کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۹۱۱۱
تاریخ خبر:

ایرانی‌ها رکورد خرید خانه در ترکیه را زدند

روزنامه هفت صبح | اینطور که مرکز آمار ترکیه اعلام کرده، حتی کرونا و بسته بودن پروازها و سختی جابه‌جایی هم نتوانسته میل ایرانی‌ها را برای خرید خانه در ترکیه کاملا خاموش کند و آنها سال گذشته میلادی هم بیشترین خارجی‌هایی بوده‌اند که در ترکیه خانه خریده‌اند.
مرکز آمار ترکیه گزارش داده است که ایرانی‌ها طی دو ماه ابتدایی سال جاری میلادی هم درمجموع ۹۳۶ خانه در این کشور خریداری کرده و برای دومین سال متوالی، صدرنشین خریداران خانه در میان خارجی‌ها بوده‌اند.

شهروندان ایرانی پارسال به‌رغم کرونا و بسته بودن مرزها با ترکیه، با خرید ۷۱۸۹ مسکن، رکورد سالانه خرید مسکن در ترکیه را شکستند.
بااین‌حال، جزئیات گزارش مرکز آمار ترکیه که دوشنبه، ۲۵ اسفند منتشر شد، نشان می‌دهد شمار خرید ماهانه خانه توسط شهروندان ایرانی در ترکیه در دوماهه ابتدایی سال جاری میلادی نسبت به ماه‌های پایانی پارسال تا نصف کاهش یافته است.

بیشترین تعداد خرید ماهانه خانه توسط ایرانی‌ها در ترکیه به ماه سپتامبر پارسال بر‌می‌گردد که نرخ دلار در ایران تا حدود ۳۲ هزار تومان اوج گرفت و ایرانی‌ها در همین ماه ۹۰۸ مسکن در ترکیه خریداری کردند.بعد از ایران، شهروندان عراق، روسیه، افغانستان، قزاقستان، یمن، فلسطین، آلمان و آذربایجان بیشترین شمار خرید خانه در ترکیه طی دو ماه گذشته را داشته‌اند.بر اساس این گزارش، درمجموع ۵۷۰۷ خانه در ترکیه طی ماه‌های ژانویه و فوریه به خارجی‌ها فروخته شده که نسبت به دوره مشابه پارسال ۲۷ درصد کاهش داشته است.

*** گوی سبقت را ربودیم
گزارش قبلی مرکز آمار ترکیه می‌گفت که در سال ۲۰۱۷ شهروندان عراقی، سعودی، کویتی‌، روسی و افغانستانی‌‌ به‌ترتیب از پنج کشوری بوده‌اند که در ترکیه بیشترین ملک را خریده بودند. در این سال ایرانی‌‌ها نیز با خرید ۷۹۲ ملک، رتبه هشتم را در این رده‌بندی در اختیار داشتند.

در سال ۲۰۱۸ وضعیت تغییر اساسی پیدا کرده و پس از عراقی‌ها، ایرانی‌‌ها با خرید سه هزار و ۶۵۲ فقره ملک، رتبه دوم بیشترین خریداران مسکن در ترکیه را به‌دست آورده‌اند. شهروندان عربستان سعودی، روسیه، کویت و افغانستان هم به‎ترتیب بعد از عراقی‌‌ها و ایرانی‌ها، بیشترین خریدار ملک در ترکیه بوده‌اند. در سال ۲۰۱۹ باز هم بیشترین خریداران ملک در ترکیه به‎ترتیب عراقی‌‌ها با حدود ۷۶۰۰ ملک، ایرانی‌‌ها با ۵۴۲۳ ملک و روس‌ها با ۲۸۹۳ ملک بوده‌اند.

شهروندان روسیه، عربستان سعودی و افغانستان نیز در رتبه‌‌های سوم تا ششم قرار داشتند.
اما در آخرین آمار‌های مرکز آمار ترکیه می‌بینیم که ایرانی‌‌ها به‎رغم شیوع ویروس کرونا، تاکنون با خرید ۳۱۶۸ فقره ملک، رتبه اول خرید ملک در ترکیه را به‎دست آورده و از شهروندان عراقی هم سبقت گرفته‌اند. جالب اینکه در حالی خرید مسکن توسط ایرانی‌‌ها در ترکیه در سال ۲۰۲۰ رشد ۱۹درصدی داشته که طی این مدت صادرات کالایی ایران به ترکیه کاهش ۸۴درصدی را تجربه کرده که ازجمله دلایل آن بسته بودن مرز‌ها و سخت‌گیری ترکیه در مبادلات تجاری با کشورمان ذکر شده است.

*** شرکت هم ثبت کردیم
اینطور که گزارش‌های ترکیه‌ای‌ها نشان می‌دهد، ایرانی‌ها فقط در زمینه ملک سرمایه‌گذاری نکرده‌اند، بلکه شرکت‌های زیادی هم در این کشور ثبت شده که ثبت‌کننده‌های آنها ایرانی بوده‌اند. بر اساس آمارهای وب‌سایت اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و بورس ترکیه (TOBB)، ایرانی‌ها طی سال‌های ۲۰۱۷ تا هفت‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ میلادی درمجموع ۲ هزار و ۷۲۱ شرکت در شهرهای مختلف ترکیه تاسیس کرده‌اند که ۳۵۷ شرکت مربوط به سال ۲۰۱۷، تعداد هزار و ۱۹ شرکت مربوط به سال ۲۰۱۸، تعداد ۹۷۰ شرکت مربوط به سال ۲۰۱۹ و ۳۷۵ شرکت نیز مربوط به ۷ماهه سال ۲۰۲۰ است.

در سال ۲۰۱۷ ایرانی‌ها پس از ترک‌های مقیم خارج از کشور که با ۲۸۰۸ شرکت بیشترین تاسیس شرکت در ترکیه را داشته‌اند و کشورهای سوریه، عربستان‌سعودی در رتبه چهارم با بیشترین تاسیس شرکت در ترکیه قرار داشته‌اند. در سال ۲۰۱۸ باز هم ترک‌های مقیم خارج در رتبه اول، شهروندان سوری در رتبه دوم، عربستانی‌ها در رتبه سوم و ایرانی‌ها در رتبه چهارم به‌لحاظ تعداد شرکت تاسیسی قرار داشته‌اند.

در سال ۲۰۱۹ شهروندان ایرانی با ارتقای دوپله‌ای، به رتبه دوم پس از ترک‌های مقیم خارج از کشور دست یافته و توانسته‌اند در تاسیس شرکت از شهروندان سوری و عربستانی سبقت بگیرند. ایرانی‌ها در ۷ ماهه سال ۲۰۲۰ با وجود شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های کرونایی، ۳۷۵ شرکت جدید در این کشور تاسیس کرده و در رتبه دوم پس از ترک‌های مقیم خارج از کشور قرار داشته و در تاسیس شرکت از شهروندان سوری، عربستانی و دیگر کشورهای سرمایه‌گذار در ترکیه سبقت گرفته‌اند.

کدخبر: ۳۷۹۱۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر