کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۱۹۲
تاریخ خبر:

این واکسن‌های آنفلوآنزا کجاست؟

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | اواخر شهریور وزارت بهداشت اعلام کرد که مردم در مورد دریافت واکسن آنفلوآنزا اصلا نگران نباشند و این واکسن از ابتدای مهر ماه در داروخانه‌های منتخب و مراکز بهداشت توزیع می‌شود. قرار بود فهرست این مراکز و داروخانه‌ها در سایت وزارت بهداشت منتشر شود اما تا امروز چنین اتفاقی نیفتاده .

*** افزایش گروه رایگان‌ها
قبلا وزارت بهداشت اعلام کرده بود که زنان باردار، بیماران خاص و کادر درمان می‌توانند واکسن آنفلوآنزا را رایگان دریافت کنند. همچنین کودکان شش ماه تا ۵ ساله و افراد بالای ۶۵سال با پرداخت ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان که در واقع قیمت دولتی واکسن است می‌توانند آن را بخرند، بقیه مردم هم باید منتظر واکسن با قیمت واقعی بدون تعرفه دولتی باشند.

اما دیروز رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گروه بزرگ‌تری را به عنوان کسانی که واکسن رایگان به آنها تعلق خواهد گرفت اعلام کرد: کادرهای بهداشتی - درمانی خط مقدم، کلیه خانم‌های باردار، مبتلایان به بیماری‌های خاص، کسانی که به علت بعضی بیماری‌های خاص تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند، ساکنان سرای سالمندان، جانبازان بالای ۵۰درصد و همچنین کلیه جانبازان شیمیایی، افراد پرخطر ساکن در زندان‌ها، مبتلایان به عفونت HIV و بعضی بیماری‌های خاص دیگر.

اینطور که گویا گفته برنامه توزیع واکسن در داروخانه‌ها فعلا منتفی است و مردمی‌که از اول مهر شروع کرده‌اند به سر زدن به داروخانه‌ها فعلا دست نگه دارند. به گفته او واکسن در مراکز بهداشت توزیع می‌شود و فرآیند واکسیناسیون هم از ۵ مهر شروع شده. گویا توصیه کرده که مردم قبل از مراجعه به مراکز بهداشت با آنها تماس گرفته و نوبت تزریق بگیرند. قبلا هم سازمان غذا و دارو اعلام کرده بود که از شنبه واکسن در مراکز بهداشت توزیع خواهد شد.

محمدرضا شانه‌ساز به شبکه خبر گفته بود که از شنبه ۲و نیم میلیون دوز از این واکسن در مراکز بهداشت کشور برای گروه‌های حساس ازجمله زنان باردار، بیماران مزمن و صعب‌العلاج و کادر درمان به‌صورت رایگان توزیع می‌شود و در فاز بعدی با پخش آن در داروخانه‌ها، افراد بالای ۶۵سال و کودکان بین ۶‌ماه تا ۵سال هم می‌توانند واکسن دریافت کنند. هر عضو خانواده می‌تواند با مراجعه به داروخانه و با کارت ملی اعضای خانواده ۳ واکسن دریافت کند اما تماس با مراکز بهداشت نتیجه جالبی دارد.

*** خبر نداریم
تماس با دو مرکز بهداشت در خیابان دماوند، سه مرکز بهداشت در خیابان شریعتی، مرکز بهداشت گلبرگ غربی، سه مرکز بهداشت در خیابان آزادی، مرکز بهداشت میدان معلم، پایگاه سلامت شهرک گلستان و دهکده المپیک همگی به شنیدن یک جواب ختم شد: خبر نداریم.کارشناس بهداشت یکی از این مراکز به هفت صبح می‌گوید: «مردم ما را بیچاره کرده‌اند از بس تماس می‌گیرند و حضوری با کارت ملی مراجعه می‌کنند.

خیلی‌ها می‌آیند اینجا می‌نشینند و فکر می‌کنند اگر سماجت کنند بالاخره واکسن در اختیارشان قرار خواهد گرفت اما اینطور نیست. به خدا به ما واکسن نداده‌اند. اصلا خبر هم نداریم که چه زمانی قرار است بدهند، یعنی یک جدولی اعلام نشده که ما بدانیم فلان تاریخ برای ما واکسن می‌آید و به مردم بگوییم از همان تاریخ بیایند. بیشتر کسانی که مراجعه می‌کنند سالمندان هستند و بیماران دیابتی. بدبختی این است که مسئولان شب در تلویزیون اعلام می‌کنند ‌ مردم برای گرفتن واکسن آنفلوآنزا به مراکز بهداشت بروند و مردم را می‌فرستند سراغ ما اما خدا شاهد است ما نداریم.

خیلی از مراجعان وقتی این را می‌شنوند عصبانی می‌شوند و داد و بیداد راه می‌اندازند، فحش می‌دهند. می‌گویند واکسن را برای خودتان برداشته‌اید یا فروخته‌اید، حتی چند مورد هم جلوی خودمان گوشی را برداشته‌اند و زنگ زده‌اند این طرف و آن طرف شکایت. ما هم فقط نگاه می‌کنیم. از طرفی این جمعیتی که هر روز برای گرفتن واکسن می‌آید، اینجا را شلوغ می‌کند و جان ما و بیمارانی که برای کارهای دیگر می‌آیند تهدید می‌کند. مادران زیادی برای زدن واکسن ۱۸ماهگی بچه‌ها مراجعه می‌کنند یا برای انواع چکاپ‌های بارداری. وقتی این شرایط را می‌بینند نمی‌دانند بیایند داخل یا نه، آنها و بچه‌هایشان دقیقا گروه‌های حساس هستند و اینطور با بی‌برنامگی در معرض خطر قرار می‌گیرند.»

*** ثبت‌نام هم نداریم
اینطور که کارشناس‌های مراکز بهداشت می‌گویند خیلی از مردم فکر می‌کنند برای گرفتن واکسن از همین حالا باید ثبت نام کنند در حالی که فعلا سامانه‌ای برای ثبت‌نام مردم هم وجود ندارد. کارشناس عصبانی یکی از مراکز بهداشت می‌گوید: «والا بلا ثبت نام نداریم.» وقتی می‌فهمد خبرنگار هستم، می‌گوید: «به خدا گرفتار شده‌ایم، نمی‌دانیم چه کار کنیم، بعضی وقت‌ها به همکاران می‌گویم بیا اسم اینهایی که اینقدر به ثبت نام اصرار می‌کنند یک جایی بنویسیم بلکه دست بردارند اما بعد فکر می‌کنیم که اگر برای گرفتن واکسن مراجعه کنند و تمام شده باشد چه کار کنیم؟ ….» و جمله «ما هم مثل شما بی‌خبریم» بارها تکرار می‌شود.

*** سایت وزارت بهداشت چه می‌گوید؟
مسئولان وزارت بهداشت بارها از مردم خواسته‌اند که در مورد واکسن آنفلوآنزا به اطلاعیه‌های وزارت بهداشت توجه کنند اما با سر زدن به بخش اطلاعیه‌ها در سایت وزارت بهداشت می‌بینیم اطلاعیه‌هایی که بارگذاری شده اینها هستند: شانزدهیمن جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت،جدیدترین فهرست مراکز غیردولتی مجاز آزمایش کرونا، تحویل آثار حجمی‌ بخش‌های فناوری، پژوهشی، ادبی و هنری تا ۱۰ مهر و فراخوان پیمایش شاخص‌های سلامت و جمعیت در سال ۱۳۹۹٫تنها بخشی که به واکسن آنفلوآنزا مربوط است همین مصاحبه دکتر گویا است که در حرف‌هایش می‌گوید واکسیناسیون از ۵ مهر شروع شده و مردم برای دریافت واکسن سراغ مراکز بهداشت بروند!

*** بی‌خبری عمومی
بی‌خبری فقط مخصوص کارشناسان و کارکنان مراکز بهداشت نیست. احمد قویدل مدیرعامل کانون هموفیلی ایران و محمدشریفی‌مقدم دبیرکل خانه پرستار هر دو از نحوه و زمان توزیع واکسن بی‌خبر هستند. شریفی مقدم تاکید می‌کند که اگر واکسن به دستشان برسد حتما به تمام پرستاران مخصوصا آنها که در معرض کرونا هستند اعلام می‌شود اما فعلا اصلا به آنها خبر نداده‌اند که چقدر سهمیه برای این گروه در نظر گرفته شده و پرستاران برای دریافت واکسن باید چه کار کنند. او حدس می‌زند که خود بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای واکسیناسیون کادر درمان اقدام کنند اما فعلا خبری نیست یعنی حتی تاریخ و روشی هم برای این کار اعلام نشده.

*** رونق دوباره بازار سیاه
پلیس فتا می‌گوید با هرکس که اقدام به آگهی، فروش و پیش فروش واکسن کرونا کند به طور جدی برخورد خواهد شد اما برخورد با کسانی که نه در دنیای مجازی که در دنیای واقعی مشغول این کار هستند چطور ممکن است؟ آن هم در حالی که خبر می‌رسد واکسن آنفلوآنزا در بازار سیاه از ۳۰۰هزارتومان تا یک میلیون تومان فروخته می‌شود؛ آن هم واکسنی که به احتمال زیاد یا تقلبی است یا در بهترین حالت برای سال گذشته است و تزریقش برای امسال بی‌فایده خواهد بود.

*** چه کار کنیم؟
اینطور که به نظر می‌رسد کسانی که در گروه پرخطرهای محسوب می‌شوند اگر نخواهند برای تهیه واکسن سراغ بازار سیاه بروند چند راه بیشتر ندارند؛ یکی اینکه فهرست مراکز بهداشت را جست‌وجو کرده و چند مرکز بهداشت نزدیک به خانه‌شان را پیدا کنند و با تماس تلفنی موضوع را پیگیری کنند. دوم اینکه با شماره ۱۴۹۰ که مربوط به اطلاعات دارویی داروخانه‌ها است تماس گرفته و درباره توزیع دارو خبر بگیرند.

کدخبر: ۳۵۲۱۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    واکسن کرونارو چکار میکنن؟