کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۵۱۵۸
تاریخ خبر:

اگر ترامپ برود وضعمان خوب خواهد شد؟

روزنامه هفت صبح |‌ یک تصور عمومی در جامعه این است که با رفتن ترامپ و آمدن بایدن اوضاع در ایران خوب خواهد شد. بایدن البته گفته که با حضور در کاخ سفید به برجام باز خواهد گشت ولی باید در نظر گرفت که اولا این کار مستلزم نوعی مذاکره مجدد خواهد بود و ساده‌اندیشانه است اگر تصور کنیم که او بلافاصله بعد از حضور در کاخ سفید چنین کاری خواهد کرد.

ثانیا به این موضوع به عنوان یک برگ برنده نگاه خواهد شد و به طور ضمنی نیز گفته شده که در جریان این دور از مذاکرات درباره باقی مسائل مثل حقوق بشری و … نیز بحث خواهد شد. موضوعی که ممکن است مورد قبول ایران قرار نگیرد.

در این زمینه جالب است که به سخنان وزیر امور خارجه آلمان توجه شود که چند روز پیش در گفت‌وگویی با شبکه رداکسیون آلمان با بیان این که در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده رقابت بسیار جدی است، تاکید کرد که نسبت به نتیجه این انتخابات نگرانی یا امیدواری خاصی ندارد.

او البته در این مصاحبه گفت که روابط فراآتلانتیکی با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید پیچیده‌تر شده است و در دوره دونالد ترامپ بارها تصمیم‌های بدون رایزنی گرفته شد که برای برلین قابل درک نبود اما باز هم حتی آلمان به عنوان رهبر اتحادیه اروپا، امیدواری چندانی ندارد که وضعیت (دست کم در کوتاه مدت) تغییر بزرگی کند.

جالب است که عباس آخوندی نیز چند روز پیش در گفت‌وگو با تجارت نیوز، وضع مالی دولت را وخیم توصیف کرد و به کسری بودجه و بدهی بیشتر از ۶۰۰هزار میلیارد تومانی دولت اشاره کرده و می‌گوید که فرصت‌های زیادی از دست رفته و برای اصلاح اقتصاد دیر شده است. او به عنوان دانش‌آموخته اقتصاد سیاسی دانشگاه رویال هالووی لندن، اعتقاد دارد که هم بایدن و هم ترامپ فشارهای سنگینی علیه ایران اعمال می‌کنند و مسئولان کشور باید از آمریکا عبور کرده و به دنبال راه سومی باشند.

کدخبر: ۳۵۵۱۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Amirkhan56

    از قدیم گفته اند که: سگ زرد ، برادر شغال است