کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۵۳۹۹
تاریخ خبر:

ایران، آزمونی سخت که چمدان لیپی و چین را می بندد

تهران- ایرنا- خبرگزاری فرانسه در آستانه بازی مرحله یک چهارم ایران و چین در جام ملت های ۲۰۱۹ آسیا، نوشت: شاگردان «مارچلو لیپی» اگرچه با نمایش چهره ای متفاوت در نیمه دوم بازی مقابل تایلند بازگشت فوق العاده ای داشتند اما ایران به احتمال زیاد، لیپی و شاگردانش را عازم پکن خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه نوشت: «مارچلو لیپی» سرمربی تیم ملی چین در آستانه بزرگ ترین و به احتمال زیاد آخرین نبرد خود در کسوت سرمربی این تیم در مرحله یک چهارم جام ملت های ۲۰۱۹ آسیا مقابل ایران، اذعان داشت که تیم تحت هدایتش باید بیاموزد که روی یک ۹۰ دقیقه کامل تمرکز کند.
سرمربی ایتالیایی اسبق آتزوری که به همراه این تیم جام جهانی را بالای سر برده است پس از پیروزی چین مقابل تایلند و راهیابی به جمع ۸ تیم پایانی جام ملت های آسیا، ضمن تحسین عملکرد بازیکنانش تاکید کرد که آنها با پیروزی ۲ بر یک مقابل تایلند ثابت کردند که جز برترین های قاره کهن هستند.
با این حال، لیپی ۷۰ ساله با اشاره به یک نمایش به اصطلاح ۲ جنبه ای دیگر از تیمش که در جریان آن چینی ها تا اواسط نیمه دوم بازی یک بر صفر از حریف خود عقب بودند و به یکباره به بازی بازگشتند، بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد که شاگردانش باید این عادت را ترک کنند.
لیپی که انتظار می رود پس از اتمام جام ملت های آسیا بعد از ۲ سال و نیم نشستن روی نیمکت چین، این تیم را ترک کند، در این باره اظهار داشت: بازیکنان چین باید از لحاظ روانی بهبود پیدا کنند؛ گاهی اوقات باید بیشتر تمرکز کرده و در جریان بازی حواسشان را جمع کنند؛ این موضوعی روانشناختی است؛ آنها باید روی یک نوار یکنواخت حرکت کرده و از همان ابتدای بازی مصمم باشند.
تیم ملی چین در بازی مقابل تایلند تا پیش از تغییر سیستم توسط لیپی در استراحت بین دو نیمه، زیر فشار زیادی قرار داشت و با این تغییر به یکباره متحول شد و تقریبا در تمام دقایق نیمه دوم، تایلندی ها را به دردسر زیادی انداخت.
اما برترین تیم آسیا یعنی ایران، آزمون به مراتب سخت تری برای چینی ها خواهد بود. در واقع انتظار می رود پس از اتمام بازی روز پنجشنبه در ابوظبی، لیپی و شاگردانش چمدان های خود را بسته و دبی را به مقصد پکن ترک کنند.
با این حال، به نظر می رسد لیپی که به طور داوطلبانه پای آمار ۶ پیروزی، ۲ تساوی و ۲ شکست از ۱۰ بازی غیردوستانه چین را به میان کشیده است، قصد داشته تا به اصطلاح از سابقه آماری خود دفاع کند.
وی در ادامه تصریح کرد: این آمار یعنی من باید به بازیکنانم افتخار کنم، از تیمم راضی هستم چرا که آنها نتایج فوق العاده ای را کسب کرده اند و بودن در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت ها بدان معنا است که ما یکی از هشت تیم برتر آسیا هستیم.
چینی ها با صعود به مرحله یک چهارم، عملکرد خود در سال ۲۰۱۵ را تکرار کردند؛ زمانی که بزرگ ترین تورنمنت قاره کهن به جای ۲۴ تیم با ۱۶ تیم برگزار می شد؛ خالی از لطف نیست که بدانیم آنها در ۱۱ تلاش قبلی خود هرگز موفق به فتح عنوان قهرمانی آسیا نشده اند.
با این حال، سرمربی اسبق تیم ملی ایتالیا که در ترکیب اولیه بازی مقابل تایلند از ۴ بازیکن ۳۰ ساله و استفاده کرد و تنها یکی از ۱۱ نفر اعلام شده توسط وی زیر ۲۶ سال سن داشت؛ نسبت به آینده تیم های ملی چین و بالا رفتن میانگین سنی آنها ابراز نگرانی کرد و به مسئولان این کشور هشدار داد.
«ژنگ ژی» کاپیتان چینی ها که گزارش های گسترده حاکی از خداحافظی وی با تیم ملی کشورش پس از جام ملت ها است، با ۳۲ سال سن همچنان یکی از مهره های اصلی چین محسوب می شود؛ این در حالی است که «ژیائو ژی» و «گائو لین» گلزنان این تیم به ترتیب ۳۳ و ۳۲ سال سن دارند.
لیپی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من این موضوع برای آینده تیم ملی چین دردسر آفرین خواهد بود چرا که اگر بهترین بازیکنان در دهه سوم زندگیشان باشند بدان معنا است که پشت سر آنان هیچ بازیکن جوان و قابل اعتماد و مستعدی برای ظهور وجود ندارد.

کدخبر: ۲۴۵۳۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر