کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۲۲۶۶
تاریخ خبر:

این کیت کرونا یعنی چه؟

روزنامه هفت صبح | شایعه کمبود کیت و هیاهو درباره تعداد قربانی‌های بیمارستانی در تهران، دو جنجال تازه در فضای مجازی. عده‌ای می‌گویند چرا مسئولان دائما تست کرونا می‌دهند اما مردم عادی نمی‌توانند این کار را بکنند. از طرف دیگر خبرهایی شبیه شایعه از تعداد فوتی‌های بیمارستان‌های مختلف شنیده می‌شود. این دو ماجرا را پیگیری کرده‌ایم.

*** چرا همه باید آزمایش بدهند؟
صحبت درباره کمبود کیت تشخیص کرونا کاری کرده که احتمالا تمام ایرانی‌ها حداقل چند بار در روز کلمه کیت به گوششان می‌خورد و اغلب هم در جریان کم و کسری‌های این وسیله آزمایشگاهی در کشور هستند اما واقعا چقدر در این زمینه کمبود وجود دارد؟ وزارت بهداشت می‌گوید کمبودی نیست اما خیلی از کاربران از گوشه و کنار کشور توئیت می‌کنند که در شهرشان یا فلان بیمارستان کیت آزمایش کرونا نیست.

حالا این را بگذارید کنار خبرهایی که از مسئولان شنیده می‌شود درباره منفی بودن تستشان تا بفهمید غائله تازه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده چیست. غائله‌ای که در آن کاربران زیادی به مسئولان طعنه می‌زنند که آنها بدون داشتن علائم و صرف در ارتباط بودن با کسی که کرونا داشته به راحتی آزمایش می‌دهند در حالی که مردم عادی نمی‌توانند به سرعت و راحت بفهمند کرونا دارند یا نه.

این ماجرا وقتی راه افتاد که چند چهره مختلف مثل علی ربیعی، سخنگوی دولت به دلیل نزدیکی به قائم مقام کرونا گرفته وزارت بهداشت خبر از منفی بودن تستشان دادند. این ماجرا وقتی داغ‌تر شد که سفیر چین از اهدای ۵هزار کیت آزمایشگاهی کرونا از طرف کشورش به ایران خبر داد و همین هم بهانه تازه‌ای به دست کاربران داد برای شوخی و خنده با مسئولانی که به نظر آنها بدون ضرورت تست کرونا می‌دهند.

وزارت بهداشت این حرف و حدیث‌ها را شوخی‌های خطرناک و بی‌پایه می‌داند.حسین عرفانی، رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، به هفت صبح می‌گوید که هیچ کمبودی در زمینه کیت وجود ندارد اما چرا همه باید تست بدهند؟ او توضیح می‌دهد: «آیا با عقل جور در می‌آید که هرکس خواست برود به هر آزمایشگاه و بیمارستانی و بگوید که از من تست کرونا بگیرید؟ به فرض که اصلا کیت در همه آزمایشگاه‌ها هم باشد، اصلا این کار منطقی است؟ نه فقط برای کرونا که شما برای هر موضوع دیگری مراجعه کنید بدون تجویز پزشک از شما آزمایش گرفته نمی‌شود. در مورد مسئولان هم حتی چنین کاری انجام نمی‌شود.»

عرفانی در جواب این سوال که پس چطور مثلا سخنگوی دولت بدون اینکه علائمی‌داشته باشد و صرفا به دلیل نگرانی از تماس با دکتر حریرچی اعلام می‌کند که تست داده و جواب تست منفی بوده است؟‌می‌گوید: «این تست به معنی استفاده از کیت نیست.‌ هر کس که وارد مرکز درمانی بشود و بگوید که با فرد بیمار در تماس بوده، به مکان‌های مشکوک مانند چین سفر کرده و یا علائم جسمی‌دارد که ممکن است مربوط به کرونا باشد، معاینه می‌شود، این معاینه با سی تی اسکن انجام می‌شود تا ببینیم درگیری در ریه وجود دارد یا نه، اگر درگیری وجود داشت فاکتورهای دیگر سنجیده می‌شود و در نهایت وقتی اینها مثبت بود از بیمار آزمایش مشخص کرونا گرفته می‌شود.

توضیح بیشتر اینکه استفاده از کیت‌ها مرحله آخر آزمایش کرونا است و در صورتی استفاده می‌شود که مراحل قبل شک پزشکان را تقویت کند. اصلا فکر کنیم یک نفر پارتی هم دارد و می‌رود تست می‌دهد این کار چه فایده‌ای دارد؟ برای این بیماری که درمانی پیدا نشده که هر کس زودتر فهمید تا قبل از بروز علائم برود دارو را مصرف کند و خوب شود. اگر هم علائم خودشان را نشان بدهند مثل دیسترس ریه که در این شرایط فرد بستری می‌شود. در این مورد هم فرقی بین مسئولان و غیر مسئولان نیست.»

او ادامه می‌دهد: «من باز تاکید می‌کنم که گرفتن تست ربطی به جایگاه و سمت و پارتی داشتن افراد ندارد بلکه به علائم و قرار داشتن آنها در شرایط مشکوک بستگی دارد اما به این نکته توجه داشته باشید که به هر حال احتمال ابتلای مسئولی که در شبکه درمان قرار دارد و با بیماران در تماس است خیلی بیشتر است و اگر او آلوده شود می‌تواند عده زیادی را آلوده کند. اگر اصراری برای تست دادن او وجود دارد این است که بتواند به کارش ادامه بدهد وگرنه توصیه ما به هر کس که بدون داشتن هیچ‌گونه علائمی ‌و بدون قرار داشتن در شرایط مشکوک فکر می‌کند ممکن است مبتلا شده باشد این است که مراقبت کند تا ویروس را به کسی منتقل نکند و وقتی علامتی دید به سرعت مراجعه کند. طبیعتا تمام بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها هم امکان پذیرش این بیماران را ندارند و بیمارستان‌های خاصی برای این کار در نظر گرفته شده است.»

عرفانی هم مثل تمام مسئولان دیگر سعی می‌کند مردم را آرام کند و می‌گوید: «حقیقتا خسارتی که شایعات و حواشی کرونا دارد به کشور و مردم ما می‌زند از خود ویروس کووید ۱۹ بیشتر است.» چند روز پیش هم کیانوش جهانپور، رئیس کمیته اطلاع رسانی قرارگاه مقابله با کروناویروس وزارت بهداشت گفته بود که سه مرحله تست برای تشخیص ویروس کرونا داریم که مرحله آخر تست تشخیصی ویروس کرونا ۲۰۱۹ است و کیت‌های آن با همکاری سازمان جهانی بهداشت به میزان مورد نیاز به ایران ارسال شده است که عمدتا آلمانی هستند.»

*** ۱۷ فوتی در یک شب آن هم در یک بیمارستان؟
یکی دیگر از موضوعات مربوط به کرونا که از ابتدای ورود این ویروس به ایران جنجالی باقی ماند، تعداد فوتی‌های ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ بود اما دیروز یک فایل صوتی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که تب شایعات درباره تعداد فوتی‌ها را به شدت بالا برد. این فایل صوتی که گفته می‌شد به یکی از پرسنل بیمارستان شهدای یافت‌آباد (یکی از بیمارستان‌های مرجع بیماران کرونا) تعلق دارد و در آن گوینده ادعا می‌کرد که در این بیمارستان تنها در یک روز ۱۷ نفر با تشخیص کرونا فوت کرده‌اند.

پیگیری‌های هفت صبح از بیمارستان شهدای یافت‌آباد نشان می‌داد که مسئولان این بیمارستان به شدت از انتشار چنین خبری شاکی هستند. مدیرروابط عمومی ‌بیمارستان شهدای یافت‌آباد در این مورد گفت: «این صدا به هیچ کدام از پزشکان، پرستاران و کارکنان بیمارستان ما تعلق ندارد و اصلا معلوم نیست این شخص چه کسی هست؟ گذشته از اینکه صاحب صدا اصلا معتبر نیست، خبری که نقل می‌کند هم از پایه و اساس دروغ است و به هیچ وجه صحت ندارد.»

ما در گفت‌و‌گو با او از فرصت پیش آمده استفاده کردیم ودرباره موضوع کمبود کیت هم پرسیدیم. او گفت: «اصلا ما قرار نیست کیت داشته باشیم. کسانی که مراجعه می‌کنند از سوی پزشک عفونی معاینه می‌شوند، در صورت لزوم از آنها تست‌های بیمارستانی مثل سی تی اسکن ریه گرفته می‌شود و اگر تمام این مراحل شک پزشک را تقویت کرد نمونه آزمایش به انستیتو پاستور فرستاده می‌شود. ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد جواب آزمایش می‌آید و اگر جواب مثبت بود بیمار در بخش ویژه بیماران کرونا بستری می‌شود و اگر هم منفی بود با توصیه‌های مشخص مرخص می‌شود. از آنجایی که علائم این بیماری بسیار به سرماخوردگی و آنفلوآنزا شبیه است نمی‌توان از همه آزمایش گرفت و به پاستور فرستاد.»

کدخبر: ۳۱۲۲۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • khordbin

    اینارو ول کن، ببینید چینی ها چکار کردن، وارد کنید!