کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۰۳۲۹
تاریخ خبر:

انجمن یاغی‌های پشیمان فوتبال‌ ایران

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | مصاحبه جدید علیرضا نیکبخت واحدی یک بار دیگر نشان داد که یاغی‌گری و پیوستن به تیم رقیب در فوتبال ایران معمولا آخر و عاقبت خوبی ندارد و در نهایت این احساس پشیمانی است که به سراغ یک یاغی فوتبالی می‌رود، حتی اگر او در تیم جدیدش روزهای خوبی را پشت سرگذاشته باشد. به همین بهانه سرنوشت چند یاغی فوتبال ایران را مرور می‌کنیم.

*** علیرضا نیکبخت‌واحدی
مهاجم محبوب استقلالی‌ها در اوج آمادگی و محبوبیت خود در میان هواداران این تیم ناگهان به پرسپولیس پیوست. هنوز دقیقا مشخص نیست او چرا در آن مقطع تصمیم به پوشیدن پیراهن پرسپولیس گرفت اما خودش مدعی است که استقلالی‌ها او را نخواستند و او هم چند ساعت پس از اینکه مدیران استقلال به صراحت اعلام کردند او را نمی‌خواهند، به پرسپولیس پیوست.

نیکبخت حدود هفت سال در استقلال بازی کرد و گل‌های مهم و حساسی هم برای این تیم به ثمر رساند. او در ۱۳۸ بازی ۲۶ گل برای استقلال زد اما در پرسپولیس آماری بهتر از خود به جا گذاشت. او در ۸۵ بازی برای پرسپولیس ۳۵ گل زد! حتی در دربی با پیراهن پرسپولیس به استقلال گل زد و این کاری بود که در استقلال موفق به انجام آن نشده بود. شادی گل او بعد از به ثمر رساندن این گل هم در نوع خود جالب توجه بود.

در مجموع او یکی از معدود یاغی‌هایی است که در تیم دومش موفق‌تر بود اما حتی همین موفقیت هم باعث رضایت خاطر او در یاغی‌گری نشد. او در یکی از آخرین مصاحبه‌هایش گفت: «مبلغ قرارداد من با استقلال ۱۷۰ میلیون تومان بود اما من با پرسپولیس ۵۰۰ میلیون تومان قرارداد بستم، هرچند تنها ۲۵۰ میلیون تومان آن را گرفتم! من از انتقال به پرسپولیس پشیمان هستم اما گفتم که از طرفی استقلالی‌ها هم من را نمی‌خواستند.» نیکبخت در تمام مصاحبه‌هایش اصرار دارد که یک استقلالی تیر است و اگر شرایطش خاص نبود هرگز به پرسپولیس نمی‌رفت و هواداران استقلال را از خودش دلخور نمی‌کرد.

*** علی انصاریان
رکورددار بیشترین بخیه‌ها در فوتبال ایران علی انصاریان بود. او یکی از متعصب‌ترین بازیکنان پرسپولیس بود و برای موفقیت تیمش از هیچ کاری دریغ نمی‌کرد. البته بعضی از حرکات او نمایشی هم بود که منجر به مصدومیتش هم می‌شد و بر تعداد بخیه‌هایش اضافه می‌کرد اما به هر حال هواداران پرسپولیس به شدت او را دوست داشتند.

به همین علت رفتن او به استقلال شوکه کننده بود. خود او درباره این اتفاق می‌گوید: «رفتنم به استقلال یک موضوع عجیبی است. سالی که من رفتم استقلال، فصل قبلش ۱۲ گل برای پرسپولیس زده بودم بعد رفتم باشگاه محمدحسن انصاری‌فرد مدیرعامل باشگاه گفت تو را نمی‌خواهیم. خودم مانده بودم چه اتفاقی دارد می‌افتد.» همان زمان هم هواداران استقلال مطمئن بودند انصاریان تنها به دلیل مسائل شخصی حاضر شده به استقلال بیاید و به هیچ وجه دلش با تیم آنها نیست ولی این مسئله موجب بروز توهین‌هایی به او نشد.

انصاریان یک فصل کم‌فروغ را در استقلال سپری کرد و در پایان همان فصل از این تیم جدا شد، البته او در استقلال هم چند بخیه جدید در کارنامه‌اش ثبت کرد. او در باره احساسش از پیوستن به استقلال گفته: «با خودم لجبازی کردم. اگر زمان به عقب برگردد این کار را نخواهم کرد. این را بگویم که در آن دوران مدیر بی‌لیاقت باشگاه پرسپولیس سبب شد تا من از پرسپولیس بروم و هیچ وقت خاطره تلخ این انتقال را در زندگی‌ام فراموش نمی‌کنم.» او در تمام این سال‌ها هرگز پشیمانی‌اش از پیوستن به استقلال را انکار نکرده است.

*** مهدی هاشمی‌نسب
انتقال او به استقلال احتمالا جنجالی‌ترین انتقال تاریخ فوتبال ایران است. او بارها برای پرسپولیس برابر استقلال گلزنی کرده بود و در نزد هواداران این تیم بسیار بازیکن محبوبی به شمار می‌رفت. انتقال او به استقلال رکورد قیمت بازیکن در لیگ ایران را شکست. هاشمی‌نسب در استقلال هم نسبتا موفق بود و در اولین دربی هم دروازه پرسپولیس را باز کرد و از حال رفت! با این حال او در استقلال روزهای خوبی را سپری نکرد. هواداران پرسپولیس هرگز او را رها نکردند و حتی گفته می‌شد برادرش را هم در خیابان کتک زده بودند.

هاشمی‌نسب به دلیل مشکلاتی که با علی پروین پیدا کرد، از پرسپولیس جدا شد و به پیشنهاد نجومی آن روزهای استقلال پاسخ مثبت داد. هاشمی‌نسب در استقلال از نظر مالی سود کرد و دوران فوتبالی بدی را هم سپری نکرد و همواره مدعی شده که صد بار دیگر هم اگر آن اتفاقات رخ بدهد باز هم به چنین پیشنهادی پاسخ مثبت خواهد داد.

او در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود: «عشقم کشید که به استقلال بروم. قراردادم تمام شد و دیدم زندگی خرج دارد. مجتبی محرمی را می‌دیدم که یک زمان هواداران پرسپولیس او را بهترین بازیکن آسیا می‌دانستند اما بعد از فوتبال یک نفر نرفت تا سراغی از او بگیرد. با خودش هم که حرف زدم گفت از پرسپولیس برو و یک لحظه هم مکث نکن. محرمی گفت برو زندگی‌ات را کن و من هم الان می‌فهمم که تصمیم درستی گرفتم.»

*** شاهرخ بیانی
می‌گویند شاهرخ بیانی آنقدر محبوب بوده که روی دست مردم وارد زمین تمرین می‌شده است. او در سال ۵۸ برای اولین بار با لباس استقلال در د‌ربی بازی کرد. شاهرخ بیانی پنج بار با لباس استقلال برابر پرسپولیس بازی کرد و سال ۶۵ راهی پرسپولیس شد. خود او یک‌بار دلیل این امر را اختلافات مالی‌اش با مسئولان استقلال عنوان کرد و گفت علی پروین در حل مشکلاتش نقش بسزایی داشت و در تعارف اخلاقی با سلطان پرسپولیس قرار گرفته بوده و به همین دلیل به این تیم رفت.

ظاهرا مسئولان استقلال قول‌هایی به بیانی داده بودند اما هرگز به آنها عمل نکردند و همین باعث شد تا شاهرخ خیلی زود به پیشنهاد وسوسه‌انگیز پرسپولیس پاسخ مثبت بدهد. علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال در یکی از اظهاراتش، رفتن بیانی به پرسپولیس را تلخ‌ترین اتفاق دروان نوجوانی‌اش عنوان کرده است. بیانی در سال ۶۵ با لباس پرسپولیس به استقلال گل زد و بعد از مدتی دوباره به استقلال برگشت و با لباس استقلال به پرسپولیس گل زد.

بیانی درباره ماجرا و دلیل رفتنش به پرسپولیس می‌گوید: گاهی اوقات برخی رفتارها به آدم برمی‌خورد و شما می‌خواهید تلافی کنید. آن روزها من را از تیم محبوبم بیرون کرده بودند و می‌گفتند به شما احتیاجی نداریم. آن روزها هم کلا دو تا تیم بیشتر وجود نداشت که در سطح بالا باشد بقیه عملا وجود خارجی نداشتند و علی آقا هم که بچه محل ما بود و خیلی لطف کرده بود اما حتی طرفدارهای خود پرسپولیس هم می‌دانستند که من یک استقلالی هستم.»

کدخبر: ۳۳۰۳۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر