کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۶۷۴۹
تاریخ خبر:

اگر انتخابات میان بایدن و ترامپ مساوی شود چه؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | در واپسین روزهای باقی‌مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، حساسیت این رقابت به بالاترین حد خود رسیده است. نظرسنجی‌ها از پیروزی قاطع و قطعی بایدن خبر می‌دهند و در مقابل، تحلیل‌گران فریاد می‌زنند که نباید به این نظرسنجی‌ها دل خوش کرد. به نظر تحلیل‌گران و کارشناسان انتخابات، اصرار رسانه‌ها به مخابره نتایج نظرسنجی‌ها و تاکیدشان بر پیروزی قطعی بایدن می‌تواند خیال حامیان حزب را از پیروزی در انتخابات به حدی آسوده کند که مشارکت را در این برهه حساس کاهش دهد.

از طرفی باید پذیرفت بخش قابل توجهی از حامیان ترامپ که شامل حاشیه‌نشینان، روستاییان و نیز سفیدپوستان بی‌سواد و کم سواد می‌شوند در جامعه آماری هیچکدام از نظرسنجی‌ها حضور ندارند و این غیبت، درصد خطای نظرسنجی‌ها را بالا برده است. به تمام آنچه گفته شد نفوذ شبکه و کارتل‌های قمار و شرط‌بندی در رسانه‌ها برای ایجاد اطمینان خاطر از پیروزی بایدن در جامعه را هم مضاف کنید.

سایت‌های قمار همانند انتخابات ۲۰۱۶ در حال فضاسازی جعلی درباره پیروزی قطعی دموکرات‌ها هستند تا با اتکا بر این جو، پول عده کثیری را که روی پیروزی بایدن شرط بسته‌اند به جیب بزنند. غرض از مرور این نکات یادآوری این گزاره مهم است که انتخابات هنوز تمام نشده است و برخلاف تمام این پیشگویی‌ها، رقابت بسیار نزدیک، حساس و نفسگیر است و چه بسا ترامپ مانند انتخابات گذشته در روز آخر همه را شگفت‌زده کند.

با توجه به اینکه مجموع آرای الکترال کشور ۵۳۸ رای است، برنده رقابت نامزدی خواهد بود که حداقل ۲۷۰ رای الکترال را کسب کند. با توجه به این نکته که تا‌کنون بیش از ۸۰ میلیون نفر رای خود را به صندوق‌ها ریخته‌اند یا به صورت پستی ارسال کرده‌اند و بررسی‌ها و نتایجی که از پراکندگی این آرا به دست آمده می‌توان گفت چیزی حدود ۲۱۰ تا ۲۳۰ رای الکترال برای بایدن و چیزی حدود ۱۸۰ تا ۲۱۰ رای الکترال برای ترامپ قطعی به نظر می‌رسد.

هر یک از دو نامزد برای کسب آرای الکترال ایالت‌های شناور و حساس در حال جنگ هستند و سرنوشت انتخابات در گروی نتیجه صندوق‌های رای در این ایالت‌ها است. نکته جالبی که در روزهای اخیر اذهان و افکارعمومی را به دلیل نزدیک بودن رقابت به خود مشغول کرده این‌ است که آیا ممکن است رقابت ۲۶۹-۲۶۹ برابر شود و انتخابات برنده‌ای نداشته باشد؟ و آیا ممکن است هیچکدام از نامزدها به عدد ۲۷۰ نرسند اما آرای الکترالشان نیز با هم برابر نباشد؟

باید در نظر داشت که اگر دو نامزد دیگر حاضر در انتخابات که نماینده حزب سوم به شمار می‌روند بتوانند آرای الکترال قابل توجهی را به خود اختصاص دهند این احتمال وجود دارد که هیچ‌یک از دو نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه به حد نصاب ۲۷۰ نرسند. البته با توجه به گمنامی نامزدهای حزب سوم و فضای دوقطبی ویژه‌ای که بر این دوره از رقابت‌ها حاکم شده است غیر ممکن است این اتفاق به وقوع بپیوندد.

اما باید اعتراف کرد که بیش از هر دوره‌ای از رقابت‌های انتخاباتی این احتمال وجود دارد که هر دو نامزد بر عدد ۲۶۹ در آرای الکترال به تساوی برسند. راه حل این بن‌بست انتخاباتی در قانون پیش‌بینی شده است.
بر اساس قانون در صورتی که به هر دلیلی هیچ‌کدام از نامزدها به ۲۷۰ رای الکترال نرسند، مجلس نمایندگان رئیس‌جمهور را از میان سه نامزد برتر در رقابت‌ها انتخاب خواهد کرد.

هر ایالت یک رای خواهد داشت که این رای بر اساس اکثریت آرای نمایندگان هر ایالت مشخص خواهد شد و هر نامزدی که بتواند ۲۶ رای از مجلس نمایندگان کسب کند به عنوان رئیس‌جمهور راهی کاخ سفید خواهد شد. انتخاب معاون رئیس‌جمهور نیز بر عهده مجلس سناست و این مجلس موظف است که از میان دو نامزد برتر رقابت‌ها یکی را به عنوان معاون رئیس‌جمهور انتخاب کند.‌‌

با توجه به این نکته که اکثریت مجلس نمایندگان به ریاست نانسی پلوسی با دموکرات‌ها و نیز اکثریت مجلس سنا با جمهوری‌خواهان است اگر هر دو نامزد در رقابت‌ها به تساوی برسند جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور و دونالد ترامپ به عنوان معاون او انتخاب خواهد شد و این دو رقیب که نه تنها دل خوشی از یکدیگر ندارند بلکه از هم متنفر هم هستند باید به مدت ۴ سال یکدیگر را تحمل کنند.

به علاوه در این شرایط خاص باید نگرانی قدیمی دموکرات‌ها در رابطه با وضعیت جسمانی و سلامتی بایدن را نیز در نظر داشت. تا پیش از این فرض بر آن بود که اگر بایدن در میانه راه به کام مرگ بیافتد معاون او، کامالا هریس جایگزین او خواهد شد و عنوان اولین زن رئیس‌جمهور آمریکا را از آن خود خواهد کرد. حال اگر این اتفاق در دوران بایدن-ترامپ رخ دهد و بایدن قادربه به پایان رساندن عمر ریاست‌جمهوری خود نباشد، دوباره دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا خواهد شد!

کدخبر: ۳۵۶۷۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر