کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۸۲۰۰
تاریخ خبر:

اگر کولر را دزد برد، مستاجر باید چه کند؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این هفته هم سوالی در خصوص مسائل بین موجر و مستاجر به دستمان رسیده است. شهروند محترمی پرسیده‌اند: «سلام موتورکولر و موتورهواکش که دربیرون ساختمان است دزدیده شده است. مسئول مستاجر یا صاحبخانه است؟» این سوال را باید در سه فرض بررسی کرد:

* یک: مسئولیت کیفری: حتما و حتما مسئول کیفری برای این مسئله سارق است. بنابراین فرضی مثل شکایت کیفری صاحبخانه از مستاجر به خاطر سرقت این وسایل منتفی است.

* دو: مسئولیت مدنی: مسئولیت مدنی یعنی مسئولیت ناشی از قصور یا تقصیر یا به طور کلی هر اقدامی که به دیگری آسیب وارد کند. در این مورد، سوال کننده گفتند که این وسایل «بیرون از ساختمان» بودند. باید گفت بیرون بودن یا داخل بودن این وسایل، ملاک قضاوت نیست. مسئله این است که وقتی ملک را در اختیار مستاجر قرار می‌دهند او باید به نحو عرفی از وسایل ساختمان مراقبت کند.

مثلا اگر آن‌ها در حفاظی هستند و قفل داشتند، حتما چک کند که این قفل سرجایش باشد ولی انتظار بالاتر از عرف نیز نباید از مستاجر داشت. بنابراین اگر این وسایل حفاظی نداشتند، حتی اگر به نحو عقلی برای سارقین در دسترس بودند؛ انتظاری نیست که مستاجر زندگی خود را صرف مراقبت از این وسایل کند یا اینکه حتی جای آن‌ها را تغییر بدهد.

بنابراین اصل این است که مستاجر مسئول حفاظت از وسایل خانه صاحب خانه است ولی در حدود عرفی. البته مستاجر حق بی‌احتیاطی هم ندارد. مثلا اگر درب پشت بام را باز گذاشته و سرقت از آنجا صورت گرفته باز هم مسئول است.

* سه: مسئول جبران خسارت: طبیعی است که مسئولیت جبران خسارت با فردی است که مسئولیت مدنی دارد. اگر مسئول این وضعیت مستاجر است که او باید وسایل را تهیه یا هزینه آن را به صاحب خانه بپردازد تا دوباره تهیه شود ولی اگر او خسارتی نزده و قصور و تقصیری نداشته، با توجه به عدم دسترسی به سارق مربوطه، باید وسایل منزل عینا مطابق آنچه در اجاره نامه آمده دوباره تهیه شود.

طبیعی است که صاحب خانه به عنوان مالباخته حق مطالبه آن را از سارق خواهد داشت. پارکه قرار است هر هفته در روزهای دوشنبه آخرین تحولات حقوقی که شهروندان به آن نیاز دارند را گزارش کند و به پرسش‌های حقوقی آن‌ها پاسخ دهد. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید.

کدخبر: ۳۴۸۲۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر