کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۴۷۶۹
تاریخ خبر:

باار‌زش‌ترین‌ برندهای‌ خودرویی جهان در سال ۲۰۲۱

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر| سال ۲۰۲۱ زودتر از چیزی که فکر می‌کردیم به ایستگاه پایانی خود نزدیک شده و مثل هر سال کم‌کم بساط رده‌بندی‌های گوناگون دارد گرم می‌شود. امسال برای صنعت خودرو هم در آن واحد خوب و بد بود. خوب بود چون تقاضا برای خودرو نسبت به سال تاریک و بدشگون ۲۰۲۰ افزایش پیدا کرد (هر چند به سطح پیش از پاندمی کرونا در سال ۲۰۱۹ بازنگشت)، و بد بود چون مشکل کمبود تراشه‌های نیمه‌هادی گریبانگیر برندهای گوناگون شد و حتی به تعطیلی برخی از سایت‌های تولیدی انجامید. با این حال برخی از خودروسازها توانستند بهتر از بقیه گلیم‌شان را از آب بیرون بکشند. معرفی باارزش‌ترین برندهای خودرویی ۲۰۲۱ توسط اینتربرند درباره این خودروسازهاست.

امسال تویوتا برای دومین سال متوالی توانست عنوان باارزش‌ترین برند خودرویی جهان را با ۵۴٫۱ میلیارد دلار ارزش برند کسب کند. افزایش اقبال به خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی باعث شد تا تویوتا وضعیت فروش خود را در بازارهای مهمش از جمله آمریکای شمالی بهبود ببخشد. در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱، این برند ژاپنی در آمریکای شمالی توانست آمار فروش فوق‌العاده ۵۶۶ هزار و پنج دستگاهی را ثبت کند که به این ترتیب آمار کل فروش آن از اول سال ۲۰۲۱ در این منطقه به یک میلیون و ۸۷۵ هزار و ۸۸۴ دستگاه رسید.

با این حال مهم‌ترین چالش تویوتا که می‌تواند در سال‌ آینده برایش دردسرساز شود، غیبت این خودروساز در بازار رو به رشد خودروهای برقی است که باعث شده فولکس‌واگن و نیسان بتوانند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند. رتبه دوم در فهرست باارزش‌ترین برندهای خودرویی ۲۰۲۱ به مرسدس بنز با ارزش برند ۵۰٫۸ میلیارد دلاری اختصاص پیدا کرده است.

مرسدس بنز در سال جاری یک دستی به سر و روی خط تولیدش کشید و علاوه بر معرفی نسل جدید خودروهایی نظیر اس کلاس، سی کلاس، اس ال کلاس و ای کلاس، از سری خودروهای برقی‌اش نظیر EQS، EQE و جی کلاس برقی پرده برداشت. به‌رغم انتقاداتی که به زبان طراحی جدید بنز وارد می‌شود، اقبال به آخرین نسل از خودروهای این شرکت به صورت انفجاری افزایش داشته است.

مثلاً با محبوبیت کم‌سابقه بنز اس کلاس در بین ثروتمندان چینی، فروش جهانی آن در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۱ با ۴۵ درصد افزایش به ۶۲ هزار و ۳۰۶ دستگاه رسیده است. همچنین فروش خودروهای هیبریدی و برقی بنز با ۱۴۲ درصد افزایش رکورد زده و به رقم ۱۸۴ هزار و ۳۶۹ دستگاه رسیده است.

دو زیرمجموعه مهم دیگر دایلمر، میباخ و آ.ام.گ نیز به ترتیب رشد ۴۱٫۸ و ۳۰٫۶ درصدی را ثبت کرده‌اند.سومین برند این لیست نیز از آلمان است: ب.ام.و با ۴۱٫۶ میلیارد دلار ارزش برند. به مانند مرسدس بنز، ب.ام.و هم به سرعت در حال پیشروی در بازار برقی‌هاست. دو مدل برقی این برند که در ۲۰۲۱ معرفی شدند، آی‌ایکس و آی‌فور، تا به حال فروش خوبی را در بازارهای مختلف تجربه کرده‌اند و باعث شده‌اند تا فروش برقی‌های ب.ام.و در سال ۲۰۲۱ افزایشی ۱۲۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ را نشان دهد.

در ۹‌ماهه اول امسال، گروه ب.ام.و در کل ۱٫۹ میلیون دستگاه ب.ام.و، مینی و رولزرویس به مشتریانش تحویل داده و همچنین ۱۵۶ هزار دستگاه موتورسیکلت و اسکوتر فروخته است. دیگر اعضای گروه باارزش‌ترین برندهای خودرویی جهان عبارتند از هوندا (۲۱٫۳ میلیون دلار)، هیوندای (۱۵٫۱ میلیون دلار)، آئودی (۱۳٫۴ میلیون دلار)، فولکس‌واگن (۱۳٫۴ میلیون دلار)، فورد (۱۲٫۸ میلیون دلار)، پورشه (۱۱٫۷ میلیون دلار)، نیسان (۱۱٫۱ میلیون دلار) و لندروور (۵٫۰۸ میلیون دلار).

کدخبر: ۴۲۴۷۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر