کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۵۲۲۳
تاریخ خبر:

این همه بی‌رحمی مقابل کامبوج لازم بود؟

روزنامه هفت صبح | چند نکته فنی درباره یک بازی تاریخی که حاشیه‌های جذاب‌تری داشت. تیم ملی ایران در یک روز تاریخی و فراموش نشدنی و در حضور پرشور بانوان ایرانی در ورزشگاه آزادی، کامبوج را با ۱۴ گل مغلوب کرد. از روز بازی تا امروز، رسانه‌ها بیشتر به ماجرای حضور زنان در ورزشگاه پرداخته‌اند اما این مطلب صرفا به آنچه در داخل زمین چمن گذشت می‌پردازد.

*** چرا ترکیب اصلی؟
از روزهای قبل از بازی و با توجه به آنچه در تمرینات تیم ملی می‌گذشت، به نظر می‌رسید در این بازی جوانان شانس خوبی برای حضور در ترکیب اصلی داشته باشند. همه رسانه‌ها به خاطر دعوت چند بازیکن جدید و جوان به تیم ملی از ویلموتس تعریف و تمجید می‌کردند و این اتفاق را به سود لیگ برتر و تیم ملی می‌دانستند اما وقتی یک ساعت قبل از شروع بازی ترکیب تیم ملی اعلام شد، همه تعجب کردند. هیچ خبری از جوانان نبود و مارک ویلموتس تیمش را با تمام قوا به مصاف کامبوج فرستاده بود.

این در حالی بود که شاید می‌شد به بازیکنانی مثل نیازمند یا مظاهری در دروازه، سیاوش یزدانی، محمد منصوری، محمد نادری، علی کریمی و … هم میدان داد و نگران چیزی نبود اما ویلموتس تقریبا کامل‌ترین و ایده‌آل‌ترین ترکیب تیم ملی در سال‌های اخیر را مقابل کامبوج بخت ‌برگشته به زمین فرستاد. اگر اشکان دژاگه ‌ حین گرم کردن قبل از آغاز بازی مصدوم نمی‌شد، محمد محبی هم این شانس را پیدا نمی‌کرد که ناگهان وارد ترکیب اصلی تیم ملی شود. حالا سوال این است که آیا واقعا لازم بود ‌ ایران با تمام قوا مقابل کامبوج بازی کند؟ آیا نمی‌شد به جوانان بیشتری میدان داد تا آبدیده شوند و برای بازی‌های سخت‌ترِ آینده، تجربه کسب کنند؟

آیا بهتر نبود به جای مسعود شجاعی و امید ابراهیمی، دو بازیکن جوان به عنوان بازیکن تعویضی به زمین بروند و شانس خود را امتحان کنند؟ سوال بعد اینکه واقعا فلسفه و دلیل دعوت از امید نورافکن چه بود؟ چرا او چند روز بعد و به صورت جداگانه به اردوی تیم ملی دعوت شد؟ اصلا او جایگزین کدام هم‌پستی مصدوم یا محروم خود شد؟ آیا این شایعات ترسناک و باورنکردنی درباره پشت پرده دعوت شدن او به تیم ملی حقیقت دارند؟

*** بیچاره علیپور و تبریزی!
در یکی، دو سال گذشته بارها از کارلوس کی‌روش به دلیل دعوت نکردن و میدان ندادن به مهاجمان لیگ برتری به خصوص علی علیپور انتقاد شد. منتقدان به کی‌روش حمله می کردند که چرا آزمون ناآماده را فیکس می‎کند و علیپور، آقای گل لیگ برتر را نمی‌بیند. مهاجمان دیگری مثل مرتضی تبریزی هم جزو کسانی بودند که به اعتقاد کارشناسان می‌توانستند حداقل به اردوهای تیم ملی دعوت شوند. حالا اما وضعیت کاملا متفاوت است.

در روزهایی که علی علیپور هنوز یک گل هم برای پرسپولیس نزده و صدای هواداران پرسپولیس را درآورده، در روزهایی که مرتضی تبریزی حتی از روی نقطه پنالتی هم گل نمی‌زند و وقتی تعویض می‌شود، با لگد به جان کلمن کنار زمین می‌افتد، مهاجمان فیکس تیم ملی روی دور گلزنی افتاده‌اند.

سردار آزمون این روزها بهترین بازیکن زنیت سن‌پترزبورگ است. او هم در لیگ قهرمانان و هم در لیگ روسیه پشت سر هم گل می‌زند. سردار در تیم ملی هم مقابل کامبوج هت‌تریک کرد و از مرز ۳۰ گل ملی گذشت. کریم انصاری‌فرد، در لیگ ستارگان قطر بهترین گلزن تیمش است. او که معمولا در تیم ملی کم گل می‌زد در دو بازی اخیر مقابل هنگ‌کنگ و کامبوج پنج گل زده و با پوکر مقابل کامبوج آمادگی فوق‌العاده‌اش را به رخ کشیده است.

مهدی طارمی هم که ستاره تیمش در پرتغال است، مقابل کامبوج درخشید و دو گل زد و چند پاس گل داد. با این وضعیت، علی علیپور و مرتضی تبریزی، حالا حالاها رنگ پیراهن تیم ملی را نخواهند دید. با آمادگی و درخشش آزمون، طارمی و انصاری‌فرد، حتی اگر علیپور و تبریزی به خودشان بیایند و آقای گل لیگ برتر هم بشوند، در حضور این هیولاهای آماده و گلزن، شانس چندانی برای دعوت شدن به تیم ملی نخواهند داشت. چه برسد به فیکس شدن در این تیم!

*** کنعانی روی دور خوش‌شانسی
خوش‌شانس‌ترین بازیکن این روزهای فوتبال ایران محمد محبی است که البته نشان داده لیاقتش را هم دارد. او چند هفته پیش به عنوان بازیکن تعویضی در بازی سپاهان و پرسپولیس به جای محمدرضا حسینی به میدان رفت و در اواخر بازی یک گل دیدنی به علیرضا بیرانوند زد و یک شبه در فوتبال ایران نامی برای خود دست و پا کرد. این گل آنقدر به چشم آمد که مارک ویلموتس مجبور شد او را به اردوی تیم ملی دعوت کند.

هیچ‌کس منتظر فیکس شدن او در اولین بازی نبود و البته قرار هم نبود که او بلافاصله بعد از حضور در اولین اردوی تیم ملی، بازیکن فیکس این تیم هم بشود اما خوش‌شانسی این بار هم به سراغ او آمد و او هم به خوبی از این فرصت استفاده کرد. قبل از بازی دژاگه مصدوم شد و محبی جای او را در ترکیب اصلی گرفت. بازیکن جوان سپاهان هم در این بازی درخشید. او دو گل زد و چند گل دیگر را هم نزد و حالا هافبک‌های تیم ملی یک رقیب جوان و باانگیزه پیدا کرده‌اند که جایگاه‌شان را تهدید می‌کند. دیگر بازیکن خوش‌شانس این روزهای فوتبال ایران محمدحسین کنعانی‌زادگان است.

او در پرسپولیس به لطف مصدومیت سیدجلال و البته کمی هم بی‌اعتمادی کالدرون به کاپیتان، تبدیل به بازیکن فیکس پرسپولیس شده است. او با خوش‌شانسی در بازی صنعت‌نفت هم گل سه امتیازی پرسپولیس را زد. کنعانی در تیم ملی هم با بخت و اقبال زیادی فرصت بازی در ترکیب اصلی را پیدا کرده است. مجید حسینی مصدوم است و کنعانی‌زادگان تنها گزینه مورد اعتماد ویلموتس در کنار پورعلی‌گنجی است! بد نیست به بدشانس‌ها اشاره‌ای کنیم. مثل علیرضا جهانبخش که جانشینش در تیم ملی درخشید و البته مظاهری و نیازمند که در مقابل کامبوج و هنگ‌کنگ هم شانس بازی در تیم ملی را پیدا نکردند.

کدخبر: ۲۸۵۲۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر