کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۳۹۹۰
تاریخ خبر:

اینفینیتی QX۸۰‌؛ زشت‌ترین شاسی‌بلند منطقه آزاد

روزنامه هفت صبح | ممکن است با دیدن قد و قواره و سبک خاص طراحی‌اش در نمای جانبی که شباهت زیادی به تویوتا لندکروزر و لکسوس LX570 دارد بگویید ‌ضلع سوم مثلث شاسی‌بلندهای فول‌سایز ژاپنی موفق تولید شده (البته اگر محترمانه عذر نیسان پاترول را بخواهیم!) و حالا باید شاهد فتح گام به گام بازارهای جهانی، به ویژه خاورمیانه‌ای‌های عاشق اس‌یووی ژاپنی باشیم‌ اما با این حال QX80 پروژه‌ای است که وقتی فقط چند گام دیگر برمی‌دارید و آن را از جلو و عقب ارزیابی می‌کنید، شکست می‌خورد.

نسل اول این خودرو در سال ۲۰۰۴ وارد بازار شد و انصافاً با معیارهای آن زمان چیزی از شاسی‌بلندهای روز کم نداشت. QX80 بر پلتفرمی مشترک با نیسان آرمادا شکل گرفته بود و حتی در برخی از بازارها با همین نام به فروش می‌رسید. طراحی آن شبیه ‌ کادیلاک اسکالید و شورولت تاهو بود و با موتور ۵٫۶ لیتری هشت سیلندرش که ۳۲۰ اسب بخار تولید می‌کرد، غولی بود که چیزی جلودارش نبود.

این رویای شیرین اما با معرفی نسل دوم QX80 با کد Z62 در سال ۲۰۱۰ به اتمام رسید. نسل جدید افتضاحی تمام‌عیار بود که با چراغ‌های بدفرم و کوچکش در کنار شیشه بزرگ عقب بیش از آنکه شاسی‌بلندی قدرتمند و شایسته احترام را تداعی کند، یک ون مسخره‌‌ بزرگ را به نمایش می‌گذاشت که برای خرید باید حداقل ۶۳ هزار و ۸۵۰ دلار هزینه می‌کردید.

فیس‌لیفت اول در سال ۲۰۱۴ و دوم در سال ۲۰۱۸ نیز افاقه نکرد و کماکان زشتی این خودرو محسوس بود. QX80 در بهترین حالت نتوانست بیش از ۱۹ هزار و ۲۰۷ دستگاه در آمریکا فروش داشته باشد.البته هوشمندی اینفینیتی در این بود که الباقی کارت‌های QX80 را نسوزاند. پیشرانه ۵٫۶ لیتری این خودرو بهبود پیدا کرد و قدرتش به ۴۰۰ اسب بخار و گشتاورش به ۵۴۲ نیوتن متر رسید.

البته جعبه دنده هفت سرعته اتوماتیک آن کماکان در برابر عملکرد کم‌نظیر جعبه دنده هشت سرعته اتومات اسکالید ضعیف و کند به نظر می‌رسید. از نظر مصرف سوخت هم اینفینیتی یک بازنده بود و مصرف میانگین ۱۸٫۵ لیتری را در تست‌ها به ثبت رسانده بود! این در حالی بود که لینکلن ناویگیتور و کادیلاک اسکالید برای طی مسافت ۱۰۰ کیلومتر به ترتیب ۱۵٫۶ و ۱۵٫۳ لیتر سوخت مصرف کردند.

البته در کابین سازنده سنگ تمام گذاشته است. داخل کابین این SUV از ترکیبی از تریم چرم و چوب استفاده شده است. هر آنچه برای لوکس به نظر رسیدن لازم است را می‌توان در داخل کابین اینفینیتی یافت. روی داشبورد مرکزی پر است از دکمه‌های کارآمد که باعث شد ما از بابت آن از کمپانی اینفینیتی قدردانی کنیم. صندلی‌ها از روکش چرمی بهره می‌برند. همچنین صندلی راننده مجهز به سیستم‌های سردکننده و گرم‌کننده می‌باشد و در ۱۰ جهت و وضعیت قابلیت تنظیم دارد. صندلی سرنشین را هم در هشت جهت مختلف می‌توان تنظیم کرد.

کدخبر: ۳۸۳۹۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر