کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۲۹۱
تاریخ خبر:

ایرانی‌ها با پس‌اندازشان چه کار می‌کنند؟

مرکز افکارسنجی ایسپا دیروز نتایج نظرسنجی تازه‌اش را منتشر کرده. این نظرسنجی به وضعیت پس‌انداز ایرانی‌ها و نحوه مدیریت کردن آن پرداخته و نکته‌های جالبی دارد:

* یک: ۱۷درصد از پاسخگوها گفته‌اند در بازار زمین و مسکن و ۱۶٫۵درصد در زمینه اشتغال‌زایی و کارآفرینی سرمایه‌گذاری می‌کنند. ۹٫۲درصد پاسخگویان هم گفته‌اند در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند و ۸٫۱درصد پس‌انداز خود را در بانک پس‌انداز می‌کنند. ۵٫۸درصد هم گفته‌اند طلا و سکه و ۱٫۶درصد هم دلار و ارز می‌خرند.

* دو: نکته قابل توجه در مقایسه مدیریت پس‌انداز کل جمعیت در مرداد ۱۳۹۹ با خرداد ۱۳۹۸ کاهش قابل توجه میزان تمایل به پس‌انداز در بانک و افزایش تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار بورس است. در خرداد ۹۸، ۲۴٫۸درصد مردم گفته‌اند ترجیح می‌دهند پس‌اندازشان را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند. این میزان در مرداد ۱۳۹۹ به ۸٫۱درصد رسیده.

در مقابل سرمایه‌گذاری مردم در بورس رشد داشته و از ۱٫۵درصد در خرداد ۹۸ به ۹٫۲درصد در مرداد ۹۹ رسیده است. اشتغال‌زایی و کارآفرینی هم با رشد ۵٫۹درصدی نسبت به خرداد ۹۸ مواجه بوده است. تمایل به سرمایه‌گذاری طلا و سکه هم در مقایسه با سال گذشته حدود ۴درصد کاهش داشته است.

* سه: ۳۹ درصد مردم اعلام کرده‌اند هیچ پس‌اندازی ندارند که این میزان نیز نسبت به سال گذشته ۵درصد افزایش داشته است.

* چهار: بر اساس نظرسنجی ایسپا رفتار زنان و مردان در مدیریت پس‌انداز تفاوت معناداری با هم دارد. ۴۲٫۲درصد زنان و ۳۶٫۲درصد مردان گفته‌اند پس‌انداز ندارند. در حوزه مدیریت پس‌انداز، مردان (۲۱٫۳ درصد) بیش از زنان (۱۱٫۶ درصد) پس‌اندازشان را صرف اشتغال‌زایی و کارآفرینی می‌کنند. همچنین مردان (۱۱٫۳ درصد) بیش از زنان (۷درصد) به سرمایه‌گذاری در بورس می‌پردازند. در مقابل زنان (۸٫۱درصد) بیش از مردان (۳٫۶درصد) طلا و سکه خریداری می‌کنند. در خصوص پس‌انداز در بانک هم زنان (۱۰٫۵درصد) بیش از مردان (۵٫۹درصد) پس‌اندازشان را در بانک سپرده‌گذاری می‌کنند.

* پنج: افراد بالای ۵۰سال (۱۲درصد) بیش از سایر گروه‌های سنی پس‌اندازشان را در بانک سپرده‌گذاری می‌کنند. جوانان ۱۸ تا ۲۹سال (۲۱٫۲درصد) بیش از سایر گروه‌های سنی تمایل به اشتغال‌زایی و کارآفرینی دارند. همچنین میزان تمایل به سرمایه‌گذاری در بورس بین جوانان (۱۲٫۹ درصد) بیش از سایر گروه‌های سنی است.

* شش: گویا سطح تحصیلات افراد هم در نوع مدیریت پس‌اندازشان تاثیر دارد و مثلا تمایل به سرمایه‌گذاری در بورس با بالا رفتن سطح تحصیلات افزایش پیدا می‌کند. ۲۲٫۱درصد افراد با تحصیلات کارشناسی ارشد و دکترا و همچنین ۱۴٫۶درصد افراد با تحصیلات کاردانی و کارشناسی سرمایه‌گذاری در بورس را به سایر شیوه‌های مدیریت پس‌انداز ترجیح می‌دهند درحالی که این میزان بین افراد با تحصیلات دیپلم ۹درصد و افراد با تحصیلات کمتر از دیپلم ۱٫۹درصد است.

همچنین با افزایش سطح تحصیلات میزان تمایل به سرمایه‌گذاری در اشتغال و کارآفرینی افزایش پیدا می‌کند. در مقابل میزان تمایل به پس انداز در بانک با افزایش سطح تحصیلات کاهش پیدا می‌کند. ۹٫۳درصد افراد با تحصیلات کمتر از دیپلم، ۹درصد افراد با تحصیلات دیپلم، ۷٫۳درصد افراد با تحصیلات کاردانی و کارشناسی و ۲٫۷درصد افراد با تحصیلات کارشناسی ارشد و دکترا گفته‌اند پس‌اندازشان را در بانک سپرده‌گذاری می‌کنند.

کدخبر: ۳۴۹۲۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ely

    کدوم پس انداز؟ درآمدمون رو نمیتونیم با م خارج سر به سر کنیم!