کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۴۰۶۳
تاریخ خبر:

این چه کاری بود کردی الکسا؟!

روزنامه هفت صبح | آمازون یک دستیار صوتی دارد که قادر است وظایف مختلفی را مثل پخش موسیقی، خاموش و یا روشن کردن چراغ‌های منزل، قفل درها و حتی تنظیم ترموستات انجام دهد. به این ترتیب که شما مثلا می‌گویید می‌خواهید یک موسیقی آرام گوش کنید و دستیار صوتی به صورت هوشمند این کار را برای شما انجام می‌دهد.

با این حال دستیارهای صوتی مانند الکسا، گوگل اسیستنت (Google Assistant) و سیری (Siri) اطلاعات خود را از موتورهای جست‌وجوی رایج دریافت می‌کنند و توانایی بررسی موثر اطلاعات را ندارند، و به همین دلیل می‌توانند نتایج نادرست یا توهین‌آمیز ارائه دهند.
در تازه‌ترین دردسر، دستیار صوتی الکسای آمازون به یک دختر ۱۰‌ساله پیشنهاد کرد به‌عنوان بخشی از یک «چالش»، به خود شوک الکتریکی بدهد.

مادر این دختر در توئیتر نوشت که دستیار صوتی پس از درخواست دخترش برای یک چالش، این کار را پیشنهاد کرد. او گفته است: «قبلا یک معلم ورزش در یوتیوب چند چالش بدنی پیشنهاد کرده بود مثل دراز کشیدن روی زمین در حالی‌که یک لنگه کفش را روی پا به‌حالت تعادل نگه داشته‌اید و دخترم می‌خواست یک چالش دیگر به او پیشنهاد شود.» الکسا در پاسخ به این کودک گفته: «این چیزی است که من در وب پیدا کردم. چالش ساده است: شارژر تلفن را تا نیمه به پریز برق وصل کنید، سپس با یک پنی (سکه خرد) شاخک‌های در معرض دید را لمس کنید.»

این کار خطرناک که به‌نام چالش پنی شناخته می‌شود، حدود یک سال پیش در تیک‌تاک TikTok و سایر وبسایت‌های رسانه‌های اجتماعی شروع شد. فلزات هادی برق هستند و تماس آنها با دوشاخه متصل به پریز برق می‌تواند باعث برق‌گرفتگی، قطع عضو و مرگ انسان و آتش‌سوزی شود. مادر این دختر در توئیتر خود نوشته: «من همان‌جا بودم و مانند یک سگ نعره زدم: «نه، الکسا، نه!» دخترم می‌گوید که به هر حال خیلی باهوش‌تر از آن است که چنین کاری انجام دهد.»

آمازون می‌گوید که اکنون این چالش را از پایگاه داده خود حذف کرده است. یکی از سخنگویان آمازون در بیانیه‌ای گفت: «اعتماد به مشتری در مرکز هر کاری است که ما انجام می‌دهیم و الکسا برای ارائه اطلاعات دقیق، مرتبط و مفید به مشتریان طراحی شده است. به محض اطلاع از این خطا، برای رفع آن به‌سرعت اقدام کردیم.»

کدخبر: ۴۳۴۰۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر