کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۸۰۹۱
تاریخ خبر:

ایمان‌ از‌ گوگل‌ به کمک ایرانی‌ها‌ آمد

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی| چالش کاربران ایرانی و گوگل پلی در ماه‌های گذشته مراحل مختلفی را طی کرده. ابتدا که بعضی اپلیکیشن‌ها مثل شیپور را حذف کرد و باعث واکنش اپلیکیشن دیوار شد. کار طوری بالا گرفت که دیوار اعلام کرد در حمایت از رقیب دیگر در گوگل پلی حضور نخواهد داشت اما مشکل به همین جا ختم نشد و کم‌کم خیلی از کاربران اعلام می‌کردند که نمی‌توانند بدون فیلترشکن از گوگل پلی چیزی دانلود کنند حتی برنامه‌های خارجی که پیش از این محدودیت دانلود در ایران نداشتند تا اینکه یک ایرانی شاغل در گوگل وارد مهلکه شد و تصمیم گرفت به مشکل رسیدگی کند.

ایمان رحمتی‌زاده برای اهالی توئیتر چهره آشنایی است. او که ۵۰ساله و فارغ‌التحصیل مدرسه علامه حلی و مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار از دانشگاه صنعتی شریف است مدت‌هاست در کالیفرنیا زندگی می‌کند و یکی از مدیران ارشد فایبر بیس گوگل است. ایمان قبلا هم تلاش زیادی کرده بود که ایرانی‌ها امکان دریافت نوتیفیکیشن‌های گوگل را روی موبایل‌هایشان داشته باشند؛ دسترسی که تا پیش از فعالیت‌های او وجود نداشت.

اینبار هم او بود که با انتشار توئیتی از کارشناس‌های ایرانی خواست تا در این زمینه اطلاعات بیشتری در اختیارش قرار دهند. به این ترتیب کاربران زیادی مشکل را برای او توضیح دادند و ایمان هم قول پیگیری داد تا اینکه بامداد دیروز خبر داد که مشکل دانلود برنامه‌ها از گوگل پلی رفع شده است.‌بررسی‌های سایت دیجیاتو نیز نشان می‌دهد این مشکل اگرچه هنوز به طور کامل برای همه رفع نشده است اما بسیاری از کاربران مجددا می‌توانند بازی و برنامه‌ها را از گوگل‌پلی دانلود کنند.

اهمیت موضوع را وقتی می‌فهمید که بدانید محدودیت دسترسی به اپلیکیشن‌ها در گوگل پلی می‌تواند مشکلات امنیتی زیادی برای کاربران ایجاد کند چون آنها باید از منابع غیرمطمئن برنامه‌ها را دانلود کنند و از آنجایی که منابع غیر معتبر اجازه ندارند این اپلیکیشن‌ها را ارائه کنند نسخه‌های مخدوش شده آنها را که در مواردی حاوی بدافزار است برای دانلود در اختیار کاربران قرار می‌دهند اما این تمام مشکل نیست.

این محدودیت برای استارتاپ‌ها و پلتفرم‌های ایرانی هم یک بحران اقتصادی محسوب می‌شد چون حضور در گوگل پلی به عنوان یکی از دو پیشخوان بسیار معتبر ارائه اپلیکیشن‌ها نه تنها برای استارتاپ‌ها اعتبار زیادی داشت بلکه بستر مهمی برای جذب مشتری بود. به همین دلیل هم وقتی این مشکل بروز کرد خیلی از استارتاپ‌ها و شرکت‌هایی که خدمات اپلیکیشنی داشتند دست به دامان هر فرد و نهادی که می‌توانست کاری کند شدند و حتی کار به کمک خواستن از دولت و وزارت ارتباطات هم رسید.

اما آنها کار به جایی نبردند حتی وقتی ایمان رحمتی‌زاده هم پا پیش گذاشت خیلی‌ها به حصول نتیجه امیدوار نبودند و می‌گفتند سیاست اعمال محدودیت و تحریم ایرانی‌ها از رده‌بندی بالاتر از او صادر شده و امکان تغییرش وجود ندارد اما نتیجه طور دیگری رقم خورد و ایمان توانست به خیلی از هموطن‌هایش کمک کند.

جالب اینکه اگرچه فعالیت‌های مجازی رحمتی‌زاده به فضای کسب‌وکار او مربوط است و بسیاری از پست‌های توئیتری و اینستاگرامی‌اش برای ایرانی‌ها در برگیری خاصی ندارد. او اخیرا یک واکنش دیگر هم به اتفاقات داخلی ایران داشته و در مورد حضور زنان در ورزشگاه آزادی نوشته و تصاویر آن را در صفحه شخصی‌اش در لینکدین منتشر کرده است و تلاش او در رفع مشکلات گوگل با کاربران ایرانی هم نشان می‌دهد که هنوز آنچه در ایران اتفاق می‌افتد برایش یک دغدغه محسوب می‌شود.

کدخبر: ۴۷۸۰۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر