کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۰۰۱۵
تاریخ خبر:

این سهم‌های عرضه اولیه را ارزان نفروشید!

روزنامه هفت صبح، ‌احمدرضا نجفی | ریزش بورس در هفته گذشته خیلی از نمادها را قربانی کرد. نمادهای عرضه اولیه هم از این قاعده مستثنا نبودند و در برخی از این نمادها شاهد جمع‌آوری صف خرید و حتی تشکیل صف فروش بودیم. انگار که سهامداران به‌حدی از ریسمان سیاه و سفید ترس دارند که حتی حاضر به نگهداری عرضه اولیه‌ها نیستند.

بعد از یک ماه توفانی با عرضه اولیه پنج سهام، حالا چند هفته‌ای است که سهامداران رنگ عرضه اولیه به پرتفوی خود ندیده‌اند و در میان فروش سهام شرکت‌ها، بعضا دست به فروش عرضه اولیه می‌زنند. در این گزارش بررسی کرده‌ایم کدام نمادهای عرضه اولیه همچنان مستعد افزایش قیمت هستند و کدامشان از ارزش واقعی بالا رفته و موقع فروششان است. توجه داشته باشید که تمام عرضه اولیه‌های سال ۱۴۰۰، دارای اوراق اختیار فروش تبعی هستند و در صورتی‌که یک سال آنها را نگه دارید می‌توانید حداقل بین ۲۰ تا ۲۵درصد سود تضمین‌شده داشته باشید.

توسن؛ بازدهی ۸۷درصدی
امروز درست یک ماه از عرضه اولیه سهام شرکت توسعه سامانه نرم‌افزاری نگین می‌گذرد و در همین مدت کوتاه قیمت سهام این شرکت با بازدهی قابل توجه ۸۷درصدی به حدود هزار و ۴۲۵تومان رسیده است. بعد از تشکیل صف فروش در شنبه هفته گذشته، توسن دوباره به مدار صعودی برگشته و با صف خرید به سهامداران خود سود می‌رساند.

فروشنده‌های شنبه و یکشنبه تصمیم اشتباهی گرفتند چراکه توسن هنوز به ارزش واقعی خود نرسیده است. در فایل ارزش‌گذاری منتشر شده در سامانه کدال، ارزش کل شرکت توسن توسط کارشناسان حدود سه هزار و ۶۳۵میلیارد تومان برآورد شده که نشان می‌دهد ارزش هر سهم توسن حدود هزار و ۷۷۳تومان است. به این معنا که توسن پتانسیل ۲۴درصد رشد از نقطه کنونی را دارد. با اینکه توسن تا اینجای کار توانسته بازدهی قابل قبولی داشته باشد، اما این روند صعودی ممکن است همچنان ادامه پیدا کند.

فسبزوار؛ بازدهی ۱۲درصدی
بازدهی ۱۲درصدی شاید برای یک نماد عرضه اولیه رقم کمی به‌حساب بیاید، اما بررسی گزارش ارزش‌گذاری شرکت پارس فولاد سبزوار نشان می‌دهد حتی در زمان عرضه اولیه، فسبزوار قیمت نسبتا بالایی داشت. کارشناسان در شهریورماه ارزش کل شرکت پارس فولاد سبزوار را حدود ۱۳هزار میلیارد تومان محاسبه کردند که معادل هر سهم سه هزار و ۲۶۵تومان است.

در زمان عرضه اولیه قیمت فسبزوار سه هزار و ۱۲۵تومان در نظر گرفته شد و از همان ابتدا معلوم بود نباید بازدهی چندانی از این سهم انتظار داشته باشیم. اگر سرمایه‌گذاران صبوری هستید، می‌توانید یک سال صبر کنید تا اوراق اختیار فروش تبعی برای کسب سود ۲۰درصدی به کمکتان بیایند، اما اگر چنین استراتژی ندارید، بعید است نگه داشتن سبز فسبزوار بتواند گزینه خوبی باشد.

فجهان؛ بازدهی ۱۳درصدی
با ارزش‌ترین عرضه اولیه سال ۱۴۰۰، روزگار خوشی ندارد. فجهان که ۱۷ شهریورماه با قیمت ۵۵۰تومان عرضه اولیه شده بود، این روزها با قیمت ۶۲۰تومان معامله می‌شود و تنها حدود ۱۳درصد سود نصیب سهامدارانش کرده است. شرایط کنونی فجهان از همان روز عرضه اولیه تا حدودی قابل پیش‌بینی بود.

گزارش ارزش‌گذاری سهام مجتمع جهان فولاد سیرجان نشان می‌دهد ارزش واقعی هر سهم این شرکت حدود ۵۶۱تومان برآورد شده که فاصله ناچیزی با قیمت عرضه اولیه دارد. در حال حاضر فجهان با اینکه نتوانسته بازدهی چندانی برای سهامدارانش داشته باشد، باز هم گران به نظر می‌رسد. اگر صبور هستید می‌توانید روی اوراق اختیار فروش تبعی که ۱۱ماه دیگر سررسید می‌شود حساب باز کنید و در غیر این صورت نمی‌توانید از فجهان انتظار بازدهی قابل توجهی داشته باشید.

کیمیاتک؛ بازدهی ۲۵درصدی
کیمیاتک از جمله نمادهای ارزنده‌ای است که قربانی ریزش بورس شده. سهام شرکت دارویی آریان کیمیا تک ۱۷شهریورماه با قیمت دو هزار و ۳۰۰تومان عرضه اولیه شده و در این مدت با بازدهی ۲۵درصدی به قیمت حدود دو هزار و ۸۸۵تومان رسیده و در روند نزولی قرار دارد. گزارش ارزش‌گذاری سهام کیمیاتک که در آستانه عرضه اولیه سهام آن منتشر شد، نشان می‌دهد کارشناسان ارزش هر سهم کیمیاتک را حدود سه هزار و ۲۳۹تومان برآورد کرده‌اند و این یعنی نه‌تنها فروش سهام کیمیاتک توصیه نمی‌شود، بلکه خرید آن پتانسیل بازدهی ۱۲درصدی دارد.

مدیریت؛ بازدهی ۸۵درصدی
زمانی که مدیریت به بازار سرمایه آمد، هنوز عرضه‌های اولیه مجبور به ارائه گزارش ارزشیابی سهام نبودند. به همین خاطر رقم دقیقی از ارزش واقعی سهام مدیریت وجود ندارد. شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری ۲۰مردادماه با قیمت هر سهم ۵۰۲تومان عرضه اولیه شد و حالا قیمت سهام مدیریت به ۹۲۷تومان رسیده و در این مدت حدود ۸۵درصد بازدهی داشته است. مقایسه این رقم با بازدهی دیگر نمادهای عرضه اولیه نشان می‌دهد مدیریت توانسته رشد قابل قبولی داشته باشد و شاید بهتر باشد به همین سود ۸۵درصدی بسنده کنیم.

کدخبر: ۴۲۰۰۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر