کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۸۶۰۲
تاریخ خبر:

ایده‌های سیداحمد خاتمی ‌برای مدیریت کرونا

سیداحمد خاتمی، ‌امام جمعه موقت تهران دیروز مصاحبه‌ای داشته با خبرگزاری حوزوی رسا در مورد ویروس کرونا که خوب است خلاصه آن را بخوانید:

* یک: در آغاز مسئله کرونا ما شاهد هجمه ناجوانمردانه به قم و حوزه علمیه بودیم. هجمه‌ای که زمینه‌اش کینه از دین بود درحالی‌که این ابتلا توجیهات خودش را داشته و تمام دنیا را در برگرفته است، داشتند قم را مقصر تلقی می‌کردند؛ قرنطینه قم را مربوط به حوزه می‌دیدند، اهانت‌ها کردند درحالی‌که دروغ بود.

* دو: (یک) کاری که باید انجام می‌شد، تشکیل ستادی برای پیگیری مسائل معنوی بود. این ستاد امور معنوی، امور روانی را مدیریت می‌کرد، نمی‌گویم تشکیل نشد، همین ستاد مبارزه بخشی و کمیته‌ای را برای این کار تشکیل داد، اما اولا قدری دیر بود و ثانیا به قوت کمیته‌های دیگر نبود.

* سه: بایستی ستادی معنوی هم تشکیل می‌شد. در این ستاد معنوی چه کسانی نقش داشتند؟ باید همه نهادهای فرهنگی، حوزه علمیه، دفتر تبلیغات، سازمان تبلیغات در این ستاد نقش داشته باشند و به موازات کارهای درمانی و بهداشتی که آن ستاد مبارزه با کرونا دارد، این ستاد نیز در این عرصه معنوی فعال باشد.

* چهار: این ستاد باید چندتا کمیته داشته باشد. کمیته اول، کمیته پاسخگویی به شبهات اعتقادی، به‌هر‌حال برای مردم سوالات اعتقادی پیدا شده، نقش بلاها و شرور و نقش این‌ها در نظام احسن هستی و توضیح اینها که واقعا ما تمام اسرار جهان هستی را نمی‌دانیم، ما ظاهری را می‌بینیم و البته باید تحلیل بشود، نقش آدم‌ها هم در این عرصه تبیین بشود. به‌هر‌حال کمیته‌ای کارش پاسخگویی به شبهات اعتقادی باشد.

* پنج: دوم، کمیته مدیریت نهادهای معنوی و دینی. گرم نگه‌داشتن فروغ زمزمه‌های مناجاتی. به حمدلله صداوسیما اینها را دارد ولی الان شرایط، شرایط عادی نیست. در این شرایط غیرعادی این زمزمه‌ها باید بیشتر بشود. ما به‌شدت نیازمند بالاآوردن فاز دینی و اعتقادی مردم در فضای مجازی و در رسانه هستیم، می‌دانم که مسئولان صداوسیما برای این کار برنامه دارند ولی به نظر می‌رسد باید فازش را بیشتر کنند.

* شش: کمیته سوم، کمیته نظارت بر برنامه‌های رسانه‌ها. ببینید فضای مجازی الان تاثیرگذار است. صداوسیما هم تاثیرگذار است. من با دیدن مختصری از برنامه‌ها احساس می‌کنم بعضی از مدیران می‌خواهند به هر قیمتی مردم را شاد نگه دارند ولو با برنامه‌های غفلت‌زا. برنامه‌هایی که بوی غفلت از خدا می‌دهد. در این شرایطی که باید همه توجه به خدا داشته باشیم، سم است رسانه‌ای بیاید برنامه‌های غفلت‌زا پخش کند. اینجاست که به نظر می‌رسد این ستاد باید نظارت کند، اگر دید در فضای مجازی، غیر از فضای مجازی، برنامه غفلت‌زایی از خدا هست، تذکر بدهد که تکرار نشود.

* هفت: متاسفانه امسال به‌خاطر مسائل کرونایی نشد جشن باشکوه سالیان گذشته را(برای نیمه شعبان) داشته باشیم اما انتظار از صداوسیما و فضای مجازی است که در این عرصه سنگ تمام بگذارند. شادی هدفمند را دنبال کنند مراقب باشند به بهانه شادی، غفلت از خدا نباشد. شادی‌های غفلت‌زا در شأن جشن امام زمان نیست. ضمن آنکه از هنر برای جلب توجه مخاطبان استفاده می‌کنند بر معرفت‌افزایی هم عنایت داشته باشند.

کدخبر: ۳۱۸۶۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Amirkhan56

    خوب شد! برای پول های تخصیص داده شده از ص ندوق ذخیره هم‌نقشه کشیده شد! ستاد معنوی مبارزه با کرونا؟!! این دیگر چه صیغه ای ا ست؟