کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۶۵۰۳
تاریخ خبر:

ایران و عربستان درباره چه مواردی گفتگو کرده‌اند؟

روزنامه هفت صبح | مذاکرات شامل چهار عنصر اصلی شده؛ اول، پرونده یمن و قدرت گرفتن حوثی‌ها که حالا در شرایط پیشروی در جبهه مأرب هستند و دوم، پرونده لبنان که شاهد یک فروپاشی و تجزیه تهدیدکننده است، سوم، پرونده توافق هسته‌ای ایران و مذاکرات وین و چهارم، امنیت آب‌های خلیج‌فارس.

القدس‌العربی چاپ لندن مدعی شده است: با وجود انکارها، منابع عربی تاکید می‌کنند که در تاریخ نهم ماه جاری، نشستی در پایتخت عراق بین ریاض و تهران انجام شده است.پیش از نشست مذکور، نخست‌وزیر عراق به عربستان سفر کرده و به نظر می‌رسد یک هیأت امنیتی ایرانی نیز در بغداد بوده که پیامی را به طرف سعودی رسانده است و همچنین یک دیدار نزدیک نیز در همان روز در بغداد با هیأت امنیتی از اردن و مصر صورت گرفته است.

پیش از تمام این اتفاقات، در ابتدای سال، مذاکراتی بین مسئولان ایران و دستگاه‌های اطلاعاتی امارات انجام شده و الکاظمی پس از آن با ولیعهد سعودی، محمد بن‌سلمان تماس گرفته تا موافقت ایران با برگزاری نشستی با حضور هیأت سعودی در بغداد را اعلام کند.
مذاکرات شامل چهار عنصر اصلی شده؛ اول، پرونده یمن و قدرت گرفتن حوثی‌ها که حالا در شرایط پیشروی در جبهه مأرب هستند و دوم، پرونده لبنان که شاهد یک فروپاشی و تجزیه تهدیدکننده است، سوم، پرونده توافق هسته‌ای ایران و مذاکرات وین و چهارم، امنیت آب‌های خلیج‌فارس.

برگزاری نشست در بغداد، نشان‌دهنده موفقیت الکاظمی و همچنین نیاز ایران و عربستان به واسطه‌ای قابل‌قبول برای هر دو کشور است؛ امری که نخست‌وزیران سابق عراق از آن برخوردار نبودند.علاوه‌بر‌این، برگزاری نشست نشان می‌دهد دو طرف ایرانی و سعودی در روند سیاست‌هایشان در لبنان و یمن و همچنین در سوریه و عراق به نوعی راه‌حل نیاز دارند.

پیوند مشترکی که باعث حرکت ایران و عربستان به سمت مذاکره و امکان صلح شده، نگرانی دو طرف در مورد اوضاع دو میدان عربی مهم است. درحالی‌که به نظر می‌رسد حوثی‌ها در یمن پیشرفت داشته و تلاش‌ها برای توقف آنها شکست خورده، این مسئله عنصر اول در برنامه‌های ریاض است. نگرانی تهران هم متمرکز بر شرایط هم‌پیمانش، حزب‌الله در لبنان و افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه آن است.
در ضمن، نمی‌توان موضع دولت جدید آمریکا را نادیده گرفت.

آنچه باعث تضعیف موضع نظامی و سیاسی ریاض در یمن شده و تهران را به سمت تغییر اوضاع نظامی و سیاسی در برخی مناطق نفوذ خود سوق داد. مادامی که تحول بزرگی در توازن‌های نظامی و سیاسی ایجاد نشود، امور می‌توانند به سمت آتش‌بس در یمن، در مقابل ایجاد راهی برای ورود مستقیم یا غیرمستقیم حزب‌الله در حکومت لبنان حرکت کنند.

کدخبر: ۳۸۶۵۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر