کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۵۴۴۵
تاریخ خبر:

اولین واکنش‌ خریداران به‌تغییرات سن وام مسکن

روزنامه هفت صبح | افزایش پنج‌ساله سن خانه‌ها برای دریافت تسهیلات مسکن، نرخ اوراق تسه را افزایش داده و به ۴۰هزار تومان برگردانده است. اوراق تسه بعد از ماه‌ها دوباره روند افزایشی به خود گرفت. بالارفتن قیمت مسکن و رکود خرید و فروش خانه باعث شده بود دیگر کسی سراغ وام اوراق مسکن نرود و برای همین قیمت اوراق تسه با کاهش روبه‌رو شده بود. زمانی هر برگه تسه در بورس با قیمت حدود ۶۰هزار تومان معامله می‌شد، اما در پی افزایش قیمت مسکن، ارزش هر برگه تسه تا حدود ۳۵ تا ۳۸هزار تومان پایین آمد.

حتی بعضی برگه‌ها که مهلت استفاده از آنها رو به پایان بود، با قیمت ۳۳هزار تومان معامله شد، اما تغییرات جدید وام اوراق مسکن باعث بازگشت قیمت‌ها شده و حالا ارزش ارواق تسه به ۴۰هزار تومان بازگشته است. بانک مسکن در اطلاعیه اعلام کرده سقف سنی خانه‌هایی که می‌توان برای خریدشان وام مسکن گرفت، از ۲۰ سال به ۲۵سال تغییر کرده است.

*** بازگشت قیمت اوراق تسه به ۴۰هزار تومان
نرخ اوراق تسهیلات مسکن در هفته‌های گذشته در واکنش به کاهش شدید تعداد معاملات مسکن که در آمار شهریورماه امسال به دوهزار و ۸۸۵فقره رسیده بود، حتی تا ۳۳هزار تومان پایین آمد. اما در معاملات روز اول هفته و در نخستین واکنش بازار به بخشنامه جدید بانک مسکن، بار دیگر روند افزایشی نرخ اوراق تسهیلات مسکن به معاملات نمادهای تسه بازگشت و در رقم بالای ۴۰هزار تومان ثابت ماند.
دیروز از نظر تعداد برگه‌های خرید و فروش شده، شاهد کاهش معاملات اوراق تسهیلات مسکن بودیم که این موضوع با توجه به ماه صفر و پایان فصل خرید و فروش مسکن در تابستان کمی‌ طبیعی به نظر می‌رسد.

روز گذشته گران‌ترین برگه‌های تسهیلات مسکن با قیمت ۴۱هزار تومان به شش‌نماد معاملاتی اختصاص داشت که پنج‌نماد آن مربوط به سال قبل است و تنها یکی از این شش‌نماد معاملاتی ۴۱هزار تومانی یعنی تسه ۹۸۰۲‌اوراق تسهیلات مسکن صادرشده در اردیبهشت ۹۸، مربوط به امسال است. همچنین در معاملات اوراق تسهیلات مسکن روز شنبه ۲۰مهر، شش‌نماد معاملاتی با قیمت حدود ۴۰هزار تومان عرضه شدند و دیگر نمادها نرخ ۳۵ تا ۳۹هزار تومان را در کارنامه خود ثبت کردند.

با وجود اینکه در معاملات اوراق تسهیلات مسکن، هر ماه بیشترین تعداد معاملات اوراق تسهیلات، به برگه‌های صادرشده در همان ماه اختصاص دارد، اما در معاملات شنبه ۲۰مهر، برگه‌های صادرشده در ماه قبل یعنی تسه ۹۸۰۶ مربوط به شهریور ۹۸ بیشترین تعداد خرید و فروش را به نام خود ثبت کرد. بیشترین صف خرید نیز با ثبت دوهزار و ۲۶۷معامله به همین نماد معاملاتی تسه ۹۸۰۶ اوراق تسهیلات مسکن صادرشده در شهریور امسال اختصاص داشت که نهایتا قیمت آن روی نرخ ۴۰هزار تومانی تثبیت شد.

*** قیمت وام مسکن با اوراق ۴۰هزار تومانی
زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰میلیون تومانی مسکن باید ۲۰۰برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند. آن‌ها باید هشت‌میلیون تومان صرف خرید این ۲۰۰برگه‌‌ کنند. به این مبلغ با احتساب ۲۰میلیون تومان وام جعاله که بابت خرید آن باید ۴۰برگ تسه خریداری شود، یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان اضافه می‌شود. در نتیجه و درمجموع باید برای دریافت وام ۱۲۰میلیون تومانی مسکن حدود ۹میلیون و ۶۰۰هزار تومان صرف شود.

همچنین زوج‌هایی که در شهرهایی با جمعیت بیش‌ از ۲۰۰هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند، می‌توانند تا سقف ۸۰میلیون تومان وام بگیرند که برای گرفتن این مبلغ باید ۱۶۰ورق بهادار خریداری کنند و با این حساب باید شش‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان بابت خرید این اوراق بپردازند که با احتساب ۱٫۶میلیون تومان برای خرید اوراق وام جعاله درمجموع برای دریافت وام ۱۰۰میلیون تومانی باید هشت‌میلیون تومان پرداخت کنند.

زوج‌های ساکن سایر شهرهایی با جمعیت زیر ۲۰۰هزار نفر می‌توانند برای گرفتن ۶۰میلیون تومان وام مسکن ۱۲۰برگ بهادار خریداری کنند که باید چهارمیلیون و ۸۰۰هزار تومان بابت خرید اوراق بپردازند. همچنین برای دریافت ۲۰میلیون تومان دیگر بابت وام جعاله نیز باید ۱٫۶میلیون تومان پرداخت کنند که در مجموع برای وام ۸۰میلیون تومانی، شش‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان از سوی زوج‌ها باید پرداخت شود.

مجردهای تهرانی می‌توانند تا سقف ۶۰میلیون تومان و غیر زوج‌هایی که در مراکز استان‌های بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت دارند تا سقف ۵۰میلیون تومان و در نهایت غیر زوج‌های ساکن در سایر مناطق تا سقف ۴۰میلیون تومان وام دریافت کنند که به ترتیب هرکدام باید ۱۲۰، ۱۰۰ و ۸۰برگ بهادار اوراق تسهیلات مسکن را از فرابورس ایران خریداری کنند. با این حساب مجردهای تهرانی باید برای خرید این اوراق ۴٫۸میلیون تومان، افراد ساکن در مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت مبلغ چهار‌میلیون تومان و افراد گروه سوم مبلغ ۳٫۲میلیون تومان پرداخت کنند. البته در صورت تمایل برای دریافت وام ۲۰میلیون تومانی جعاله باید مبلغ ۱٫۶میلیون تومان دیگر هم بپردازند.

کدخبر: ۲۸۵۴۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر