کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۲۹۲۷
تاریخ خبر:

اولتیماتوم وزیر به اپراتورها در مورد ‌کلاب‌هاوس

روزنامه هفت ‌صبح، فاطمه رجبی | چند روز پیش دسترسی کاربران ایرانی به کلاب‌هاوس مختل شد. با توجه به زمزمه‌هایی که در مورد فیلترینگ آن شنیده می‌شد، همه همین گزینه را مطرح کردند، اما هیچ فرد و نهادی مسئولیت این کار را قبول نکرد و آخر هم معلوم نشد چه اتفاقی برای دسترسی ایرانی‌ها به کلاب‌هاوس افتاده است. ماجرا آنقدر بیخ پیدا کرد و ادامه‌دار شد که خبر رسید وزارت ارتباطات به اپراتورهای اصلی اولتیماتوم داده که مشکل را برطرف کنند.

این هشدار دیروز با نامه حسین فلاح‌جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات خطاب به مدیرعامل سه اپراتور همراه‌ اول، ایرانسل و مخابرات ایران ابلاغ شده و در آن به ماده ۷۳۷ قانون مجازات اسلامی استناد شده که ایجاد اختلال در ارتباطات را جرم‌انگاری می‌کند. همچنین بند ف ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در این هشدار دیده می‌شود که این وزارتخانه را طبق قانون مامور حراست و حفاظت از تبادل اطلاعات در شبکه‌های اطلاع‌رسانی می‌‌کند.

در متن نامه آمده که در صورت استمرار این اختلال و با توجه به جمع‌آوری ادله فنی، گزارش رخداد جرم برای پیگیری قضایی به دادسرا ارائه و درخواست پیگرد قضایی آمران و عاملان این اختلال ثبت و پیگیری خواهد شد. غیر از همین دلایلی که در نامه وزارت ارتباطات آمده، دلایل اشاره‌نشده زیاد دیگری هم برای پیگیری ماجرا وجود دارد؛

از بحث‌های انتخاباتی داغی که در کلاب‌هاوس در گرفت که گفته می‌شد می‌تواند تنور انتخابات را داغ کند تا تلاش وزارت ارتباطات برای اینکه چند ماه باقی‌مانده از دولت را زیر بار فیلترینگ نرود و البته حضور پرتعداد ایرانی‌ها در این شبکه اجتماعی؛ حضوری که در آمارهای مربوط به کاربران کلاب‌هاوس دیده می‌شود.

*** بالای جدول کاربران جهانی
کلاب‌هاوس، شبکه اجتماعی جدیدی که حتما اسمش به گوشتان خورده، بهمن‌ماه پارسال خیلی ناگهانی در سطح جهان محبوبیت پیدا کرد؛ شبکه‌ای که کمی بیشتر از یک‌سال از عمرش می‌گذرد و درست معلوم نیست که چرا اواسط بهمن سال گذشته مورد توجه کاربران آمریکایی قرار گرفت و بعد نسبتا همزمان در ایران هم محبوب شد، تا جایی که طی یک ماه گذشته، به طور میانگین ایرانی‌ها دومین کشوری بوده‌اند که بیشترین حضور را در کلاب‌هاوس داشته‌اند.

با اینکه این شبکه اجتماعی تا همین چند روز پیش فقط روی گوشی‌های اپل قابل دسترس بود و نسخه جدیدی که برای اندروید ارائه شده با انواع باگ‌ها و مشکلات مواجه است. این موضوع وقتی جالب می‌شود که از قیمت گوشی‌های اپل در ایران خبر داشته باشیم و بدانیم برخلاف آمریکا که اپل اولین گوشی مورد استفاده مردم است، اینجا رتبه پرمصرف‌ترین گوشی هوشمند در اختیار اپل نیست. البته اختلاف معناداری هم بین آمریکا و ایران در زمینه بازدید از کلاب‌هاوس وجود دارد.

آمریکایی‌ها به عنوان مردمی که اصلی‌ترین جامعه هدف کلاب‌هاوس بوده‌اند با بیشتر از ۶۰ درصد بیشترین سهم را در استفاده از این شبکه اجتماعی داشته‌اند و دائما سهمشان را بیشتر کرده‌اند. تا چندوقت پیش آمریکا با بیشتر از ۳۵ درصد اول بود و مقام‌های دوم و سوم با ۹٫۷درصد و ۷٫۷ درصد در اختیار ژاپن و ایران قرار داشت. کانادا هم با ۴٫۲ درصد در مقام چهارم بود.

اما تازه‌ترین آمارهای الکسا از میزان بازدید کشورهای مختلف از کلاب‌هاوس نشان می‌دهد که آمریکا به سرعت سهمش را بالا برده و ایران با اینکه نزدیک به یک درصد از سهمش را از دست داده، اما با ۶٫۳ درصد در مقام دوم ایستاده است. البته گفته می‌شود که با توجه به بروز اختلال گسترده در دسترسی ایرانی‌ها به کلاب‌هاوس که با شائبه فیلترینگ آن همراه بود، احتمال کاهش سهم ایران و سقوط آزادش وجود دارد، چون کسانی که با فیلترشکن به این برنامه متصل می‌شوند، محل اتصالشان کشور دیگری ثبت می‌شود.

*** به بالای جدول عادت داریم
این اولین‌بار نیست که اسم ایران در بین ۱۰ کشوری که بیشترین سهم را در استفاده از یک شبکه اجتماعی دارند، دیده می‌شود. آخرین آمار رسمی منتشرشده که تعداد کاربر ایرانی اینستاگرام را نشان می‌دهد، در گزارش سالانه we are social در ابتدای سال ۲۰۱۸ آورده شده است. طبق این گزارش در دی‌ماه ۹۶، تعداد کاربر فعال ایرانی در اینستاگرام ۲۴ میلیون کاربر بوده است که ایران را در رتبه هشتمین کشور استفاده‌کننده از اینستاگرام قرار می‌دهد.

البته اینستاگرام ایران را در گزارش‌ دیجیتال سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ از فهرست خود خارج کرده، اما با توجه به میزان رشد کاربران در کشورهای با فرهنگ مشابه و کشورهای هم‌رده ایران در جدول قبل، می‌توان تعداد کاربر فعال اینستاگرام در ایران را با احتمال بسیار زیاد بیشتر از ۳۰ میلیون کاربر برآورد کرد. در مورد تلگرام هم وضعیت مشابهی برقرار است. طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشرشده، ایرانی‌ها نزدیک به ۱۰ درصد کاربران تلگرام را تشکیل می‌دهند که این یعنی حتما در گروه ۱۰ کشور بالای جدول استفاده از تلگرام قرار دارند.

وقتی چنین جایگاهی برای ایران جالب و قابل تحلیل به نظر می‌رسد که بدانیم ایران هفدهمین کشور جهان از نظر جمعیت است. از نظر جوانی جمعیت هم در میانه‌های جدول جهانی قرار دارد. ایران از نظر سرعت اتصال به اینترنت وضعیت بدتری هم دارد و در رتبه ۸۴ جهان قرار گرفته و در جدول جهانی شمار کاربران اینترنت پرسرعت هم روی پله ۴۴ ایستاده است، اما با همه اینها مردم حضور خیلی فعالی در شبکه‌های اجتماعی جهان از خودشان نشان می‌دهند.

کدخبر: ۳۸۲۹۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر