کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۲۳۳۷
تاریخ خبر:

این مربیان منتظر و بلاتکلیف!

روزنامه هفت صبح | در روزهای اخیر چند مربی بزرگ و البته بیکار فوتبال ایران، در انتظار تغییر و تحولاتی هستند تا به نیمکت‌های مهمی در لیگ برتر و حتی تیم ملی برسند. این روزها تعداد زیادی از مربیان بزرگ و متوسط فوتبال ایران، پا در هوا، بلاتکلیف، منتظر و البته امیدوار هستند. چند مربی لیگ برتری در نیم‌فصل به تعطیلات رفته‌اند و ممکن است دیگر برنگردند. چند مربی هم به دلیل مشکلات مالی قراردادشان را فسخ کرده‌اند و خلاصه اینکه چند نیمکت خالی در لیگ برتر وجود دارد که حسابی به مربیان بیکار فوتبال ایران چشمک می‌زند. با هم تعدادی از این مربیان و گزینه‌هایی را که برای آنها وجود دارد، بررسی می‌کنیم.

*** علی دایی
او همیشه و در همه حال یکی از پرمشتری‌ترین مربیان فوتبال ایران است و بعد از اینکه بیکار یا اخراج می‌شود یا استعفا می‌دهد، بلافاصله شایعه پیشنهادهایی از تیم‌های دیگر برای او مطرح می‌شود. این روزها اما نام او بیشتر از همیشه در مرکز شایعات دیده می‌شود. دایی همین حالا به سه تیم مختلف که از اهمیت‌های متفاوتی برخوردارند لینک شده است. اول از همه تیم ملی بود که شایعه شد دایی یکی از کاندیداهای اصلی جانشینی مارک ویلموتس است. دایی البته این شایعه را تکذیب کرده و مدعی شده که هیچ پیشنهادی از تیم ملی ندارد اما واقعا این تکذیب‌ها در فوتبال ایران اهمیتی دارند؟‌

دومین تیمی که این روزها علی دایی به آن لینک شده پرسپولیس است. گابریل کالدرون اگرچه مهلتی را که برای برآورده شدن خواسته‌هایش به مدیران پرسپولیس داده بود تمدید کرده اما هنوز نه‌تنها هیچ قدمی برای حل مشکلات برداشته نشده، بلکه اردوی پرسپولیس در قطر هم لغو شده و این یعنی اینکه کالدرون یک گام دیگر به خداحافظی از پرسپولیس نزدیک شده است. در چنین شرایطی دایی یکی از گزینه‌های اصلی جانشینی کالدرون است. حتی گفته می‌شود او به دلیل اینکه احتمال می‌دهد کالدرون برنگردد و مدیران پرسپولیس وارد مذاکره با او شوند، پیشنهاد ذوب‌آهن اصفهان را پس از چند دور مذاکره فشرده و نسبتا موفق رد کرد و با همان دلیل همیشگی، اعلام کرد فقط در تهران می‌تواند به مربیگری ادامه دهد. دایی فعلا مهم‌ترین و البته در دسترس‌ترین گزینه ایرانی برای مدیران پرسپولیس است، حتی اگر دو طرف همه چیز را تکذیب کنند.

*** مهدی تارتار
سرمربی موفق نفت مسجدسلیمان در نیم‌فصل اول، بارها از مشکلات مالی این باشگاه گلایه کرد و یکی دو بار هم استعفا داد و خداحافظی کرد اما هر بار با خواست هواداران و البته وعده‌های همیشگی مدیران باشگاه به سرکارش برگشت و تا نیم‌فصل در تیم ماند. او نتایج فوق‌العاده‌ای با تیمش گرفت اما در نهایت پس از بازی‌های نیم‌فصل اول طاقتش طاق شد و طبق بندهای موجود در قراردادش، این قرارداد را با تیم نفت مسجدسلیمان به صورت یکطرفه فسخ کرد و رفت. در روزهای گذشته شایعه مذاکره او با مدیران ذوب‌آهن و حتی توافقش با این تیم هم در رسانه‌ها منتشر شد اما چند روز پیش خبر رسید که او دوباره با مدیران باشگاه نفت مذاکره کرده و راضی شده که به این تیم برگردد و در نیم‌فصل دوم هم کنار این تیم باشد.

مدیران تیم نفتی ادعا کردند که بازگشت تارتار قطعی است اما خود او این موضوع را تایید نکرد و هنوز هم مشخص نیست که این اتفاق رخ خواهد داد یا نه. گفته می‌شود سکوت تارتار در این باره هم مربوط به ماجراهای باشگاه پرسپولیس است. ظاهرا تارتار امیدوار است در صورت منتفی شدن بازگشت کالدرون به پرسپولیس، یکی از گزینه‌های جانشینی او باشد. او در سال‌های اخیر کارنامه خوبی از خود به جا گذاشته و نسبت به علی دایی یک مزیت عجیب هم دارد و آن محبوبیت در میان هواداران پرسپولیس است. به هر حال با اتفاقاتی که در سال‌های گذشته بین پرسپولیس و دایی افتاده، همین حالا شاید هواداران پرسپولیس تارتار را به او ترجیح بدهند.

*** برانکو ایوانکوویچ
این مربی هم این روزها جزو مربیان بیکار اما روی بورس فوتبال ایران به حساب می‌آید. برانکو بعد از اخراج از الاهلی مدتی بیکار بود ولی در هفته‌های گذشته دوباره نامش به فوتبال ایران گره خورده است. نام او ابتدا به عنوان گزینه جانشینی مارک ویلموتس در تیم ملی ایران در رسانه‌ها مطرح شد و شواهد زیادی وجود داشت که نشان می‌داد او قطعا سرمربی بعدی تیم ملی است. دیدارهای چندباره با سفیر ایران در کرواسی هم این موضوع را اثبات می‌کرد و سرانجام مدیران فدراسیون اعلام کردند با او برای نشستن روی نیمکت تیم ملی مذاکره کرده‌اند. برانکو هم شرطی جز دریافت مطالباتش از پرسپولیس نداشت و البته این شرط هنوز محقق نشده است.

اما بعد از اینکه مشخص شد گابریل کالدرون هم با مدیران پرسپولیس به مشکل خورده، برانکو به پرسپولیس لینک شد. احتمالا برای او پرسپولیس با تیم ملی فرقی نخواهد داشت و اگر مطالباتش پرداخت شود شاید به پیشنهاد جانشینی کالدرون هم پاسخ مثبت بدهد. نکته مهم دیگری که زیاد به آن پرداخته نشده، استعفای ایرج عرب از هیات مدیره پرسپولیس است. عرب مدیری بود که هواداران پرسپولیس، او را عامل اصلی جدایی برانکو می‌دانستند و خود برانکو هم بعد از جدایی از پرسپولیس بارها علیه عرب مصاحبه کرد. حالا اما با استعفا و رفتن عرب از پرسپولیس مانع مهمی برای بازگشت احتمالی برانکو به این تیم وجود ندارد. هواداران این تیم هم احتمالا از اینکه او را دوباره روی نیمکت تیم‌شان ببینند استقبال خواهند کرد، البته این بازگشت در مرحله اول به مشخص شدن تکلیف کالدرون با پرسپولیس بستگی دارد.

*** علیرضا منصوریان
او بعد از اینکه با مدیران باشگاه ذوب‌آهن برای ادامه کار به توافق نرسید، از این تیم جدا شد. در مقطعی که این اتفاق رخ داد، ماجراهای استقلال و استراماچونی هم در جریان بود و به نظر می‌رسید منصوریان گوشه چشمی به نیمکت استقلال و جانشینی استراماچونی دارد اما چند روز که گذشت منصوریان متوجه شد شانسی برای بازگشت به استقلال ندارد. از سوی دیگر مدیران ذوب‌آهن نتوانستند با گزینه‌های مورد نظر خود به توافق برسند و منصوریان دوباره به اصفهان برگشت تا بلکه دوباره روی نیمکت ذوب‌آهن بنشیند اما باز هم خبری از توافق نبود. در این مدت او از پارس‌جنوبی جم هم پیشنهاد داشت اما به دلیل مشکلات مالی، به مدیران این تیم پاسخ منفی داد.

چند روز پیش شایعه شد که تیم ماشین‌سازی تبریز به او پیشنهاد داده اما منصوریان برای این تیم آرزوی موفقیت کرد. در نهایت هومن افاضلی سرمربی پارس جنوبی جم شد و احد شیخ‌لاری هدایت ماشین‌سازی را برعهده گرفت. منصوریان هنوز بدون تیم است و ذوب‌آهن که تا مرز توافق با علی دایی پیش رفته بود دوباره ناکام ماند و حالا دوباره این احتمال وجود دارد که او به تیم خودش برگردد؛ به هر حال او حمایت چند بازیکن باسابقه و موثر این تیم مثل قاسم حدادی‌فر و محمدرضا خلعتبری را دارد و برخلاف هواداران که دیگر امیدی به موفقیت با منصوریان ندارند، آنها به شدت از بازگشت منصوریان به تیم‌شان حمایت می‌کنند. اما تیم صنعت‌نفت آبادان هم در خطر از دست دادن دراگان اسکوچیچ قرار دارد و اگر این اتفاق رخ دهد منصوریان می‌تواند گزینه هدایت این تیم باشد.

کدخبر: ۳۰۲۳۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر