کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۶۳۶۷
تاریخ خبر:

ایرانی‌ها او را خوب می‌شناختند

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | رابی رنسن برینک فوت کرد. مهاجم هلندی و ستاره دهه ۷۰ فوتبال این کشور. هلند دهه ۷۰ به شکل غریبی برای فوتبالدوستان ایرانی تیمی آشنا و جذاب است. اول به خاطر یوهان کرویف اسطوره‌ای و این که جام جهانی ۱۹۷۴ در واقع اولین جام جهانی بود که برای ما ایرانی‌ها جذاب شده بود. جامی که ما تا یک قدمی صعود به آن رفتیم و جا ماندیم.

و بعد در دنبال کردن اخبار و وقایع جام با افسانه کرویف آشنا شدیم و نام‌های دیگری که البته راب رنسن برینک هم جزوشان بود. تیمی خوش قد و قامت و جذاب و پرهیجان. اما داستان به جام‌جهانی بعدی هم کشیده شد. وقتی به آرژانتین صعود کردیم و از شانس نحس‌مان خوردیم به هلند بدون کرویف،‌ پرو با کوبیلاس و اسکاتلند با جو جردن و کنی دالگلیش. و این‌جا بود که نام رنسن برینک برایمان طنینی دگرگونه پیدا کرد. وقتی در همان بازی اول کشتی رویاهای ما را غرق کرد.

تیم ایران که با امیدهای فراوان به جام جهانی رفته بود در مقابل سرعت حیرت‌‌انگیز و فیزیک برتر هلند تیمی درمانده و دست و پا بسته بود. هنوز که هنوز است از آن فرصت از دست رفته دقیقه اول با هیجان حرف می‌زنیم وقتی ضربه فرکی از جلوی پای قاسمپور گذشت و از سمت دیگر راهی اوت شد.

این تنها فرصت ما بود که حالا خیلی هم فرصت صد درصدی محسوب نمی‌شد. در بقیه بازی ما تماشاگر درخشش هلندی‌ها بودیم که بدون کرویف هم عالی بودند. سه گل به ما زدند و کازرانی و عبداللهی و نظری و اسکندریان هاج و واجشان بودند و اگر روز خوب حجازی نبود سه تای دیگر هم می‌خوردیم‌.

هر سه تا گل را رنسن برینک زد. رابی رنسن برینک/ یک هلندی بلندقامت با موهای بلند در همان استایلی که آن روزها نارنجی پوش‌های هلندی به آن مشهور بودند.دو گل را در ضربات پنالتی به ثمر رساند و یک گل هم با ضربه سر. درآن هلند فوق‌العاده رنسن برینک و جانی رپ مهاجم بودند و نیسکنس و برادران واندرکرکوف و آری هان هافبک بازی می‌کردند و رودی کرول افسانه‌ای و پورتویلت و ینسن از مدافعان تیم بودند و شرایورز هم دروازه‌بان بود.آری براندت هم بود البته.

از این جمع آری هان در دهه هشتاد به ایران آمد و قرار بود مربی تیم ملی شود و در یک دوره کوتاه هم مربی پرسپولیس شد. با شوت‌های سنگین و عجیبی که در همین جام توانست به درون دروازه دینو زوف و سپ مایر بفرستد و هنوز هم گل‌هایش به این دو نفر دربازی هلند با ایتالیا و آلمان از جلوه‌های تصویری ناب تاریخ جام جهانی هستند.

بگذریم. آن هلند تا فینال جام جهانی پیش رفت در حالیکه تنها سه برد در کارنامه‌اش داشت و دو باخت و یک تساوی . اما در این شش بازی ۱۵ تا گل زدند که ۵ تایش را رنسن برینک به ثمر رساند و سه تایش دربازی با ایران بود و دو تای دیگرش دربازی با اسکاتلند (باز هم از نقطه پنالتی ) و اتریش‌. هرچند در نهایت ماریو کمپس آرژانتینی با دوتا گلی که روز فینال به هلند زد، ‌رنسن برینک را جاگذاشت و با شش گل آقای گل مسابقات شد. رنسن برینک هیچوقت در آژاکس و یا فاینورد توپ نزد و عمده دوران اوجش در اندرلشت بلژیک بود‌. او دیروز در ۷۲ سالگی درگذشت‌.

کدخبر: ۳۰۶۳۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر