کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۴۳۹۶
تاریخ خبر:

ایران و عراق علیه ائتلاف آمریکایی در خلیج فارس

روزنامه هفت صبح | بعد از اعلام اسرائیل در مورد حضورش در کنار آمریکا، مقامات کشورمان نسبت به این موضوع واکنش‌های تندی نشان دادند.
هفته پیش اعلام شد که اسرائیل قرار است به ائتلاف آمریکا در خلیج فارس بپیوندد. این در حالی بود که کشورهای دیگر یا این درخواست را به کلی رد کرده بودند یا در مورد آن تردیدهای بسیاری داشتند. آمریکا گفته است برای تأمین آزادی ناوبری در خلیج فارس و دریای عمان ائتلافی با همکاری شماری از کشورها ایجاد می‌کند. در پی این ماجرا ییسرائل کاتز، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت که اسرائیل بخشی از اقدام آمریکایی در تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس است.

کاتز سه‌شنبه پانزدهم مرداد در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کنست گفت که اسرائیل «از جنبه‌های اطلاعاتی و زمینه‌های دیگری که دارای برتری نسبی است»، در این ائتلاف حضور فعال دارد. او مدعی شد که این مشارکت، در چارچوب منافع اسرائیل و برای بازدارندگی ایران، ضمن تقویت روابط اسرائیل با کشورهای خلیج فارس است.

*** مخالفت عراق با هرگونه حضور رژیم‌صهیونیستی در خلیج فارس
وزیر خارجه عراق تاکید کرد که این کشور مخالف هرگونه حضور نیروهای رژیم صهیونیستی در منطقه است.محمد علی الحکیم، وزیر خارجه عراق دیروز در صفحه توئیتر خود نوشت که کشورش مخالف مشارکت هرگونه نیرویی از جانب رژیم صهیونیستی برای به اصطلاح تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس است.او افزود:«کشورهای حاشیه خلیج(فارس) قادر به ایجاد امنیت برای کشتیرانی در آن هستند.» الحکیم در ادامه نوشت:«عراق از طریق گفت‌وگو به دنبال کاهش تنش در منطقه است و حضور نیروی‌های غربی در منطقه تنها منجر به افزایش تنش می‌شود.»

*** ظریف: ائتلافات نظامی شکست خورده‌اند
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به دوحه سفر کرده بود در دیدار با محمد بن عبدالرحمن، وزیر خارجه قطر گفت:«ائتلاف‌های نظامی از پیش شکست خورده‌اند و نیروهای بیگانه موجبات ناامنی منطقه را فراهم می‌آورند.»وزیر خارجه ایران امنیت خلیج فارس را مسئولیت کشورهای همین منطقه خواند و نه نیروهای خارجی و بر مسئولیت ایران در حفظ صلح و ثبات منطقه تاکید کرد.

محمد جواد ظریف همچنین در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت:«غرق شدن منطقه در سلاح توسط آمریکا و هم‌پیمانانش، منطقه ما را به بشکه باروت آماده انفجار تبدیل کرده است.» وزیر امور خارجه ایران گفت:«خلیج فارس منطقه کوچکی است و هرچه حضور کشتی‌های بیگانه در آن بیشتر شود، امنیت در خلیج فارس برای همه ما کمتر خواهد شد.» ظریف روز جمعه در حساب توئیتر خود حضور هر نیروی غیرمنطقه‌ای را «منشأ ناامنی» خوانده و گفت جمهوری اسلامی ایران برای تأمین امنیت خود تردید نخواهد کرد.

*** سپاه پاسداران: حضور اسرائیل در خلیج‌فارس ممکن است باعث جنگ شود
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران با غیرقانونی خواندن حضور اسرائیل در خلیج فارس هشدار داد که ورود اسرائیل به آب‌های منطقه ممکن است باعث ایجاد جنگ و درگیری شود.علیرضا تنگسیری روز یکشنبه(۲۰ مرداد) در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المیادین تاکید کرد که آمریکا و بریتانیا باید مسئولیت حضور اسرائیل در آب‌های خلیج فارس را بر عهده گیرند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هفته پیش گفته بود که از ۶۰ کشور جهان برای پیوستن به این ناوگان دریایی دعوت به همکاری به عمل آمده است. در میان کشورهای مهم اروپایی در حال حاضر بریتانیا برای شرکت در این ائتلاف اعلام آمادگی کرده است.فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در این گفت‌وگو همچنین افزود:«پیام ما به کشورهای منطقه و جهان این است که ایران تا زمانی امنیت تنگه هرمز را تامین می‌کند که نفت خود را صادر کند.»

تنگسیری همچنین تاکید کرد:«هر زمانی مسئولان ایرانی بخواهند، می‏‌توانند هر کشتی را توقیف کنند، حتی اگر آن کشتی آمریکایی یا انگلیسی باشد.» فرمانده نیروی دریایی سپاه اما در گفت‌وگو با المیادین گفت که کشتی گریس ۱ به سمت اروپا در حال حرکت بوده است. او تاکید کرد که آمریکایی‌ها به نفتکش‌های نزدیک آب‎های ایران حمله می‎کنند و سپس آن را به گردن ایران می‎اندازند و این کشور را متهم می‎کنند..

*** جهانگیری: ثبات و امنیت تنگه هرمز خط‌ قرمز ایران است
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ثبات و امنیت آبراه‌های بین‌المللی و سواحل شمال و جنوب و تنگه هرمز به عنوان دغدغه اصلی و خط قرمز ایران است و برای آن سال‌ها تلاش و هزینه کرده است،گفت:«ما حضور نیروهای خارجی در خلیج فارس را عامل بی‌ثباتی و افزایش تنش می‌دانیم و معتقدیم امنیت منطقه را تنها و تنها کشورهای منطقه می‌توانند و باید برقرار کنند و دخالت و حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای تحت هر نام و ائتلافی را خطری بزرگ برای صلح، ثبات و امنیت منطقه می‌دانیم.»

کدخبر: ۲۷۴۳۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر