کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۳۷۸۵
تاریخ خبر:

ایرانی‌ها‌ خریداران بلامنازع طلا

روزنامه هفت صبح، نگین باقری| مجمع جهانی طلا در تازه‎‌ترین گزارش خود اعلام کرده که خرید سکه و شمش طلا در کشور طی سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی نسبت به دور مشابه سال گذشته ۵۱‌درصد افزایش یافته و به ۹ هزار و ۳۰۰ کیلوگرم رسیده است.بر‌اساس این گزارش که دو روز قبل منتشر شده، در همین مدت خرید جواهرات در ایران نیز با ۴۱‌درصد افزایش به ۸.۴ تن رسیده است. در مجموع خرید جواهرات در جهان طی سه ماهه ابتدایی ۲۰۲۲، هفت درصد و شمش طلا ۲۰‌درصد کاهش یافته است.

یکی دیگر از نکات گزارش مجمع جهانی طلا به روسیه برمی‌گردد. این مجمع از چهار برابر شدن خرید شمش طلا توسط شهروندان روسیه در سه ماه اول سال جاری میلادی خبر داده است. شهروندان روسیه در این دوره زمانی ۶.۵ تن شمش طلا خریداری کرده‌اند که نسبت به دوره مشابه پارسال ۳۰۰‌درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بعد از حمله پنجم اسفند سال ۱۴۰۰ روسیه به اوکراین، واحد پول ملی این کشور یعنی روبل با نوسانات چشمگیر مواجه شد و دولت روسیه برای جلوگیری از افت روبل، خرید ارزهای خارجی را محدود کرد. بدین‌ترتیب، تمایل شهروندان روسیه برای خرید طلا برای حفظ ارزش دارایی‌های خود افزایش یافته است. همچنین خرید جواهرات طلا در سه ماهه ابتدایی امسال در روسیه چهار درصد افزایش یافته و به ۹.۴ تن رسیده است.

اما ماجرای خرید طلا در روسیه همواره وجود داشته و این کشور در لیست ۱۰ کشور برتر در خرید طلا در جهان قرار داشته است. پیش از این «بیزینس اینسایدر» در گزارشی دو سال قبل نوشت که چین نخستین کشوری است که مردمش بیشترین خرید طلا را داشته‌اند. بعد از چین، کشورهای هند، آمریکا و امارات متحده قرار دارند.

البته در این گزارش روسیه نهمین کشوری است که مردم و حکومتش به خرید طلا علاقه داشته‌اند. در این گزارش آمده که سابقه خرید طلا در روسیه مانند سایر کشورهای جهان به گذشته دور بازنمی‌گردد و این کشور تنها نزدیک به دو سال است که اقدام به خرید طلا در حجم انبوه کرده است و دلیل آن تقویت ارز ملی خود در برابر دلار آمریکا‌ست.

اما جدا از بانک مرکزی روسیه مردم این کشور نسبت به سایر کشورها در خرید طلا رتبه ۹ را در جهان به‌خود اختصاص داده‌اند و تنها در سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۳۰ تن طلا توسط مردم این کشور خریداری شده است.اندونزی، عربستان سعودی و ترکیه در ردیف‌های بعدی قرار گرفتند و بعد از این کشورها ایران، در رتبه بعدی قرار دارد. بر‌اساس همین گزارش مردم ایران از سال ۲۰۱۶ تاکنون یکی از بزرگترین خریداران طلا بوده‌اند و تا‌کنون توانسته‌اند این جایگاه را حفظ کنند و حتی در سال ۲۰۱۷ میزان خرید طلای ایرانیان نسبت به سال گذشته ۴‌درصد افزایش داشته است.

اما آنطور که راشاتودی چند ماه قبل، یعنی در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰ گزارش داده، ذخایر طلای بانک‌های مرکزی در سراسر جهان رو به رشد بوده و سال گذشته به بالاترین حد خود در ۳۱ سال گذشته رسیده و دارایی کشورها به دلار آمریکا کاهش یافته است. بر‌اساس گزارش شورای جهانی طلا در آن زمان، بانک‌ها در یک دهه گذشته به میزان بیش از ۴۵۰۰ تن ذخایر طلای خود را افزایش داده‌‌اند. تا ماه سپتامبر، این ذخایر مجموعاً حدود ۳۶۰۰۰ تن ثبت شد که بزرگترین حجم از سال ۱۹۹۰ محسوب می‌شود و نسبت به یک دهه قبل ۱۵‌درصد افزایش داشته است.

در عین حال، حضور دلار در ذخایر ارزی کشورها طی دهه گذشته به‌شدت کاهش یافته و در سال ۲۰۲۰، نسبت ارز به واحد پول دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح در ربع قرن اخیر رسید. تحلیلگران می‌گویند که بانک‌های مرکزی، به‌ویژه در اقتصادهای نوظهور، به تغییر مسیر خود به سمت طلا ادامه می‌دهند که نشان‌دهنده نگرانی‌های جهانی در مورد رژیم پولی مبتنی بر دلار است. بر اساس این گزارش، در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۱، تایلند حدود ۹۰ تن، هند ۷۰ تن و برزیل ۶۰ تن طلا خریده‌اند.

بانک‌های مرکزی و موسسات مالی دولتی پس از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸، شروع به تقویت ذخایر طلا کردند، که باعث خروج وجوه از اوراق قرضه دولتی ایالات متحده و در نتیجه کاهش ارزش دارایی‌های دلاری شد و حالا در شرایط فعلی روس‌ها می‌خواهند این شرایط را عوض کنند و خودشان را به صدر برسانند. افزایش چهار برابری خرید طلا در ماه‌های اخیر نشان‌دهنده این است که آنها ممکن است در سال میلادی جاری به صدر کشورهای خریدار طلا برسند.

کدخبر: ۴۵۳۷۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر