کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۶۱۸۲
تاریخ خبر:

ایران و فرصت یک توافق بزرگ با پژو

روزنامه هفت صبح، محمدحسین شاوردی‌ | تقریبا همه‌چیز از یک توافق تازه با آمریکا حکایت دارد. توافقی که این بار پای ابعاد اقتصادی را هم به میز وزرای خارجه دو طرف باز می‌کند و احتمالا به حضور آرام برخی از برندهای آمریکایی در بازار ایران منجر می‌شود. نفت و صنایع هیدروکربنی، صنعت لوازم خانگی، صنعت حمل و نقل و البته خودروسازی مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که پیش‌بینی می‌شود به غیر از چینی‌ها، شرکایی تازه را به خود ببینند.

ایران به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان که تقریبا با هیچ کشور بزرگی توافقنامه تجاری ندارد و به سازمان تجارت جهانی نیز نپیوسته است، در آستانه یک انتخاب بزرگ است و خودروسازی یکی از زمینه‌های جدی این تحول است. پژو به عنوان برندی که سابقه تولیدش در کشور به بیش از سه دهه قبل باز می‌گردد، مدتی است یکی از پایه‌های اتحادیه استلانتیس شده است. اتحادیه‌ای بزرگ و فراگیر که شرکایی از فرانسه، ایتالیا، آلمان و آمریکا را گردهم آورده است.

از آنجا که زمینه همکاری جدی با دو برند پژو و سیتروئن از اتحادیه استلانتیس برای کشور مهیاست و خطوط تولید، برخی پلتفرم‌ها و انواعی از محصولات دو شرکت در کشور سابقه تولید دارند، ایران می‌تواند از فرصت احیای برجام نه صرفا برای بازار داخلی که برای تبدیل شدن به یک پایگاه صادراتی برای گروه استلانتیس استفاده کند. این گروه که یکی از کمترین نرخ‌های نفوذ را در بازارهای آسیایی دارد، با یک برنامه حساب شده امکان کار در ایران را خواهد داشت.

ایران برخوردار از حجم بالای نیروی کار ارزان و جوان است و تولیدکننده بزرگ پتروشیمی و فولاد. انرژی در ایران ارزان است و بازارهای بزرگی نظیر هند، شمال آفریقا، روسیه و حاشیه خلیج فارس در یک قدمی کشور است. تولید پلتفرمی از محصولات این اتحادیه در ایران، استلانتیس را قادر خواهد ساخت بخشی از بحران کنونی خود در حوزه افت شدید تقاضا را تیمار کند. پژو خود در سال ۲۰۲۰ عملکرد بسیار بدی داشت و یک چهارم از فروشش را در قمار کرونا از دست داد.

باقی برندهای این گروه نیز اوضاع خوشایندی ندارند. از آنجا که چهار محصول فیات ۵۰۰، پژو ۲۰۰۸، اوپل کراسلند ایکس و نسل تازه جیپ رنه‌گید قرار است روی پلتفرم پژو تولید شوند، تولید این چهار محصول به طور همزمان در ایران این امکان را به شبکه قطعه‌سازان داخلی و خارجی و نیز گروه استلانتیس می‌دهد تا با کمترین هزینه، حجم قابل توجهی از محصولات را پس از تولید در ایران به بازارهای منطقه صادر کنند.

این کار البته منوط به فهم درست وزارت صمت و دولت از نحوه تولید خودرو در جهان امروز است. تغییر شیوه بازی و پذیرفتن آداب رقابت بهترین راهبرد برای خنثی کردن مسیر تحریم و کسب درآمد و ایجاد اشتغال از صنعت خودروسازی است. معترضین به خودروسازی وطنی هم با قیمت مناسب به خودرو دلخواه می‌رسند. امید که ایران از فرصت سقوط پژو بهترین استفاده را ببرد!

کدخبر: ۳۷۶۱۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر