کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۸۰۸۰
تاریخ خبر:

این پیرمردهای سرنوشت‌ساز لیگ بیستم

روزنامه هفت صبح | در روزهایی که خبری از درخشش امثال مهدی قایدی، محمد محبی، سعید واسعی و چند پدیده یکی دو سال اخیر فوتبال ایران نیست، چند پیرمرد لیگ برتری که ‌ جوان‌ترین آنها ۳۰ ساله است، تبدیل به تاثیرگذارترین چهره‌های لیگ بیستم شده‌اند و این هشداری خطرناک برای فوتبال ایران و تیم ملی است.

*** سیدجلال حسینی؛ سوپرمن تمام نشدنی
درباره او چه بگوییم که در این چند هفته نگفته‌ایم؟ او فاصله‌ای تا ۴۰ سالگی ندارد اما به شکلی باورنکردنی به نظر می‌رسد در حال سپری کردن بهترین سال فوتبالی خود است و شادابی و طراوتی که این روزها در فوتبال او می‌بینیم، حتی در اوج جوانی و در بهترین سال‌های فوتبالی یک فوتبالیست که معمولا بین ۲۷ تا ۳۲ سالگی است، ندیده‌ایم.

حسینی در این فصل رکورد گلزنی خود در یک فصل را شکسته، چهار گل برای پرسپولیس زده که سه تای آن گل‌های ۳ امتیازی بوده و این از نظر آماری به معنای آن است که او به تنهایی ۹ امتیاز برای تیمش کسب کرده است. اگر چند سیو نجات‌بخش او مثل بیرون کشیدن توپ از روی خط دروازه در دو بازی مقابل پیکان و صنعت‌نفت آبادان را هم در نظر بگیریم، می‌توانیم حداقل از نظر آماری به این نتیجه برسیم که اگر سیدجلال نبود، پرسپولیس امسال حداقل ۱۰ تا ۱۲ امتیاز کمتر از امتیازات فعلی‌اش را داشت و به این ترتیب بدون او، امروز در میانه‌های جدول قرار داشت. با روندی که او در پیش گرفته، باید امیداور باشیم برخلاف سایر اسطوره‌ها، او هر روز پیرتر از قبل شود تا هر روز آماده‌تر از روز پیش به کمک تیمش و حتی شاید تیم ملی هم بیاید.

*** محمدرضا خلعتبری؛ احیا با محرم
چند سالی می‌شد که به نظر می‌رسید دوران فوتبال خلعتبری تمام شده است. بازی‌های ضعیف و روی اعصاب او در تیم‌های سایپا، گسترش فولاد و ذوب‌آهن، نشان می‌داد که او هر چه زودتر باید به فکر خداحافظی از فوتبال بیفتد اما در فصل گذشته نشانه‌هایی از بازگشت به روزهای اوج را در شهرخودرو نشان داده بود و سرانجام امسال در سپاهان و توسط محرم نویدکیا احیا شد، آن هم در ۳۸ سالگی! خلعتبری به خصوص در هفته‌های اخیر به شدت روی فرم و آماده نشان داده است.

او مقابل ذوب‌آهن در هفته چهاردهم، با نمایشی نبوغ‌آمیز و عجیب پاس گل دوم تیمش را داد و در بازی هفته هفدهم مقابل آلومینیوم اراک، بهترین و موثرترین بازیکن تیمش بود. او در این بازی دو پاس گل داد و روی یک ضربه ایستگاهی دیدنی هم دروازه حریف را باز کرد. حتی اگر از روی گل‌ها و پاس گل‌هایش هم نسبت به آماده بودن او شک دارید، می‌توانید شادی پس از گل او و پریدنش روی دوش محمد محبی را ببینید تا متوجه شوید که خلعتبری در ۳۸ سالگی در چه سطح بالایی از آمادگی جسمی و روحی قرار دارد. او اگر بتواند همین روند را تا پایان فصل حفظ کند، می‌تواند سهم مهمی در موفقیت‌های احتمالی سپاهان در لیگ برتر و جام حذفی داشته باشد.

*** امین قاسمی‌نژاد؛ پیرمردی که دل فرهاد را برد
چه اتفاقی می‌افتد که فرهاد مجیدی‌ که در بدو ورودش به استقلال مدعی می‌شود بهترین و کامل‌ترین تیم لیگ بیستم را در اختیار دارد و هافبک‌هایی در این تیم هستند که مایه حسرت خیلی از تیم‌های دیگر هستند؛ دست روی یک بازیکن ۳۴ ساله می‌گذارد و از مدیران باشگاه می‌خواهد تا این بازیکن را به جمع بهترین و کامل‌ترین تیم لیگ بیستم اضافه کند؟ قطعا با یک عملکرد معمولی نمی‌شود این چنین چشم‌ها را خیره کرد.

اما باید یکی مثل امین قاسمی‌نژاد باشید تا در ۳۴ سالگی، در تیمی پایین جدولی، هشت گل بزنید و سه پاس گل بدهید و در بیش از نیمی از گل‌های تیم نقش مستقیم داشته باشید و با چنین عملکردی؛ فرهاد مجیدی را از هافبک‌هایش ناامید کنید و او، شما را راه نجات و احیای تیمش در فاز حمله بداند. قاسمی‌نژاد که توانایی بازی در همه پست‌های هجومی را دارد، تا امروز یک‌تنه بار تیم شهرخودرو را بردوش کشیده و اگر او نبود، این تیم قطعا امروز به جای رده دهم در رده شانزدهم ایستاده بود. به همین دلیل است که شهرخودرویی‌ها به این راحتی به جدایی او رضایت نمی‌دهند و برای بازیکنی به این سن و سال، رقم رضایتنامه‌ای چند میلیاردی پیشنهاد داده‌اند و قطعا به این سادگی کوتاه نخواهند آمد.

*** سجاد شهباززاده؛ در ۳۲ سالگی‌، بهتر از همیشه
او هم یکی از چهره‌های روی بورس این روزهای فوتبال ایران است. او در پایان هفته هفدهم با ۱۵ گل زده و میانگینی نزدیک به یک گل در هر بازی آقای گل لیگ بیستم است. جالب اینکه شیخ دیاباته فصل گذشته با همین ۱۵ گل که دو تای آن هم در هفته پایانی به ثمر رسید، موفق شد عنوان آقای گلی لیگ نوزدهم را به دست بیاورد. اما نکته مهم‌تر درباره شهباززاده این است که او در ۳۲ سالگی موفق شده بهترین آمار گلزنی در یک فصل را در دوران فوتبال خود ثبت کند.

پیش از این او در اولین فصل حضورش در استقلال توانسته بود ۱۲ گل بزند و بهترین گلزن تیمش باشد اما حالا و در حالی که هنوز ۱۳ هفته دیگر تا پایان فصل باقی مانده، ۱۵ گل زده و سه پاس گل هم به همبازیانش داده و از لحاظ آماری موثرترین بازیکن فصل تا پایان هفته هفدهم است. شهباززاده ۳۲ ساله به قدری این روزها آماده نشان می‌دهد که پیش‌بینی می‌شود او بتواند رکورد گلزنی در یک فصل را که متعلق به رضا نوروزی در لیگ دهم است بشکند. نوروزی در آن فصل در فولاد بازی می‌کرد و موفق شد ۲۴ گل بزند و حالا شهباززاده برای عبور از این رکورد به زدن ۱۰ گل دیگر در ۱۳ بازی نیاز دارد.

*** محمد عباس‌زاده: حسرت همیشگی پرسپولیسی‌ها
جوان‌ترین بازیکن این فهرست محمد عباس‌زاده ۳۰ ساله است! او در سال‌های گذشته و در دو مقطع با پیراهن نساجی در لیگ یک موفق شد ۱۸ و ۲۴ گل بزند اما در لیگ برتر و با پیراهن تیم‌هایی مثل پرسپولیس، راه‌آهن، نساجی و سایپا نتوانست آمار گلزنی خوبی از خود به جا بگذارد. حتی در یکی دو فصل گذشته در مقاطعی با مربیانش در نساجی به مشکل خورد و به دلایلی غیرفوتبالی بارها نیمکت‌نشین شد‌ تا جایی که در ابتدای فصل این تیم را ترک کرد و با دعوت علیرضا منصوریان به تراکتور رفت.

منصوریان خیلی زود از تراکتور کنار رفت اما عباس‌زاده با درخششی مثال‌زدنی، در حال سپری کردن بهترین دوران فوتبالی خود در لیگ برتر است. او تا امروز ۹ گل زده، یعنی بیش از نیمی از ۱۷ گل زده تیم تراکتور در لیگ بیستم! این را هم اضافه کنیم که او برخلاف شهباززاده و منشا، هیچ کدام از گل‌هایش را از روی نقطه پنالتی نزده است و اگر پنالتی‌های تراکتور را هم می‌زد امروز پا به پای شهباززاده برای عنوان آقای گلی می‌جنگید. درخشش او در ۳۰ سالگی، به شدت مایه حسرت پرسپولیسی‌ها شده است و آنها از اینکه باشگاه در ابتدای فصل امکان جذب او را داشت اما دست روی بازیکنان ضعیف دیگری گذاشت تا عباس‌زاده به تراکتور برود، به شدت از مدیران باشگاه گله‌مند هستند.

کدخبر: ۳۷۸۰۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر