کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۰۳۱۸
تاریخ خبر:

این شما و این دیوو؛ دیو افسانه‌ای بوگاتی

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | اگر به تاریخ مسابقات اتومبیلرانی علاقه‌مند باشید، محال است آلبرت دیوو را نشناسید. دیوو راننده‌ای بود که دو بار در دهه ۱۹۲۰ میلادی در مسابقات استقامت تارگا فلوریو به عنوان قهرمانی دست پیدا کرد؛ آن هم به مدد برند کهنه‌کار فرانسوی صنعت خودرو یعنی بوگاتی. بوگاتی به اندازه‌ای این اتفاق را مهم می‌داند که مدل جدیدش را به نام این راننده اسطوره‌ای گذاشت؛ بوگاتی دیوو که چند وقت پیش گذارش به نمایشگاه خودروی دوبی هم افتاده بود.

در مقابل دیوو احساس مواجهه با یک محصول جدید را نداریم. واقعیت آن است که این هایپرکار جدید نوعی فیس‌لیفت از شیرون به حساب می‌آید که اولین بار قبل از آنکه در سال ۲۰۱۸ در مونترای کالیفرنیا تولیدش شروع شود، طرحش را به گروهی از خریداران شیرون نشان داده بودند. البته کلاس کاری بوگاتی به مراتب بالاتر از آن است که با تغییر چراغ فیس‌لیفت محصولی استراتژیک مثل شیرون را انجام دهد. در دیوو با انواع جادوگری‌های آیرودینامیکی روبه‌رو هستیم.

به قول نشریه کار اند درایور، دیوو خود سرفصل‌ جدیدی در مطالعه علم آیرودینامیک است. بوگاتی سیستم تعلیق و شاسی آن را به قدری دقیق اصلاح و تنظیم کرده که به نظر می‌رسد حداقل تا اطلاع ثانوی دیوو نمی‌تواند بهتر از این باشد! کاهش وزن دغدغه اصلی مهندسان بوگاتی بود از این رو با استفاده از رینگ‌های خاص، پوشش فیبرکربنی برای اینترکولر، سیستم صوتی سبک‌تر و عایق‌ها و محفظه‌های کمتر، دیوو ۳۵ کیلوگرم نسبت به شیرون وزن کم کرد.

در وسط این هایپرکار تمام چرخ متحرک یک موتور ۱۶ سیلندر هشت لیتری قرار گرفته که از چهار توربوشارژر بهره می‌برد. نیروی آن به وسیله گیربکس هفت‌سرعته اتوماتیک دوکلاچه منتقل می‌شود. بنابراین دیوو از نظر فنی تفاوتی با شیرون ندارد. نتیجه این ترکیب دیووی ۱۵۰۰ اسب‌بخاری است. البته اگر منصف باشیم این یک رکوردشکنی به حساب نمی‌آید چون کونیگ‌زگ جسکو و لوتوس اویجا به ترتیب با ۱۶۰۰ و ۱۹۷۲ اسب بخار دیوو را شکست می‌دهند. ادعای بوگاتی این است که دیوو فقط به ۲٫۴ ثانیه زمان نیاز دارد تا به سرعت ۶۲ مایل بر ساعت برسد.

طراحی کابین دیوو متقارن است و اگر به نظم و دقت در طراحی نمای داخلی علاقه‌مند باشید، آن را دوست خواهید داشت‌ اما رنگ‌بندی نامتقارن است چون بوگاتی قسمت راننده را به رنگ آبی فیروزه‌ای زیبایی آراسته که با نام دیوو ریسینگ بلو شناخته می‌شود‌ اما سمت سرنشین به رنگ مشکی درآمده شده. گفتیم که برای مهندسان بوگاتی بزرگ‌ترین دغدغه کاهش وزن بوده از این رو باید با نهایت تاسف به عرض دوستداران تکنولوژی برسانیم که خبری از سیستم سرگرمی با صفحه نمایشگر بزرگ LED در دیوو نیست.

البته به جای آن سیستم صوتی حرفه‌ای آکوتون در دیوو تعبیه شده که اگر آن را هم دارای تاثیر منفی روی سبکی هایپرکارتان می‌دانید به راحتی می‌توانید به بوگاتی بگویید که آن را نمی‌خواهید.از بوگاتی دیوو تنها ۴۰ دستگاه ساخته شده که قیمت هر کدام پنج میلیون و ۸۰۰ هزار دلار است. بوگاتی به خریداران ثروتمند این خودرو چهار سال گارانتی و چهار سال تعمیر و نگهداری اختصاصی ارائه می‌دهد.

کدخبر: ۴۰۰۳۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر