کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۱۰۹۲
تاریخ خبر:

ایلان ماسک شخصیت سال ۲۰۲۱ ‌‌مجله تایم شد

روزنامه هفت صبح | ایلان ماسک ۵۰ ساله، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت اکتشاف فضایی اسپیس‌ایکس و مالک حدود ۲۰ درصد از سهام شرکت خودروسازی تسلا و البته ثروتمندترین فرد جهان، به عنوان شخصیت سال ۲۰۲۱ مجله تایم انتخاب شد.
چرا ماسک؟
مجله تایم در بیان چرایی انتخاب او به فعالیت‌های گوناگون و جنجالی ماسک اشاره کرده است؛ از سهامداری در باارزش‌ترین شرکت خودروسازی جهان گرفته تا تاسیس اسپیس‌ایکس و شرکت انرژی‌های جایگزین. همچنین به تاثیری که ماسک بر تعداد زیادی از طرفداران و دنبال‌کنندگانش در رسانه‌های اجتماعی دارد اشاره و گفته شده است که او صاحبان صنایع و قدرت را با فعالیت‌هایش به چالش می‌کشد.

ادوارد فلسنتال، سردبیر تایم در مطلبی که در این زمینه نوشته، ماسک را به عنوان «شخصیتی بی‌پروا که اغلب به نظر می‌رسد از تفرقه و تمسخر پرخاشگرانه لذت می‌برد» توصیف کرده است. به باور سردبیر تایم، این جنبه از شخصیت ایلان ماسک به ویژه در نحوه توئیت کردن او پیش چشم افکار عمومی قرار دارد. ماسک که در توئیتر بیش از ۶۶ میلیون دنبال‌کننده‌ دارد، با توئیت‌های جنجالی خود، بارها بازارهای جهانی را به تلاطم درآورده است.

با این حال اصل ماجرا نه این حاشیه‌ها، که فعالیت‌هایی بود که ماسک در مرکز آنها قرار داشت. سردبیر تایم نوشته: «انتخاب به عنوان شخصیت سال نشان‌دهنده تأثیرگذاری یک فرد است و تعداد کمی از افراد در سال گذشته تأثیر بیشتری نسبت به ماسک بر زندگی روی زمین و احتمالاً زندگی خارج از کره زمین داشته‌اند.

در سال ۲۰۲۱، ماسک نه‌تنها به عنوان ثروتمندترین فرد جهان، بلکه به عنوان ثروتمندترین نمونه دگرگونی بزرگ در جامعه ما ظاهر شد. تداوم افول نهادهای سنتی به نفع افراد، ناکارآمدی دولت که قدرت و مسئولیت بیشتری در اختیار کسب و کارها قرارد داده و شکاف‌های ناشی از ثروت و فرصت باعث ظهور افرادی چون ماسک است.»

۲۰۲۱ یک سال ویژه برای ماسک بود که به دلیل افزایش قیمت سهام تسلا (TSLA)، با عبور از جف بزوس، مالک آمازون، به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل شد. او حدود ۱۷ درصد از سهام تسلا را در اختیار دارد و افزایش قیمت این شرکت دارایی خالص ماسک را به حدود ۳۰۰ میلیارد دلار رسانده است. ماسک همچنین با اسپیس ایکس، اولین ماموریت فضایی با خدمه‌ای متشکل از گردشگران و بدون فضانورد حرفه‌ای را به مدار زمین فرستاد.

ایلان ماسک ماه گذشته اعلام کرد که اسپیس‌ایکس در تلاش است با همکاری ناسا برای فرستادن فضانوردان به ماه و مریخ در اوایل سال ۲۰۲۵ اقدام کند. تایم با اشاره به سرمایه‌گذاری در این فعالیت‌ها توضیح داده است: «او شخصی است که آرزو دارد سیاره ما را نجات دهد و سیاره جدیدی به ارمغان بیاورد.» خود ماسک در مصاحبه با تایم گفته: هدف کلی این بود که زندگی را چند سیاره‌ای کنیم و بشریت را به تمدن فضایی تبدیل کنیم.

انتقادها
این انتخاب البته از سوی همه افراد تایید نشده است. خود تایم در کنار القابی مثل «نابغه»، «رویاپرداز» و «صنعتگر»، صفت‌هایی مثل «دلقک» را هم به کار برده است. در فضای مجازی برخی کاربران او را شخصیتی چندچهره و ناصادق توصیف کرده‌اند که تنها به فکر منافع مالی است.

با این حال مجله تایم تاکید کرده است که معرفی چهره سال به معنای تایید تمام فعالیت‌ها و اهدای جایزه به فرد برگزیده نیست، بلکه «معرفی شخصی است که در وقایع خوب و بد سال بیشترین تاثیر را داشته است، ضمن اینکه نوعی قدردانی برای فعالیت‌های مثبت او به شمار می‌رود.» این مجله به انتخاب هیتلر، استالین و ترامپ در سال‌های پیش اشاره کرده است.

بخشی دیگر از انتقادات مربوط به عدم پرداخت مالیات از سوی ماسک است. فوربس در این باره نوشت: تصمیم مجله تایم برای انتخاب ایلان ماسک میلیاردر به عنوان شخصیت سال ۲۰۲۱ به دلیل نگرش منفی وی به افزایش مالیات ثروتمندان، مخالفت با تشکیل اتحادیه‌های صنفی و کم‌اهمیت جلوه دادن خطرات کووید ۱۹ مورد انتقاد قرار گرفته است.

وبسایت هیلهم نوشت: برخی از نمایندگان و قانونگذاران آمریکا با اشاره به میزان پرداخت مالیات از سوی ثروتمندترین مرد سال از این انتخاب انتقاد کردند. پرامیلا جایاپال نماینده واشنگتن دی.‌سی در پارلمان آمریکا گفته: ما نمی‌توانیم باور کنیم که مجله تایم به تازگی ایلان ماسک را به عنوان شخصیت سال برگزیده است. او گفت: ماسک ثروتمندترین مرد جهان در حالی از پرداخت مالیات طفره می‌رود که خانواده‌های کارگران برای پیدا کردن غذا و پرداخت اجاره تلاش می‌کنند.

سناتور الیزابت وارن هم در توئیتی نوشته تصمیم مجله تایم نیاز به اصلاح قوانین مالیاتی را برجسته می‌کند. سایت خبرنگاری و تحقیقاتی پروپاپلیکا در ماه ژوئن گزارشی از میزان پرداخت مالیات میلیاردرهای آمریکایی را منتشر کرد. طی این گزارش ایلان ماسک در سال ۲۰۱۵ حدود ۶۸ هزار دلار، در سال ۲۰۱۷ حدود ۶۵ هزار دلار و در سال ۲۰۱۸ تقریبا هیچ مالیاتی پرداخت نکرده است.

دیگر آدم‌ها
سنت گزینش «شخصیت سال» از سوی تایم در سال ۱۹۲۷ آغاز شد و تایم از آن زمان به بعد برای انتخاب شخصیت برگزیده نه تنها ویژگی‌‌های فردی را در این زمینه مد نظر قرار می‌دهد، بلکه تأثیر گروه، جنبش یا ایده‌ای را نیز مد نظر قرار می‌دهد که بیشترین تأثیر را در سال گذشته داشته‌اند. تایم با معرفی دسته‌های اضافی در سال ۲۰۱۹، سنت انتخاب «شخص سال» را به یک امتیاز بزرگ‌تر تبدیل کرد. امسال، اولیویا رودریگو، ستاره موسیقی پاپ، هنرمند سال و سیمون بایلز، برنده چهار مدال طلای المپیک، به‌عنوان ورزشکار سال انتخاب شد.

عنوان «قهرمانان سال» که قبلا به نام «نگهبانان» شناخته می‌شد، به دانشمندانی که تیم پژوهش و ساخت واکسن کووید۱۹ را تشکیل می‌دادند، به ویژه کاتالین کاریکو، بارنی گراهام، کیزمکیا کوربت و درو وایزمن تعلق گرفت. تایم آنها را «معجزه‌گر» نامید و گفت: «این دانشمندان به پیشرفتی با اهمیت منحصر به فرد دست یافتند و یک پلتفرم واکسن نوآورانه و بسیار مؤثر را معرفی کردند که برسلامت و رفاه ما بسیار فراتر از این همه‌گیری تأثیر می‌گذارد.»

کدخبر: ۴۳۱۰۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر