۸دقیقه‌ای تهران رکوردها را جابه‌جا کرد

روزنامه هفت صبح | قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون آب و آبفای وزیر نیرو سه‌شنبه‌شب، بعد از باران عجیبی که بسیاری از اهالی تهران را غافلگیر کرد، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «امشب و در مدت ۱۸دقیقه، ۲۵میلیمتر بارندگی در تهران داشتیم که جای شکرگزاری دارد.» او در گفت‌وگو با هفت‌صبح بر اینکه باران سه‌شنبه‌شب رکورد شکسته تاکید کرد و روند کل بارش‌ها در سال آبی جاری را هم یک رکورد دانست و گفت: «میزان بارندگی تهران در سال آبی جاری(مهرماه ۹۸ تاکنون) ۴۴۷میلیمتر بوده درحالی‌که میزان بارش در همین بازه زمانی سال آبی گذشته ۳۷۰میلیمتر بوده است.»

برای اینکه به میزان عجیب‌بودن اتفاقی که افتاده پی‌ببرید، بد نیست بدانید که میانگین بارش باران در تهران برای سال آبی گذشته(مهرماه ۹۷ تا شهریور ۹۸) به نزدیک ۳۸۰میلیمتر رسیده است. جالب اینکه همین عدد ۳۸۰میلیمتر هم برای خودش رکوردی بوده است و گفته می‌شود نسبت به میانگین ۵۰سال گذشته ۷۰درصد رشد نشان می‌دهد. این یعنی میزان بارش‌ها طی هشت‌ماه گذشته و سه‎شنبه‌شب همانقدر که تهرانی‌ها احساس کرده‌اند، عجیب بوده است. ضمن اینکه بارش باران(نه به شکل ۱۸دقیقه ابتدایی) در بسیاری از نقاط تهران تا نزدیکی‌های صبح ادامه داشت.

اصغر عطایی، مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران هم گفته: «باران دیشب را می‌شود از برخی جهات یک نمونه بی‎نظیر از بارش در فصل بهار قلمداد کرد. اینکه در مدت زمان ۱۸دقیقه براساس اعلام سامانه‌های هواشناسی ۲۵میلیمتر باران ببارد و در گستره شهر تهران از غربی‌ترین نقطه تا شرقی‌ترین نقطه ادامه پیدا کند، منحصربه‌فرد بوده است. مشابه چنین بارشی را البته کمی خفیف‌تر در چندسال قبل و در منطقه کن شاهد بودیم که در مدت ۲۰دقیقه، ۲۵میلیمتر باران بارید. در آن بارش متأسفانه سیلاب به‎راه افتاد و به برخی تأسیسات شهری خسارت‌هایی هم وارد شد زیرا در آن زمان آمادگی لازم وجود نداشت. خوشبختانه با توجه به لایروبی مسیل‌ها و انهار که از دوسال قبل آغاز شده است، شب گذشته آب‌گرفتگی و سیلابی این‌چنینی را شاهد نبودیم.»

باران سه‌شنبه‌شب نه تنها ظرف ۱۸دقیقه کمک کرد که میانگین بارش سالانه تهران یک تکان اساسی بخورد بلکه برای خودش هم یک رکورد درست و حسابی ثبت کرد. مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای تهران این خبر را می‌دهد و می‌گوید: «با ثبت ۲۵.۹میلیمتر بارندگی در مدت ۱۸دقیقه تا ساعت ۲۲ مورخ ۳۰ اردیبهشت‌ماه، رکورد بارندگی‌های ۳۲ساله شهر تهران شکسته شد.» محمدرضا خانیکی ادامه می‌دهد: «سامانه بارشی اخیر بر ارتفاعات استان متمرکز بوده است و براساس نقشه‌های ترسیمی، ‌مرحله اول فعالیت این جبهه در شرق استان شروع شده و در ادامه به فعالیت در غرب استان پرداخته است. با توجه به بارندگی‌های چشمگیر، ایستگاه‌های آردینه(رودهن) با ثبت ۴۴٫۸میلیمتر، پلور ۳۸٫۵میلیمتر، رودک ۴۳٫۵میلیمتر و درکه ۳۶میلیمتر بیشترین میزان بارندگی‌های استان را به خود اختصاص داده‌اند.»

از طرف دیگر هم خبر می‌رسد که با پربودن ۷۰درصدی مخازن سدهای کشور، ذخیره آب سدها به حدود ۳۵میلیارد مترمکعب رسیده است. در حال حاضر از مجموع ۵۰میلیارد و ۵۰۰میلیون مترمکعب ظرفیت مخازن سدهای کشور، حدود ۳۵میلیارد مترمکعب آب پشت سدها ذخیره شده است. به گفته وزیر نیرو، این ظرفیت خالی ۳۰درصدی، ظرفیت مناسبی برای مهار سیلاب‌های احتمالی پیش رو در بهار سال جاری است.مجموع این خبرها که چهارشنبه منتشر شد، کاری کرد که برای چندمین‌بار طی یک‌سال و دوماه گذشته این سوال پیش بیاید که آیا ایران وارد ترسالی شده است؟

جهانگیر پرهمت، قائم‌مقام ستاد توسعه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی ‌و فناوری ریاست‌جمهوری، در همین رابطه به ایسنا گفته: «در این زمینه نمی‌توان به‌طور قطع اظهار نظر کرد ولی روند موجود یک روند ترسالی را نشان می‌دهد و امیدواریم روند ترسالی رخ داده باشد.»
حسین اردکانی از بنیان‌گذاران هواشناسی در ایران هم از افرادی بود که در مصاحبه‌ای با مهر، ورود به دوره ترسالی را تایید می‌کند .

اما برخی هم معتقدند که آنچه در مدت اخیر اتفاق افتاده، دلیل کافی برای تایید ورود به دوره ترسالی نیست؛ حسین طبری، محقق حوزه‌های هیدرولوژی و تغییر اقلیم در دانشگاه کی‌یو لون بلژیک، در این رابطه به خبرآنلاین می‌گوید: «وقوع دو سال تر متوالی نمی‌تواند لزوما حاکی از ورود به دوره ترسالی باشد. ترسالی و خشکسالی حاصل از نوسانات اقلیمی ‌است. بنابراین، ترسالی‌های اخیر می‌تواند دو یا چندسال به طول بکشد و در سال‌های آتی شاهد خشکسالی مجدد باشیم. این نوسانات بسیار طبیعی است.»

*** دردسرهای باران و زباله‌های عجیب
باران عجیب تهران توانست ظرف ۱۸دقیقه نه تنها مردم در خیابان‌مانده را به‌شدت خیس کند بلکه باعث آب‌گرفتگی‌های وسیع در سطح شهر و بروز ترافیک سنگینی شد که تا چهارشنبه‌شب هم ادامه داشت. به‌دلیل همین وضعیت، هم راهنمایی و رانندگی و هم سازمان آتش‌نشانی اعلام کردند که در آمادگی کامل به‌سر می‌برند. معاون خدمات شهری شهرداری تهران هم اعلام کرد که تمام نیروهای معاونت خدمات شهری شهرداری تهران پس از اعلام‌ سازمان هواشناسی از ساعت ۱۶ روز ۳۰ اردیبهشت در حالت آماده‌باش قرار داشتند تا بارندگی تهران، تردد و زندگی شهروندان را مختل نکند.

از طرف دیگر توئیت معاون رسانه‌ای مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران هم که به موضوع آب‌گرفتگی مربوط بود، توجه کاربران را به خود جلب کرد. امید محدث نوشت: «چیزهایی که دیشب نیروهای خدمات شهری از داخل نهرها و جوی‌های آب بیرون کشیدن: پتو دونفره، کاناپه راحتی، مبل بادی، کیسه بوکس، تشک فنری کودک، تشک پنبه‎ای، چادر ماشین، چادر مسافرتی، لاستیک ماشین، سرویس خواب شکسته، صندلی ماشین، صندلی شکسته تک‎نفره… چرا باز یه بارون اومد و خیابون‌ها رو آب گرفت؟»

کدخبر: ۳۲۹۲۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر