کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۳۸۶۶
تاریخ خبر:

این خارجی‌های خوش ‌اخلاق‌ فوتبال ایران

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | در طول سال‌های گذشته باشگاه‌های ایرانی محل جولان بازیکنان مختلف خارجی بوده‌اند. بازیکنانی که کیفیت‌های متفاوتی داشته‌اند و البته حضور آنها نتایج و تبعاتی هم برای این دو باشگاه داشته است. در این میان بودند بازیکنانی که هم حرفه‌ای و در چارچوب قوانین فیفا عمل کردند و هم رابطه خوبی با باشگاه و هوادارانش ایجاد کردند و حتی گاهی از حق و حقوق خود گذشتند. البته عکس این قضیه هم اتفاق افتاد. آن هم با بازیکنانی که کار خاصی برای باشگاه‌های‌شان نکردند اما تا می‌توانستند از آنها پول گرفتند و رفتند. در شماره امروز، بازیکنان خارجی بامعرفت فوتبال ایران را مرور می‌کنیم.

*** فابیو جانواریو: استقلالی ابدی!
هافبک برزیلی خوش‌چهره و جذاب استقلال شاید محبوب‌ترین و بهترین بازیکن خارجی تاریخ این باشگاه باشد. او با تکنیک بالای خودش حسابی در دل هواداران این تیم جا باز کرد و رابطه خوبی با آنها برقرار کرد. در زمان حضور او در ایران خبری از قراردادهای آنچنانی نبود اگرچه قاعدتا احتمالا مبلغ قرارداد او بیشتر از بازیکنان ایرانی بود.

او از فولاد خوزستان به استقلال پیوست و در همان سال اول حضورش در استقلال موفق شد با این تیم قهرمان لیگ هشتم شود. نکته مهم اینکه گل قهرمانی استقلال را هم خود او در بازی آخر مقابل پیام در مشهد زد. گلی زیبا با شوت از راه دور که با پیروزی همزمان فولاد خوزستان بر ذوب‌آهن در اهواز منجر به قهرمانی استقلال در لیگ هشتم شد. جانواریو بعد از این قهرمانی به همراه قلعه‌نویی و چند استقلالی دیگر به سپاهان رفت و در این تیم دو قهرمانی دیگر را به دست آورد اما دوباره به استقلال برگشت.

او در مجموع ۵۶ بازی برای استقلال انجام داد و با پیراهن همین تیم هم از فوتبال خداحافظی کرد. او از شش سال پیش که از استقلال جدا شد هرگز ارتباطش را با این تیم و هوادارانش قطع نکرد و هنوز هم هر از گاهی در اینستاگرام خود خاطرات روزهای حضورش در استقلال را مرور می‌کند. در بیشتر استوری‌ها و پست‌هایش پیراهن استقلال را بر تن دارد. او همین چند ماه پیش با پیراهن استقلال در یک دوره مسابقات آمادگی جسمانی محلی در برزیل به همراه همسرش شرکت کرد و قهرمان هم شد و تصاویرش را در اینستاگرام خود منتشر کرد.

*** دیاباته و میلیچ: مهربان‌ها!
این دو بازیکن در لیگ نوزدهم به استقلال پیوسته‌اند و دوران حضورشان در استقلال هنوز به یک فصل هم نرسیده است اما مرور رفتار و عملکردشان در زمین و بیرون از زمین نشان می‌دهد که از آنها هم باید به عنوان بازیکنانی خوب، حرفه‌ای و البته بامعرفت نام برد. آنها مدت‌هاست که پولی از استقلال نگرفته‌اند و طبق اعتراف مدیررسانه‌ای سابق استقلال تا همین امروز می‌توانستند دو بار قراردادشان را با استقلال به صورت یکطرفه فسخ ‌ و به فیفا هم شکایت کنند اما این کار را نکرده‌اند.

واکنش آنها در اتفاقی که چند روز پیش برای آنها رخ داد را هم در نظر بگیرید. رسید پولی که به حساب آنها واریز شد جعلی بود و این می‌توانست باعث واکنش تندی از سوی آنها شود اما آنها فقط دلخور شده‌اند و گله کرده‌اند. ضمن اینکه گفته می‌شود آنها اعلام کرده‌اند که اگر قرار است پولی به حساب آنها واریز شود، این اتفاق باید برای سایر بازیکنان استقلال هم رخ بدهد!

این رفتارها نشان می‌دهد که این دو بازیکن علاوه بر حرفه‌ای بودن، بامعرفت هم هستند و همه چیز را برای خودشان نمی‌خواهند. در این مدت بارها شایعه شده که آنها قصد دارند از استقلال جدا شوند و انجام این کار کاملا قانونی است اما آنها هر بار این شایعات را تکذیب ‌ و اعلام کرده‌اند که منتظر پایان ماجرای کرونا و قرنطینه‌ها هستند تا به ایران برگردند و برای تیم‌شان به میدان بروند!

*** لئاندرو پادوانی: مظلوم و محجوب
این برزیلی، مظلوم‌ترین بازیکن خارجی تاریخ فوتبال ایران است. او در استقلال یکی از بهترین و بااخلاق‌ترین بازیکنان خارجی این تیم بود و برخلاف سایر همتایانش هرگز حاشیه‌ای ایجاد نکرد. فقط و فقط به فکر تیمش بود‌ اما مصدومیت شدید او در استقلال منجر به ویلچرنشینی و خانه‌نشینی‌اش شد. اتفاقی که برای او رخ داد، تمام فوتبال ایران را متاثر کرد و حتی پرسپولیسی‌ها هم از او دلجویی می‌کردند اما حالا که چند سال از آن اتفاق شوم گذشته، استقلالی‌ها حتی حق و حقوق قانونی و طبیعی او را هم پرداخت نکرده‌اند.

درمان پادوانی هزینه‌های زیادی دارد و او این نکته را بارها اعلام کرده و از استقلالی‌ها خواسته تا مطالباتش را پرداخت کنند. با اتفاقی که برای او رخ داده، استقلال اگر تمام بودجه خود را هم خرج این بازیکن کند باز هم کم است اما خب فعلا خبری از پرداخت حقوق او بعد از چند سال هم نیست! با این حال پادوانی در این مدت همواره با استقلالی‌ها خوب برخورد کرده است. او حتی در آخرین واکنشش، از غرامت و دیرکرد مطالباتش هم گذشته و از مدیران باشگاه خواسته فقط مبلغ باقی مانده قراردادش را بپردازند!

*** بشار رسن: باکیفیت و کم توقع
او یک بازیکن عراقی کاملا متفاوت با دیگر هموطنانش است. از لحاظ خلق و خو اصلا شباهتی به هموطنانش مثل جاسم کرار و هوار ملا محمد و علا عبدالزهرا و طارق همام که در ایران بازی کرده‌اند ندارد. تک‌تک این بازیکنان، جنجالی‌ترین بازیکنان تیم‌های ایرانی‌شان در زمان حضور در کشورمان بودند و حاشیه‌ای نبود که پای آنها در آن در میان نباشد اما بشار رسن انگار از کشوری دیگر و حتی سیاره‌ای دیگر آمده!

او از لحاظ فنی بازیکنی سطح بالا و خوشفکر است و از لحاظ اخلاقی هم هرگز مشکلی از او دیده نشده و در زمین بازی هم به یاد نداریم در درگیری یا جر و بحثی شرکت داشته باشد. در تمرینات پرسپولیس هم هیچ حاشیه‌ای نداشته و به جز یکی دو مورد تاخیر در بازگشت از عراق که خودش هم مقصر نبوده، جنجالی ایجاد نکرده است.

بشار در پرسپولیس با بدقولی‌ها و مشکلات زیادی روبه‌رو بوده اما تا امروز با تمام این مشکلات ساخته و آنها را تحمل کرده است. به همین دلیل هواداران پرسپولیس به شدت به او علاقه دارند و اصلا دوست ندارند او از تیم‌شان به دلایل مالی جدا شود. بازی کردن او برای پرسپولیس در حالی که فقط چند روز از درگذشت مادرش می‌گذشت، محبوبیت او را در میان هواداران دوچندان کرد.

*** بوژیدار رادوشوویچ: تعصب باور نکردنی
او هم یکی از موارد عجیب و غریب فوتبال ایران است. او از لیگ پانزدهم به پرسپولیس پیوست و در این چهار سال تعداد بازی‌های او برای این تیم به ۳۰ هم نمی‌رسد. در این مدت اشتباه فاحشی هم نداشته و نیمکت‌نشینی‌های بعضا ناعادلانه‌ای را هم تحمل کرده اما هرگز دلخور نشده، اعتراض نکرده و مصاحبه جنجالی هم نداشته. در عوض فقط و فقط تمرین کرده و با حرفه‌ای‌گری به دنبال گرفتن حقش و رسیدن به ترکیب اصلی پرسپولیس بوده.

اتفاقی که در نهایت پس از چند سال رخ داده و امسال بیشتر از سال‌های قبل دروازه‌بان فیکس پرسپولیس بوده و البته بهترین نمایش‌هایش را هم در همین لیگ نوزدهم ارائه داده است. او حتی با بداخلاقی‌های غیرمنصفانه علیرضا بیرانوند هم سر کرده و ترجیح داده به جای غر زدن، طعنه زدن و جنجال ایجاد کردن، فقط تمرین کند. به همه اینها تعصب او به پرسپولیس و حمایت از همبازیانش در زمین را هم اضافه کنید تا شما هم تایید کنید که او هم یکی از بامعرفت‌ترین فوتبالیست‌های خارجی فوتبال ایران است.

کدخبر: ۳۲۳۸۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1560675246

    بشار که حرف نداره عالیه??