کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۷۶۸۸
تاریخ خبر:

این هفت زن که در حسینیه امام خمینی حاضر شدند

روزنامه هفت صبح، خاتون محتشمی| صبح چهارشنبه صدها زن به دیدار با رهبری رفتند. به اینکه در این مراسم چه حرف‌هایی زده شد و چه عکس‌هایی از این دیدار به انتشار درآمد، قبلا در رسانه‌های دیگر پرداخته شده اما در گزارش زیر قرار است ببینیم اصلا زنانی که در این مراسم حضور داشتند، که بودند؟ به‌جز انسیه خزعلی معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور، المیرا شریفی‌مقدم، مجری تلویزیون و الهام چرخنده، بازیگر سابق، هفت زن سخنرانی کردند. این هفت نفر که بودند و از آنها چه اطلاعات بیشتری داریم؟

یک: عاطفه خادمی: عاطفه خادمی یکی از زنان سخنران بود. توئیتر دارد ولی آنقدرها فعال نیست. نهایتا عیدی تبریک بگوید، حدیثی بگذارد یا نقل‌قولی از کسی بیاورد. مثلا یکی از نقل‌قول‌ها را از مرضیه دباغ یا مرضیه حدیدچی آورده و از نادیده گرفته شدن او در انقلاب انتقاد کرده. یکی دیگر از انتقاداتش هم این است که سال پیش زمان انتصاب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نام یک زن هم در بین آنها حضور نداشته.

البته فورا بابت این غیبت پیکان انتقاد را به سمت کنشگری زنان گرفته. او که حالا مشاور وزیر ارشاد است در انتخابات سال گذشته هم دائما دنبال نگاه کاندیداها به مسائل زنان و دغدغه‌هایشان بوده. در بسیاری از مقالاتی که از عاطفه خادمی ثبت شده، نویسنده اول یعنی استاد او سهیلا صادقی‌فسایی، استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران است که 1398 در دیدار رمضانی مقابل رهبری در نقد روسای وقت دانشکده علوم اجتماعی سخنرانی کرد.

دو: پریچهر جنتی: پریچهر جنتی با روسری صورتی یکی دیگر از سخنرانانی بود که پشت تریبون رفت. در کل جمعیت، لباس رنگی او خیلی به‌چشم می‌آمد. جنتی در این نشست از مشکلات زنان خانه‌دار حرف زد. مثلا درباره معماری خانه‌ها به شورای‌عالی معماری و شهرداری اشاره کرد. اینطور که در شبکه‌های اجتماعی نقل شده او کارشناسی فقه و مبانی حقوق اسلامی دارد و خودش گفته کرمانشاهی است. او قبلا مدتی در توئیتر بوده و گویا بعد از تجربه حمله جمعی در این شبکه، با آن خداحافظی کرده و دیگر فعالیت خود را ادامه نداده.

در عصر گوگل پلاس هم با همین نام اکانتی داشت که معمولا اظهاراتش درباره کودک‌همسری و حقوق زنان توجه زیادی جلب می‌کرد. در عوض اینستاگرامش هنوز سرپاست و عمده مطالبش مطالب روزمرگی یک زن خانه‌دار است؛ درباره پخت و پز، تمیز کاری ک و گاهی هم سریال و مسائل مربوط به زنان مجرد و زنان مطلقه و… . پریچهر قبلا با شبکه خبر و مشرق هم مصاحبه داشته. او سال 1400 هم به عنوان زن خانه‌دار در جلسه رئیس جمهور شرکت کرده بود. آخرین باری هم که در یک برنامه آنلاین حضور داشته یک ویدئو مناظره درباره مرگ مهسا امینی است. او مقابل یک روحانی نشسته و مناظره را مجری معروف، محمدرضا حیاتی اداره می‌کند.

سه: مریم نقاشان: وکیل است و حقوقدان. در معرفی او نوشته شده: فعال محاکم قضایی آلمان. ما نتوانستیم اینستاگرام این سخنران را پیدا کنیم خود او نیز در گفت‌و‌گوی نه‌چندان آرامی که با خبرنگار هفت صبح داشت، توضیح زیادی درباره اینکه قصه تحصیل در آلمان چه بوده نداد. اما در خبرگزاری تسنیم به این اشاره شده که او به سه زبان عربی، انگلیسی و آلمانی مسلط است و در یک برنامه تلویزیونی این توضیحات درباره او آمده که در دانشگاه روستوک آلمان دکتری گرفته و در همین کشور هم مشاوره خوانده. بعد از آن برای کارآموزی وارد دادگاه همان شهر شده است. از قرار در ایران هم حقوق خوانده و سال 1384 بعد از قبولی در کانون وکلای ایران وکالت در داخل کشور آغاز کرده است. به جز همه این‌ها تا سطح سه حوزه هم تحصیلات فقهی خود را دنبال کرده. او تنها سخنرانی نیست که تحصیلات حوزوی دارد.

چهار: مهدیه‌سادات محور: امسال تندیس بهترین فیلم مستند جشنواره سینما حقیقت به مهدیه‌سادات محور کارگردان «عزیز» رسید. او یکی از شش سخنران دیدار رهبری با زنان بود. یکی از کاربران توئیتر توضیح داده که بهترین سخنرانی را مهدیه‌سادات محور داشته و باعث شد زنان میان کلام برایش تکبیر و احسنت بگویند. محور در دانشگاه تهران علوم اجتماعی خوانده و تا امروز کارگردان چند مستند بوده. اینطور که در یک وبسایت نوشته از مسیر صدا و سیما وارد فیلمسازی می‌شود و بعد مسیر مستند را انتخاب می‌کند. بعضی از مستندهایش مانند اثری به‌نام «پا به ماه» با حمایت سازمان هنری رسانه‌ای اوج ساخته شده. همچنین مستند «عزیز» که جایزه آن را همان چهارشنبه به رهبری تقدیم کرد محصول سازمان هنری اوج و البته کمیته امداد است.

پنج: شهرزاد زاده‌مدرس: او پزشک زنان و زایمان است که هم یک مطب دارد و هم در بخش نازایی بیمارستان مهدیه تهران کار می‌کند. استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی بوده و سال 90 بخش نازایی یک بیمارستان را فعال کرده. به‌جز یک ویدئو در آپارات هیچ اطلاعات دیگری از مدرس در دسترس نبود. ولی یک نکته جالب در سخنرانی او وجود داشت. اینکه اشاره کرد اولین بار در دهه هفتاد میلادی بود که بیمارستان‌هایی به‌نام بیمارستان زنان ساخته شد که بیماری‌های نوزاد را قبل از به دنیا آمدن تشخیص می‌داد که در واقع اشاره به طرح غربالگری بود و تاکید کرد که به مشکلات مادر و نوزاد باید بیشتر دقت کنیم که میزان مرگ و میرشان کاهش یابد.

شش: نگین فراهانی: نگین فراهانی درواقع نماینده نوجوانان بود که با روسری سبز خیلی بلند پشت تریبون رفت ولی خود او نوجوان نیست. او فارغ‌التحصیل کارشناسی تئاتر است و با وجود سن و سال کم، پیدا کردن اطلاعاتش در اینترنت کار آسانی به نظر نمی‌آید. این یعنی خیلی در شبکه‌های اجتماعی از خودش نمی‌نویسد؛ نهایتا گاهی پوسترهای خودش را در اینستاگرامش بگذارد که مثلا یکی از آنها بازی در نمایشی به‌نام گودبرداری در سال 1394 بوده. تئاتری که در چهارمین جشنواره تئاتر‌شهر در بخش طراحی صحنه به رتبه اول رسیده.

هفت: سارا طالبی: آخرین نفر سارا طالبی است. در سایت رهبری برای او فقط این نوشته شده: «دکتری علوم ارتباطات و طلبه سطح چهار حوزه علمیه». به‌جز این چیز بیشتری دستگیرمان نشد. در بسیاری از کنگره‌های حوزه ارتباطات حضور داشته، مقالاتی هم با استادان دانشگاه علامه طباطبایی دارد. به نظر می‌رسد سال 1400 در صفحه‌ای که به نام صفحه بانوان حامی دکتر جلیلی تاسیس شده بود گفت‌و‌گوی لایوی داشته. سال‌ها قبل در نشستی که حوزه علمیه زنان برگزار کرده بود درباره مادری در فضای مجازی هم سخنرانی کرده. او بخشی از سخنرانی‌اش را به دغدغه زنان طلبه پرداخت و خواست که رشته تبلیغ هم برای طلاب زن هم تاسیس شود که در نوع خودش مطالبه جالبی بود.

کدخبر: ۴۹۷۶۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1673158655

    سلام صبح بخیر عالی و خوب بود ممنون