کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۴۹۸۴
تاریخ خبر:

اگر زود عصبانی می‌شوید، این گزارش را نخوانید

روزنامه هفت صبح | گزارش‌های رسمی مربوط به تورم معمولا باعث عصبانیت مخاطب می‌شود؛ چون مرکز آمار و بانک مرکزی این عدد لعنتی را از محاسبه کلی عدد و میانگین گرفتن از آنها در ۳۱استان و ۴۳۴شهرستان کشور تهیه می‌کنند. در این میانگین ‌گرفتن، قیمت خیلی از اقلام دخیل است؛ از جمله ماست، گوشت، سیب، پرتقال، لوازم‌خانگی، مبل، دارو، بنزین و…

برای همین است که وقتی می‌گویند تورم خردادماه امسال کاهش پیدا کرده، مردم عادی اول پوزخند می‌زنند و بلافاصله می‌گویند، من این هفته گوشت را فلان‌قدر خریده‌ام تا ثابت کنند نهاد منتشرکننده آمار تورم اشتباه می‌گوید و دستی در کار است تا مثلا به قلب تک‌تک ایرانی‌ها نور شادی و امیدواری بپاشد. خب! اشتباه می‌کنیم دیگر. گزارش تورم یک موضوع کاملا آماری و از نظر اقتصادی مسئله‌ای کلان به‌حساب می‌آید.

نباید با خواندن آن عصبانی شوید و به‌ زمین و زمان بد و بیراه بگویید. حالا که این مسئله را یاد گرفتید، باید بگویید براساس آخرین گزارش منتشر‌شده توسط مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه خردادماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ٢٧,٨درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، دو واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. حالا بیایید باهم بررسی کنیم، ببینیم این اتفاق یعنی چی و تورم‌های نقطه‌ای، ماهانه و سالانه چه تفاوت‌هایی باهم دارند. قول بدهید تا آخر گزارش اعصاب‌تان را کنترل می‌کنید.

*** افزایش نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای کشور
منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در خردادماه ١٣٩٩ به عدد ٢٢,۵درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ٢٢.۵درصد بیشتر از خرداد ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه پرداخت کرده‌اند. نرخ تورم نقطه‌ای خردادماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل ١,۵واحد درصد افزایش پیدا کرده است.

نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ٢,٩واحد درصدی به ١۴.٩درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش هفت‌دهم واحد درصدی به ٢۶.۴درصد رسیده است. این درحالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٢٢,٧درصد است که نسبت به ماه قبل ١,۴واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢١,١درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١,٨واحد درصد افزایش داشته است.

*** کاهش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور
منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه خرداد ١٣٩٩ به دودرصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، نیم‌واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ٢.۴درصد و ١.٨درصد بوده است.

این درحالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری دو‌درصد است که نسبت به ماه قبل، شش‌دهم واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢.٢درصد بوده که نسبت به ماه قبل یک‌دهم واحد درصد افزایش داشته است.

*** کاهش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور
منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک‌سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه خردادماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ٢٧,٨درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، دوواحد درصد کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری ٢٧,٧درصد است که نسبت به ماه قبل دو واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢٨,٢درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢,۶واحد درصد کاهش داشته است.

*** تغییرات قیمت‌ها در ماه جاری
در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «نان و غلات»(انواع برنج خارجی، ماکارونی)، گروه «میوه و خشکبار»(سیب، پرتقال)، و گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان»(مرغ ماشینی) است.

در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «تفریح و فرهنگ»(تجهیزات رایانه، حق عضویت باشگاه‌های ورزشی)، گروه «مبلمان و لوازم خانگی»(لوازم خانگی و ظروف آشپزخانه) و گروه «بهداشت و درمان»(انواع دارو و ویزیت) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. همچنین گروه «سبزیجات»(پیاز، سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی) و متوسط قیمت یک مترمکعب گاز مصرفی خانوارها نسبت به ماه قبل، کاهش قیمت داشته است.

کدخبر: ۳۳۴۹۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر