کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۲۹۶۸
تاریخ خبر:

این پلی‌آف‌های عزیز‌ و‌ دوست ‌داشتنی

روزنامه هفت صبح | اسم مرحله پلی‌آف که می‌آید یاد خاطرات خوبی می‌افتیم. مهم‌ترین آنها بازی ایران و استرالیا و حماسه ملبورن است و البته یکی، دو خاطره تلخ هم هست اما در مقایسه با اتفاقات خوبی که در بیشتر بازی‌های پلی‌آف برای فوتبال ایران رخ داده، می‌شود آنها را نادیده گرفت. فولاد خوزستان هم شنبه شب یک خاطره خوش دیگر از مراحل پلی‌آف به هواداران فوتبال در ایران هدیه داد. به همین بهانه مهم‌ترین خاطرات فوتبالی ایران در مرحله مرگ و زندگی پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا را مرور می‌کنیم.

*** ۲۰۱۲؛ برانکو نیامد، استقلال الاتفاق را برد
در این سال ایران دو نماینده در مرحله پلی‌آف داشت که از بخت بد در مرحله اول به هم خورده بودند و یکی از آنها باید حذف می‌شد. استقلال در تهران ذوب‌آهن را ۲برصفر برد و در آخرین مرحله قبل از ورود به مرحله گروهی میزبان الاتفاق عربستان شد. در آن مقطع هدایت استقلال برعهده پرویز مظلومی بود و برانکو ایوانکوویچ هم سرمربی الاتفاق بود .

اما به دلیل مشکل مالیاتی و ترس از ممنوع‌الخروج شدن، برانکو به ایران نیامد و دستیارش جانشین او شد. در نهایت در آن بازی استقلال با گل‌های آرش برهانی، خسرو حیدری و گوران یرکوویچ ۳بریک مهمان عربستانی خود را شکست داد و راهی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا شد. البته آبی‌ها در گروه خود دوم شدند و در مرحله یک‌هشتم نهایی با شکست مقابل سپاهان از این رقابت‌ها کنار رفتند.

*** ۲۰۱۵: نفت و شاهکار تیم جوان منصوریان
نفت که به عنوان تیم سوم لیگ برتر ایران راهی مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا شده بود، برای رسیدن به مرحله گروهی باید ابتدا در پلی‌آف از سد تیم الجیش قطر می‌گذشت، تیمی که از قدرت‌های نوظهور فوتبال قطر بود و بعدها با لخویا ادغام شد و الدحیل فعلی ایجاد شد. در آن بازی نفت با چهره‌های جوانی مثل بیرانوند، ارسلان مطهری، آرش رضاوند، وحید امیری و ستاره‌هایی مثل مبعلی و پادوانی موفق شد با تک گل مطهری الجیش را ببرد و راهی مرحله گروهی شود. اما عملیات نفتی‌ها با منصوریان در آسیا تازه شروع شده بود.

آنها در گروهی که العین امارات، پاختاکور ازبکستان و الشباب عربستان هم حضور داشتند به عنوان تیم دوم راهی مرحله یک‌هشتم شدند و در این مرحله کار بزرگی انجام دادند. شاگردان جوان منصوریان در تهران تیم قدرتمند عربستانی را با گل غلامرضا رضایی شکست دادند و در بازی برگشت ۲بریک مغلوب این تیم شدند تا با گل زده در خانه حریف راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شوند. نفت در این مرحله موفق عمل نکرد و در مجموع دو بازی رفت و برگشت مغلوب الاهلی امارات شدند. تیمی که تا فینال مسابقات هم پیش رفت و در فینال مغلوب گوانگژوی چین شد.

*** ۲۰۱۷: استقلال و حذف مدعی قهرمانی در پلی‌آف
در این سال استقلال به عنوان تیم سوم لیگ برتر به مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان رسید و برای صعود به مرحله گروهی باید السد قطر را از پیش رو برمی‌داشت. السد هم اگرچه در لیگ ستارگان قطر سوم شده بود اما با بازیکنانی مثل مرتضی پورعلی‌گنجی، حسن عبدالکریم، حسن الهیدوس، بغداد بونجاح و از همه مهم‌تر ژاوی، یکی از مدعیان قهرمانی در آسیا بود. قبل از بازی کمتر کسی امید به پیروزی شاگردان منصوریان داشت.

اما پر شدن ورزشگاه آزادی در یک شب به یادماندنی کار را برای ستاره‌های السد سخت کرد. بازی در وقت‌های معمول و اضافی بدون گل مساوی شد اما در ضربات پنالتی استقلال بهتر عمل کرد و توانست ۴بر۳ به پیروزی برسد و در یک شب تاریخی راهی مرحله گروهی شود. بعد از بازی سرمربی السد در نشست خبری مدعی شد که بازی ناجوانمردانه بود چرا که استقلال میزبان بود و حضور ۱۰۰ هزار هوادار این تیم، باعث تضعیف روحیه و عملکرد ستاره‌های السد شده بود!

*** ۲۰۱۹: باز هم منصوریان و این بار با ذوب‌آهن
در این سال ذوب‌آهن و سایپا باید در مراحل پلی‌آف شرکت می‌کردند. سایپا ابتدا نماینده هند را برد اما به الریان قطر باخت و به مرحله گروهی نرسید ولی ذوب‌آهن ابتدا الکویت را حذف کرد و سپس در یک بازی دراماتیک و در حالی که ابتدا ۲برصفر از الغرافه که مهدی طارمی را هم در ترکیب داشت عقب افتاده بود، توانست کامبک بزند و با پیروزی ۳بر۲ راهی مرحله گروهی شود.

ذوب‌آهن با وجود اینکه از نظر بازیکن و ستاره در مضیقه بود اما در مرحله گروهی هم عالی عمل کرد و در حضور النصر عربستان، الزورای عراق و الوصل امارات، به عنوان صدرنشین راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شد اما در مقابل الاتحاد عربستان که فوق‌ستاره‌هایی از کشورهای مراکش و تونس را در اختیار داشت با اشتباهات فردی بازیکنانش در مجموع دو بازی ۶بر۴ شکست خورد و از دور رقابت‌ها حذف شد.

*** ۲۰۲۰: استقلال و تحقیر الریان
در این سال استقلال و شهرخودرو دو نماینده ایران در پلی‌آف بودند و برای صعود به مرحله گروهی باید دو تیم را شکست می‌دادند. شهرخودرو ابتدا الرفاع بحرین را ۲بریک برد و سپس در ضربات پنالتی السیلیه قطر را با کریم انصاری‌فرد شکست داد و راهی مرحله گروهی شد. اما استقلال به شکلی کاملا مقتدرانه به مرحله گروهی رسید.

آبی‌ها در شرایطی سخت و با بازی‌هایی پرفشار و خسته‌کننده راهی این مسابقات شده بودند. آنها ابتدا تیم الکویت را ۳برصفر شکست دادند که کار خیلی سختی هم نبود. اما کار بزرگ استقلال در قطر مقابل الریان رقم خورد. شاگردان فرهاد مجیدی با درخشش مثلث مرگبار خود در خط حمله یعنی شیخ دیاباته، مهدی قایدی و ارسلان مطهری ۵برصفر الریان را تحقیر کردند و به مرحله گروهی پای گذاشتند.

*** ۲۰۲۱: و سرانجام فولاد و نکونام
آخرین اتفاق خوب برای نمایندگان ایران در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا شنبه شب در عربستان رقم خورد. فولاد خوزستان با هدایت جواد نکونام به مصاف العین امارات رفت و در حالی که پیش‌بینی می‌شد بازی سختی در پیش داشته باشد اما شاگردان نکونام با ارائه یک بازی کم‌نقص و زیبا، حریف خود را با چهار گل از پیش رو برداشتند. پریرا دو بار، حردانی و پاتوسی هم هر کدام یک گل زدند تا فولاد راهی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا شود و با السد قطر، النصر عربستان و الوحدات اردن همگروه شود.

کدخبر: ۳۸۲۹۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر