کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۷۲۵۸
تاریخ خبر:

اولین تاثیر مثبت واکسن کرونا بر موش‌های آزمایشگاهی

محققان دانشکده داروسازی دانشگاه پیتسبورگ از یک واکسن بالقوه برای ویروس SARA-CoV-۲ که عامل بیماری Covid-۱۹ است، رونمایی کردند. این واکسن در آزمایش روی موش‌ها آنتی‌بادی‌های اختصاصی ویروس جدید کرونا را به میزانی تولید کرد که موجب نابودی این ویروس در بدن موش شد.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری مدیکال ساینس، این واکسن جدید که با عنوان PittCoVacc شناخته می‌شود، در مقایسه با واکسن mRNA که پیش از این تولید و به تازگی آزمایشات بالینی آن آغاز شده است، از یک رویکرد شناخته شده بهره می‌برد. در واقع برای ساخت این واکسن از پروتئین‌های ویروسی که در آزمایشگاه ساخته شده به منظور ایجاد مصونیت در بدن استفاده می‌شود. این رویکردی است که در حال حاضر واکسن آنفلوآنزا برای ایجاد مصونیت در بدن به‌کار می‌گیرد.
علاوه بر این به منظور افزایش تاثیر واکسن جدید، از یک برچسب مجهز به آرایه‌ای از میکروسوزن‌ها برای تزریق آن استفاده می‌شود. این برچسب کوچک حاوی ۴۰۰ میکروسوزن است که قطعات پروتئین ویروس را به پوست بدن که قوی‌ترین واکنش سیستم ایمنی را دارد، تزریق می‌کنند. میکروسوزن‌ها از جنس قند هستند و پس از تزریق پروتئین‌ها، در پوست جذب می‌شوند.

به گفته محققان، فناوری ساخت این واکسن قابلیت تولید در مقیاس وسیع را دارد و میکروسوزن‌های مورد استفاده در آن حتی پس از ضدعفونی شدن با اشعه گاما، کارکرد خود را حفظ می‌کنند.
در حال حاضر محققان در تلاش هستند تا مجوز انجام آزمایشات بالینی این واکسن را به عنوان یک داروی در دست تحقیق از سازمان غذا و داروی آمریکا دریافت کنند. معمولا دریافت این مجوزها حدود یک سال به طول می‌انجامد؛ اما به دلیل وضعیت بحرانی ایجادشده در اثر شیوع Covid-۱۹ محققان امیدوارند ظرف چندماه آینده، مجوز آزمایشات بالینی را دریافت کنند.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. این ویروس در دو ماه گذشته بیش از ۱۰۰ کشور و منطقه را درگیر کرده است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه EBioMedicine منتشر شده است.

کدخبر: ۳۱۷۲۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر