کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۸۸۵۸
تاریخ خبر:

ایتالیایی ها هنوز در این غارهای ۹۰۰۰ ساله زندگی می کنند

از زندگی واقعی مردمان این منطقه که یکی از میراث‌های جهانی است، کارتونی معروف بانام فلینستون ها (عصر حجر) ساخته‌ شده است. ساسی دی ماتارا که در شهر ایتالیایی ماتارا در بائیلیسیتا قرار دارد، متشکل از خانه‌هایی سنگی است که قدمت آن‌ها به دوره‌ی قبل از تاریخ بازمی‌گردد، اما تا به امروز نسل‌های جدید نیز در آن ساکن هستند.

این شهر تماشایی به‌ واسطه ساکنان اولیه غارها یا غارنشینان ایجاد شده است. شاید به نظر برسد که گویی سقف‌هایی مدرن بروی خانه‌های سنگی قرار داده‌ شده اما بقایای این سازه‌های قدیمی را می‌توان دید.

خانه‌های ساسی به‌صورت مستقیم در دل‌ سنگ‌ها حفاری‌ شده‌اند و در گذشته در بالای یک رودخانه قرار داشته که حالا این رودخانه تبدیل به یک نهر شده است. هدف اصلی ساخت این خانه‌ها دسترسی آسان به آب رودخانه بوده است، زیرا در آن زمان فاضلابی با نمونه‌های امروزی وجود نداشته است.

قسمت بیرونی خانه از پله‌هایی به شکل دخمه‌های پیچیده از جنس سنگ و بالکن‌هایی با شیب تند ساخته‌ شده است و بسیاری از خانه‌ها به یکدیگر راه دارند. طبق تاریخ، ساکنان این محل طی قرن بیستم نه‌ تنها با مشکل کمبود آب بلکه خطر ابتلا به مالاریا نیز مواجه بودند.

امروزه این مکان باعث تحقق رویای سازندگان فیلم‌ها شده است، مخصوصاً برای تولیداتی که نیازمند زمینه‌هایی متعلق به قرون‌ وسطا باشند. این مکان همچنین تبدیل به مکانی درجه‌ یک برای گردشگرانی شده که به ایتالیا سفر می‌کنند. در سال ۱۹۹۳ این مکان به‌صورت رسمی در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

یونسکو این محل را به خاطر معماری دست‌نخورده و منحصربه‌فردش انتخاب کرد. این مکان همچنین نقش چشمگیری در تاریخ داشته است، مانند جنگ جهانی دوم. ساکنان ساسی می‌بایست به خاطر ترس از ویران شدن خانه‌هایشان به‌جای دیگری نقل‌مکان می‌کردند. البته امروزه بسیاری از خانه‌ها بدون سکنه هستند، درحالی‌که دولت در تلاش برای حفظ و تشویق گردشگری در این شهر است. برای کمک به رشد و بقای توریست در این مکان، صنایع دیگری نیز در نزدیکی این شهر شکل‌گرفته است، مانند تعدادی هتل و کلوپ.

منبع: لست‌سکند

کدخبر: ۲۵۸۸۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر