کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۲۹۳۹
تاریخ خبر:

اپیزود اول از سه‌گانه قهرمانی نیم‌فصل

روزنامه هفت صبح | بعد از چند بازی پرانتقاد و چند نتیجه ضعیف، به نظر می‌رسد پرسپولیس بالاخره از جو سنگین حاصل از شکست در فینال لیگ قهرمانان آسیا خارج شده و با آن اتفاق تلخ کنار آمده است. شاگردان یحیی تا همین ۱۰ روز پیش هیچ امیدی به حضور در جمع مدعیان قهرمانی نیم‌فصل نداشتند. آنها پس از فینال آسیا، در لیگ برتر هم امتیازات زیادی را از دست داده بودند و حدود دو هفته پیش اولین شکست فصل خود را هم در اراک تجربه کردند.

اما حالا با دو برد متوالی مقابل نمایندگان تبریز، ورق کاملا برای آنها برگشته و از نظر ریاضی و حتی فنی، شانس اول قهرمانی نیم‌فصل محسوب می‌شوند و این اتفاق با سه پیروزی در سه بازی باقی مانده برای آنها خواهد افتاد و نتایج سایر مدعیان هیچ تاثیری در قهرمانی پرسپولیس در نیم‌فصل نخواهد داشت. آنچه شانس شاگردان یحیی را برای این اتفاق بیشتر می‌کند، میزبانی در دو بازی از این سه بازی است.

*** آغاز ماموریت
ماموریت پرسپولیس برای رسیدن به صدر جدول در پایان نیم‌فصل، از امروز آغاز خواهد شد. این تیم امروز در ورزشگاه آزادی میزبان مس رفسنجان خواهد بود. تیمی که در هفته‌های اخیر فراتر از انتظارات ظاهر شده و با ۱۹ امتیازی که تا امروز کسب کرده، فقط چهار امتیاز از صنعت‌نفت رده سومی که خودش مدعی قهرمانی نیم‌فصل است، کمتر دارد‍!

سرمربی این تیم محمد ربیعی است که اولین فصل حضورش در بالاترین سطح فوتبال ایران را تجربه می‌کند و در این راه نتایج خوبی هم گرفته و فوتبال ایران را به داشتن یک مربی جسور، بااخلاق و البته به‌روز و دارای تفکرات مدرن امیدوار کرده است. تیم او در آخرین بازی خود شهرخودرو را در مشهد مغلوب کرد و با سه امتیاز شیرین به رفسنجان برگشت.

*** حریف ناشناخته اما خطرناک
مس رفسنجان پس از گذشت تقریبا یک نیم‌فصل از لیگ بیستم، همچنان یکی از تیم‌های ناشناخته لیگ برتر است. به فهرست بازیکنان این تیم اگر نگاه کنید، شاید بازیکنان نسبتا شناخته شده و باسابقه این تیم به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد. محمد قاضی، رحیم زهیوی، فراز امامعلی، عقیل کعبی و یکی دو نفر دیگر بازیکنانی هستند که نام‌شان به گوش اهالی فوتبال آشناست.

اما سایر بازیکنان این تیم جزو بازیکنان معمولی و کمتر شناخته شده سال‌های اخیر فوتبال ایران هستند. نکته مهم درباره مس رفسنجان، خط دفاعی مستحکم این تیم است. آنها در ۱۳ بازی فقط ۱۰ گل دریافت کرده‌اند. اگر بدانید که سپاهان رده دومی ۱۸، تراکتور ۱۲، شهرخودرو ۱۷ و ذوب‌آهن ۲۰ گل خورده‌اند، بیشتر به ارزش کار تیمی که پس از مدت‌ها به لیگ برتر برگشته پی خواهید برد. آنها از استقلال یک گل و از پرسپولیس هم فقط دو گل بیشتر دریافت کرده‌اند.

*** بازیکنان خاص
امروز مهم‌ترین بازیکن مس در برابر پرسپولیس، محمد قاضی است. او البته ۳۶ ساله است و دیگر طراوت و دوندگی سابق را ندارد اما انگیزه بازی برابر پرسپولیس می‌تواند او را به خطرناک‌ترین بازیکن مس در بازی امروز تبدیل کند. قاضی در تیم‌های زیادی بازی کرده اما بدترین دوران بازی او در پرسپولیس بود، جایی که خودش معتقد بود به او به اندازه کافی بها داده نشده و فرصت لازم برای درخشش و گلزنی نداشته است.

همین موضوع می‌تواند باعث شود تا در برابر پرسپولیس برای گل زدن از هیچ تلاشی دریغ نکند‌ اما به جز قاضی، مس یک مهاجم خطرناک دیگر هم دارد. فراز امامعلی مهاجم فصل گذشته پیکان، امسال در مس دوران خوبی را داشته و در هفته‌های اخیر گل‌های زیاد و مهمی برای تیمش زده است. او در پیکان هم سابقه گلزنی به استقلال و پرسپولیس را در کارنامه دارد و نشان داده که با وجود سن نسبتا پایینش، تحت تاثیر نام این تیم‌ها قرار نمی‌گیرد.

برای اینکه متوجه شوید کار پرسپولیس در بازی امروز زیاد هم آسان نیست، باید بدانید که مس در پنج بازی آخر خود سه برد و دو مساوی کسب کرده است! این در حالی است که پرسپولیس در پنج بازی آخر خود سه برد، یک مساوی و یک باخت داشته! در مجموع به نظر می‌رسد اگرچه پرسپولیس در شرایط خوبی قرار دارد اما حریفش هم در بهترین وضعیت روحی و فنی ممکن به مصاف این تیم می‌آید و همین موضوع کار را برای شاگردان یحیی دشوار خواهد کرد.

*** اگر پرسپولیس نبَرَد؟
پیش از این گفتیم که پرسپولیس برای قطعی کردن قهرمانی خود، بدون توجه به نتایج سایر مدعیان باید هر سه بازی باقی‌مانده خود در نیم‌فصل را با پیروزی پشت سر بگذارد. اما شاگردان یحیی حتی اگر امروز نتوانند هر سه امتیاز بازی را بگیرند، باز هم شانس قهرمانی نیم‌‎فصل را خواهند داشت. اگر در بازی روز شنبه هفته آینده سپاهان و استقلال، آبی‌پوشان پیروز شوند، پرسپولیس فقط با گرفتن هر ۹ امتیاز باقی‌مانده می‌تواند در پایان نیم‌فصل صدرنشین باشد.

اما اگر تقابل حساس روز شنبه در اصفهان با تساوی یا پیروزی سپاهان همراه شود، پرسپولیس می‌تواند با کسب ۷ یا حتی ۶ امتیاز هم قهرمان نیم‌فصل شود. اما پیروزی شاگردان یحیی در بازی امروز، هر دو تیم سپاهان و استقلال را به شدت نگران خواهد کرد و آنها را تحت فشار قرار خواهد داد که این وضعیت از هر نظر به سود پرسپولیس خواهد بود.

*** ترکیب احتمالی پرسپولیس
با محرومیت حامد لک، امروز بوژیدار رادوشوویچ برای اولین بار در لیگ بیستم، در ترکیب اصلی پرسپولیس قرار خواهد گرفت. در خط دفاع، سیدجلال حسینی و کمال کامیابی‌نیا حضور خواهند داشت و سعید آقایی و مهدی شیری هم مدافعان چپ و راست خواهند بود. میلاد سرلک، احمد نورالهی، احسان پهلوان و سیامک نعمتی در خط هافبک بازی خواهند کرد و مهدی عبدی و وحید امیری هم در خط حمله به میدان خواهند رفت.

در واقع به جز رادوشوویچ، یحیی تیمش را با همان ترکیبی به مصاف مس خواهد فرستاد که در برابر تراکتور به میدان رفت. مشکل بزرگ پرسپولیس اما همچنان از دست دادن موقعیت‌های زیاد گلزنی است که در دو دیدار برابر استقلال و تراکتور بیشتر از همیشه به چشم آمد و یحیی باید هر چه زودتر فکری برای حل این مشکل کند وگرنه همین فرصت‌سوزی‌ها شاید در نهایت باعث از دست رفتن عنوان قهرمانی نیم‌فصل شود.

کدخبر: ۳۷۲۹۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر