کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۷۶۳۶
تاریخ خبر:

ایرانی‌تبارهای ضد مهاجرت‌:‌ پدیده پارلمان‌های اروپایی!

روزنامه هفت صبح | درباره دو عضو ایرانی‌تبار پارلمان سوئد که به خاطر تبلیغ ایران هراسی و اسلام هراسی از احزابشان اخراج شدند و دیگر همتایانشان در دانمارک و بلژیک و…

سفر محمدجواد ظریف به سوئد در سلسله سفرهای او به کشورهای منطقه اسکاندیناوی، کم تلفات به جا نگذاشت. از سوی ایران، تلفات فقط یک نفر بود و آن هم امیر توحید فاضل، دبیر سرویس سیاسی خبرگزاری موج که با هیات خبرنگاران همراه ظریف وارد سوئد شد ولی برنگشت و درخواست پناهندگی داد.

در آن سو اما در جمع ایرانی‌تبارهای پارلمان سوئد تا به حال، حضور کوتاه مدت ظریف دو قربانی گرفته است. آمنه کاکاباوه و حنیف بالی هر دو با موضع‌گیری‌های سختگیرانه مورد طرد احزابشان قرار گرفتند؛‌ اتفاقی که بی‌ارتباط با بالارفتن سطح واکنش‌ها‌ نسبت به حضور وزیرخارجه کشورمان در سوئد نیست.

*** اخراج پس از اخراج
رادیو سوئد چهارشنبه گذشته در مطلبی با عنوان «حزب چپ: آمنه کاکاباوه کنار گذاشته شود»؛ درباره این عضو ایرانی‌تبار پارلمان سوئد نوشت: «امروز در جریان یک کنفرانس خبری، حزب چپ اعلام کرد که هیات مدیره این حزب پیشنهاد می‌کند که به همکاری خود با آمنه کاکاباوه پایان ‌دهد. دلیل درخواست اخراج کاکاباوه از حزب چپ این است که او به صورت جدی، اعتماد به حزب را در قبال رای‌دهندگان و همین‌طور همکارانمان خدشه‌دار کرده است.»

آمنه کاکاباوه یکی از نمایندگان حزب چپ بود که در انتخابات گذشته پس از رهبر حزب بیشترین رای شخصی را از سوی رای‌دهندگان به حزب چپ به‌دست آورده بود.» خبرگزاری آناتولی هم این خبر را تکمیل کرد که «آرون اتزلر، دبیرکل حزب چپ سوئد با بیان اینکه این نماینده زن ایرانی‌تبار پارلمان اظهارات نادرست زیادی درباره اسلام داشته است، گفت: «او ادعا کرده که در محلات حاشیه‌ای شهرهای سوئد خلافت اسلامی تاسیس شده است. همچنین خبر دروغین گروه‌های نژادپرست درباره اسلام را از شبکه‌های اجتماعی بازنشر کرده است. از سوی دیگر خواهان ممنوعیت نمادهای مذهبی در مدارس است و این در تناقض با سیاست حزب ما است.»

کاکاباوه پیش از این نیز در سال ۲۰۱۶ یک ویدئوی جعلی و نژادپرستانه درباره اسلام و سومالیایی تبارها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته بود. بعدها مشخص شد که این ویدئو برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ توسط یک گروه نژادپرست نروژی مونتاژ و منتشر شده است. در این ویدئو با جعل آرم تلویزیون دولتی سوئد و اضافه کردن زیرنویس به تصاویر، مسلمانان سومالیایی به عنوان افرادی «متجاوز و دزد» معرفی شده بودند.

او چندین بار نیز با ارائه لایحه به پارلمان سوئد، خواستار خروج نام گروه تروریستی پ.ک.ک و چندین گروه مسلح فعال در مناطق غربی ایران از فهرست گروه‌های تروریستی سوئد شده است. آمنه کاکاباوه پیش از این نیز به دلیل اظهارات نژادپرستانه و اسلام‌ستیزانه برای مدت یک ماه از حزب چپ و پارلمان سوئد اخراج شده بود.»

*** مهاجری ضدمهاجرت: «مهاجری از ایران، سیاستمدار مخالف سیاست‌های مهاجرتی سوئد» این عنوان را بی‌بی‌سی در بهمن ۹۶ برای معرفی حنیف بالی زده بود. او زمانی که سه سال بیشتر نداشت از خانواده ایرانی‌اش در عراق جدا (گفته می‌شود توسط منافقین) و به خانواده ایرانی دیگر در سوئد سپرده می‌شود. او که از ۲۳ سالگی پایش به پارلمان باز شد،‌ چنان در توئیتر و یوتیوب فعال است که توانسته بیش از چهره‌های نخست دولت سوئد برای خود دنبال‌کننده دست و پا کند.

با این حال که خود او یک مهاجر است، سیاست‌های ضدمهاجرتی افراطی را دنبال می‌کند و همیشه همین سیاست‌هایش مورد نقد بوده. حنیف بالی با افشای یک ایمیل بین وزارت امورخارجه سوئد و یک خبرنگار در یک سال و نیم پیش، آنقدر مورد بی‌اعتمادی هم‌حزبی‌هایش قرار گرفت که از سمت هیات مدیره حزب «مودرات» مجبور به کناره‌گیری شد. او اما به اظهارات و رفتار جنجالی خود همچنان ادامه داد، چنان که ۳۰ مرداد در توئیتی نوشت: «سوئد دکترین «کارل بیلت»(وزیر امورخارجه سابق سوئد) را دنبال می‌کند و در تلاش عادی سازی روابط با رژیم (ایران) است.

آیا مناسب است که دکترین مردی دنبال شود که تاکنون در هیچ یک از رویداد‌های سیاسی خارجی موفق نبوده.» پس از آن رادیو سوئد خبر داد که «حنیف بالی نماینده پارلمانی حزب مودرات به دلیل انتقاد شدید که در توئیتی از کارل بیلت وزیر خارجه سابق و هم حزبی خود کرد، از عضویت در کمیسیون بازارکار کنار گذاشته شد. این اظهار نظر حنیف بالی با واکنش تند رهبری حزب مودرات مواجه شده است و اولف کریسترشون، رهبر این حزب گفته است که چنین رفتاری غیر قابل قبول است. پیش از اعلام برکناری حنیف بالی از عضویت کمیسیون بازارکار پارلمان، او به بخش خبر رادیوی سوئد گفته بود که با رسانه‌ها در این مورد صحبت نمی‌کند.» اما یک روز بعد بلافاصله حنیف بالی مجبور به عذرخواهی شد.

اما این بار توئیتر او در نقد سیاست خارجی سوئد و تشبیه آن به دکترین کارل بیلت باعث شد که هم‌حزبی‌هایش واکنشی تند به او نشان دهند و از عضویت در دو کمیسیون در پارلمان سوئد برکنار شود. قابل یادآوری‌ است که حنیف بالی نماینده انتخابی مردم است و تا پایان دوره کنونی پارلمانی این کرسی را حفظ خواهد کرد.» به همین آسانی حضور ظریف در سوئد نماینده ایرانی‌الاصل در پارلمان سوئد را کیش و مات کرد.

*** راه ایرانی‌ها در پارلمان‌های اروپایی از موضع افراط می‌گذرد
در اینجا باید یادی کنیم از مواضع ضدمهاجرتی آناهیتا ملکیان، نامزد ایرانی‌تبار حزب «شهروندان نو» در دانمارک،‌ علی سجادی، نامزد ایرانی‌تبار حزب تازه تاسیس تغییر در انتخابات پارلمان اروپا در سال۲۰۱۹ (که به خاطر اظهار نظرات بیگانه هراسانه‌اش،‌ نامش از فهرست این حزب حذف شد) و دریا صفایی، نماینده پارلمان بلژیک که به گفته‌ بی‌بی‌سی از یک حزب راستگرا و با شعار ممنوع کردن حجاب برای دختران مسلمان در مدارس به انتخابات وارد شد. ایرانی‌تبارهای بسیاری را می‌توان یافت که راه ورود به پارلمان را از میان احزاب افراطی دنبال می‌کنند. باید دید واکنش آنها در آینده و در صورت بهبود روابط ایران و اروپا چه خواهد بود. آیا مانند همتایان سوئدی خود بی‌محابا پیش می‌روند؟

توضیحات

حینف بالی

توضیحات

آمنه کاکاباوه

توضیحات

علی سجادی

توضیحات

آناهیتا ملکیان

توضیحات

دریا صفایی

کدخبر: ۲۷۷۶۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر