کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۹۶۲۷
تاریخ خبر:

اگر این دربی بود پس اینها چه هستند؟

روزنامه هفت صبح | با اینکه سرمربیان دو تیم پرسپولیس و استقلال از کیفیت بازی تیم‌شان در دربی رضایت دارند اما آمار به ما چیز دیگری می‌گوید. حدود ۱۰۰ دقیقه بازی که ویترین فوتبال ایران هم محسوب می‌شود، تنها یک ضربه در چارچوب داشت که آن هم ضربه علی نعمتی به سمت دروازه حامد لک بود که می‌توانست تبدیل به یک گل به‌خودی زیبا شود.

فارغ از ادعاهای بی‌پایه و اساس سرمربیان دو تیم، گاهی استرس حاکم بر این بازی، به دستاویزی برای نمایش ضعیف بازیکنان تبدیل می‌شود که البته تا حدی طبیعی هم هست اما آیا در همه جای جهان دربی‌ها تحت تاثیر استرس بازیکنان، اینقدر بی‌کیفیت می‌شوند؟ مرور آمار و اعداد چند دربی اروپایی و آسیایی می‌تواند در یافتن حقیقت به ما کمک کند.

دربی میلان؛ مساوی اما هیجان‌انگیز
بازی آث‌میلان و اینترمیلان حدود یک ماه پیش برگزار شد. آن هم با حاشیه بزرگی به نام هاکان چالهان‌اوغلو که همین ابتدای فصل آث‌میلان را به مقصد اینتر ترک کرد. شرایط دو تیم در جدول هم برای اینکه بازی در اوج حساسیت خود برگزار شود و از کیفیت آن کاسته شود، کافی بود

اما آنچه در زمین دیدیم نمایشی زیبا، تهاجمی و تاکتیکی از سوی دو تیم بود. آماری که می‌بینید گویاست. ۱۳ شوت از اینتر که ۳ تای آن در چارچوب بود، در مقابل ۱۶ شوت از آث‌میلان که ۴ تای آن در چارچوب بود. این بازی در نهایت با تساوی یک‌‌-یک به پایان رسید اما همین بازی پربرخورد و جذاب فقط یک کارت زرد داشت.

دربی رم؛ پرگل و جنجالی و باکیفیت
بازی آ‌اس رم و لاتزیو علاوه بر اینکه تمام ویژگی‌های یک دربی را دارد، رنگ و بوی سیاسی هم دارد و همین کافی است تا آنقدر جنجالی و حساس شود که چیزی به نام کیفیت را در آن نبینیم‌ اما این دربی، از دربی میلان هم زیباتر و باکیفیت‌تر و پرگل‌تر بود. رم ۲۰ شوت داشت که ۸ تای آن در چارچوب بود اما فقط دو گل زد، در سمت مقابل لازیو تنها ۱۰ شوت زد که ۴ تای آن در چارچوب بود و سه گل هم به ثمر رساند! دقت پاس دو تیم کاملا نزدیک به هم و در‌حدود ۸۵ درصد بود و داور هم ۶ کارت زرد به بازیکنان دو تیم نشان داد. این بازی جذاب در نهایت با نتیجه ۳بر۲ به سود لاتزیو به پایان رسید و بینندگانش را سیراب کرد.

دربی منچستر؛ تاکتیکی و زیبا اما کم‌گل
تقابل منچستریونایتد و منچسترسیتی هم یک بازی دیدنی از آب درآمد. این بازی در روزهای اوج شاگردان پپ گواردیولا و در روزهای سخت تیم سولسشر برگزار شد. روند بازی و نتیجه تقریبا قابل پیش‌بینی بود. سیتی ۱۶ شوت زد که ۵ تای آن در چارچوب بود و دو تایش گل شد و اگر درخشش دخیا نبود، تعداد گل‌های سیتی بیشتر از این می‌شد.

یونایتد هم فقط ۵ شوت زد که یکی از آنها در چارچوب بود و به گل ختم نشد. دقت پاس شاگردان پپ ۹۱ درصد بود! و دقت پاس یونایتدی‌ها ۸۱ درصد. بازی بیش از ۱۲۰۰ پاس داشت که بیش از ۸۰۰ تای آنها سهم منچسترسیتی بود. در این بازی سه کارت زرد هم به بازیکنان داده شد.

دربی عربستان؛ این هم یک نمونه آسیایی
برای اینکه متهم به قیاس مع‌الفارق نشویم و لیگ برتر ایران را فقط با لیگ برتر انگلیس و سری A ایتالیا مقایسه نکنیم، سری هم به عربستان می‌زنیم و آخرین تقابل الهلال و النصر را که اتفاقا در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا برگزار شد و حساس‌تر از بازی‌های آنها در لیگ عربستان بود، بررسی می‌کنیم.

این بازی را الهلال ۲ بر یک برد، با ۹ شوت که فقط ۳ تای آن در چارچوب بود. در سمت مقابل با ۲۰ شوت که ۷ تای آنها در چارچوب بود فقط یک گل زد. بازی ۲۲ خطا داشت و ۴ کارت زرد. در نهایت این الهلال بود که در زمین النصر پیروز شد و به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسید و با پیروزی بر پوهانگ قهرمان آسیا هم شد.

دربی تهران؛ صد رحمت به لیگ محلات
برسیم به اصل کاری! دربی تهران با تساوی بدون گل به پایان رسید. اینکه این بازی گل نداشته باشد، لزوما به معنای بی‌کیفیت بودن آن نیست. همین چند دربی گذشته که با تساوی های ۲-۲ تمام شد هم خیلی کیفیت بالایی نداشتند اما آنچه صدای کارشناسان و هواداران را بابت دربی روز شنبه درآورده، این است که این بازی جمعا ۱۱ شوت داشته که هیچ کدام آنها در چارچوب دروازه‌ها نبوده!‍

همین بازی بی‌کیفیت اما ۷ کارت زرد داشت که البته اگر مماشات داور نبود، این تعداد می‌توانست دو رقمی هم بشود. نکته اینجاست که پرسپولیس و استقلال در بازی‌های قبلی‌شان نمایش بدی نداشتند. استقلال مقابل صنعت‌نفت ۲۵ شوت داشت که ۵ تای آنها در چارچوب بود و یک گل برای این تیم به همراه داشت، پرسپولیس هم مقابل نفت مسجدسلیمان ۱۱ شوت داشت که دو تای آنها در چارچوب بود و یکی از آنها تبدیل به گل شد.

کدخبر: ۴۲۹۶۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • TOMMY

    دیگه خیلی داره سیاه نمایی میشه همیشه درب ی بازی مسخره ای بوده و اتفاقا هر سال از پارسال داره بهتر میشه اگر از استرس بازیک نها تو پاسهای غلط بگذریم بازی تاکتیکی بو د تقریبا ..چرا از این منظر نگاه نمی کنید که دو تیم تو فاز دفاعی خوب بودن همیشه ن میشه تو حمله خوب باشن البته که به خاطر ا سترس و پرس زیاد پاس اشتباه زیاد میشه ولی اصولا نباید باخت سپاهان رو نادیده گرفت که ریسک مربیان رو کم کرد که قابل احترامه ..