کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۷۹۶۹
تاریخ خبر:

اگر استراماچونی نیاید تکلیف ‌استقلال چیست؟

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | مدتی پیش بود که وزارت ورزش و جوانان به صراحت اعلام کرد از فصل آینده جذب بازیکنان و مربیان خارجی برای تیم‌های پرسپولیس و استقلال ممنوع است. این ممنوعیت چند روز پیش شامل دیگر تیم‌های لیگ برتری هم شد و در حالی که به نظر می‌رسید از فصل آینده شاهد حضور خارجی‌های تازه‌ای در فوتبال ایران نباشیم اما از باشگاه استقلال خبر می‌رسد که مذاکرات بین مدیران این باشگاه و آندره‌آ استراماچونی ادامه دارد و حتی پیشرفت‌هایی هم حاصل شده است!

آخرین اخبار درباره این مذاکرات این است: استراماچونی طبق محاسبه مدیران سابق استقلال یک میلیون و ۲۷۰ هزار یورو از استقلال طلب دارد و طبق ادعای مدیربرنامه‌اش در شکایتی که به فیفا ارائه کرده، یک میلیون و ۶۸۰ هزار یورو تقاضا کرده اما مدیرعامل استقلال و همراهانش که با او به سفر ایتالیا رفته بودند، ادعا می‌کنند استراماچونی به آنها گفته در شکایتی که از استقلال به فیفا کرده درخواست مبلغ دو میلیون و ۷۴ هزار یورو خسارت کرده و در عین حال در مذاکراتی که در رم داشت اینطور ادعا کرده که ممکن است برای گرفتن مبالغ بیشتر شکایت جدیدی از این باشگاه انجام دهد اما مدیران استقلال در پیشنهاد جدید خود به استراماچونی پیشنهاد قرارداد سه ساله داده‌اند.

به این شکل که او شکایتش را در فیفا پیگیری نکند و به قراردادش با استقلال برگردد اما برای سال اول یک میلیون و ۸۰۰ هزار یورو از استقلال بگیرد و قرارداد سال دوم و سوم او هم سالی یک میلیون یورو باشد. قرار است بخش قابل توجهی از ۱٫۸ میلیون یورو نقدی به استراماچونی پرداخت شود تا او شکایتش را پس بگیرد و با خیال راحت به ایران بیاید.

در این بین البته مدیران استقلال برای استراماچونی شرط گذاشته‌اند اگر او بتواند این تیم را قهرمان لیگ برتر کند و در لیگ قهرمانان آسیا هم تا مرحله نیمه نهایی پیش برود قرارداد سال دوم و سوم او به صورت خودکار تمدید می‌شود و در غیر این صورت ادامه همکاری منوط به توافق با باشگاه استقلال است. البته بعید به نظر می‌رسد استراماچونی این شرط و شروط را بپذیرد و شاید هم طرح این شرط و شروط مانوری باشد برای کم کردن مخالفت‌ها ولی هر چه هست، سعادتمند قصد دارد ابتدا با توافقی یک ساله استراماچونی را در ظاهر به همان قرارداد دو ساله قبلی برگرداند و بعد دو سال دیگر قرارداد او را تمدید کند.

*** اگر توافقی صورت نگرفت چه؟
با توجه به اینکه وکیل استراماچونی حاضر به مذاکره و دریافت پیشنهاد جدید استقلالی‌ها شده، به نظر می‌رسد تمایل دوطرفه‌ای برای شروع یک همکاری جدید وجود دارد اما محدودیتی که قانون تازه وزارت و ورزش و فدراسیون فوتبال برای تیم‌های لیگ برتری ایجاد کرده ممکن است در نهایت باعث منتفی شدن بازگشت استراماچونی به استقلال شود و حالا این سوال پیش می‌آید که در این صورت تکلیف نیمکت استقلال چه خواهد شد؟ آن هم در شرایطی که حدود ۱۰ روز دیگر این تیم باید در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند!

*** مربی موقت؟ چه کسی قبول می‌کند؟
یکی از گزینه‌های استقلال برای ادامه فصل، انتخاب یک سرمربی موقت است. در این باره نام‌هایی هم مطرح شده‌اند. جواد نکونام، محمود فکری و علیرضا منصوریان مربیانی هستند که این روزها از آنها به عنوان مربی بعدی استقلال نام برده می‌شود اما آیا آنها حاضر به کار کردن در استقلال به صورت مربی موقت هستند؟

محمود فکری همین حالا با نساجی مازندران قرارداد دارد و با توجه به نتایج خوبی که با این تیم گرفت، کار سختی برای جدا شدن از این تیم خواهد داشت. ضمن اینکه خود او چند هفته پیش به صراحت اعلام کرد، وقتی به استقلال خواهد آمد که تجربه و کارایی لازم را برای هدایت تیمی در حد و اندازه‌های استقلال را داشته باشد. با این حال بعید است او بپذیرد که در چنین مقطعی، نساجی را با شرایط خوبش و البته محبوبیتی که در قائمشهر کسب کرده، رها کند و در تصمیمی کاملا ریسکی، به صورت موقت هدایت استقلال را قبول کند.

جذب جواد نکونام از این هم سخت‌تر است. او فصل فوق‌العاده‌ای را در فولاد خوزستان گذراند و توانست با این تیم سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را هم کسب کند. نکونام البته قراردادش با فولاد تمام شده و خود او هم در آخرین نشست خبری‌اش گلایه‌هایی از برخی افراد در درون باشگاه داشت اما باید پذیرفت که باشگاه فولاد این روزها یکی از حرفه‌ای‌ترین باشگاه‌های ایران است و کار کردن در آن راحت‌تر از کار کردن تیمی بحران‌زده و بلاتکلیف مثل استقلال است. ضمن اینکه نکونام هم قطعا قبول نخواهد کرد که باشگاهی حرفه‌ای و ایده‌آل مثل فولاد را رها کند و هدایت استقلال پردردسر را آن هم به صورت موقت به عهده بگیرد. او قبلا هم نشان داده که مربی کاملا سختگیر و منضبطی است که با مشکلات مدیریتی باشگاهی مثل استقلال کنار نخواهد آمد.

دیگر مربی‌ای که نام او این روزها در حوالی استقلال شنیده می‌شود، علیرضا منصوریان است. او یک حامی بزرگ در میان مدیران به نام مهدی عبدیان داشت که البته شایعه شده قصد استعفا دارد و اگر او برود، احتمال آمدن منصوریان به استقلال کاهش خواهد یافت. ضمن اینکه بعید است او هم بپذیرد که به عنوان مربی موقت و برای این چهار بازی آسیایی به استقلال برگردد. این را هم فراموش نکنیم که منصوریان محبوبیت چند سال گذشته را ندارد و هواداران استقلال دیگر قرار نیست برای بازگشت او بنر: «به انتظار فصل تو، تمام فصل‌ها گذشت» را در کمپ حجازی نصب کنند!

آخرین نامی که دیروز برای هدایت موقت استقلال مطرح شد، رسول خطیبی بود. او کارنامه نسبتا خوبی دارد و همین چند روز پیش بود که توانست تیم آلومینیوم اراک را به لیگ برتر بیاورد. کاری که چند سال پیش هم با ماشین‌سازی تبریز انجام داده بود. اما سوال بزرگ درباره خطیبی این است که آیا او در حال حاضر در حد و اندازه هدایت تیمی مثل استقلال هست؟

*** یک گزینه محتمل: نامجومطلق
در میان همه این گزینه‌های جورواجور، یک گزینه دیگر وجود دارد که به نظر نسبت به سایرین شرایط بهتری دارد. مجید نامجومطلق در این فصل دستیار فرهاد مجیدی بود و بسیاری معتقدند نقش او در نتایج و نمایش‌های خوب استقلال بیشتر از خود فرهاد بود. او با فضای این روزهای باشگاه کاملا آشناست، با بازیکنانش کار کرده و از وضعیت فنی و روحی و جسمی آنها کاملا آگاه است. ضمن اینکه به نظر می‌رسد مشکلی هم با عنوان سرمربی موقت نداشته باشد و اتفاقا شاید بدش نیاید از این فرصت استفاده کند و با گرفتن نتایج خوب، مدیران باشگاه را متقاعد کند که به او برای فصل بعد هم اعتماد کنند.

*** ستاره‌هایی که نیستند
مشکل بزرگ مربی موقت بعدی استقلال علاوه بر فرصت کم تا آغاز دوباره لیگ قهرمانان آسیا، پایان قرارداد چند ستاره این تیم است. علی کریمی، روزبه چشمی، محمد دانشگر، فرشید اسماعیلی و فرشید باقری دیگر بازیکن استقلال نیستند و در تمرین اول این تیم هم حضور نداشتند و تست کرونا ندادند. وریا غفوری هم به دلیل نگرفتن مطالباتش قصد حضور در تمرینات را ندارد و شیخ دیاباته و هروویه میلیچ هم به مرخصی رفته‌اند و با توجه به مشکلات موجود، بعید نیست بازگشت‌شان با اما و اگرهایی روبه‌رو باشد!

کدخبر: ۳۴۷۹۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    مثل هرسال نصف فصل ازدست میره!