کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۶۲۵۲
تاریخ خبر:

اهمیت شگفت‌انگیز فرزند سوم ‌

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| بازار شاهد دور تازه‌ای از افزایش قیمت پوشک بچه است. خبرهایی درباره کمبود شیرخشک به‌گوش می‌رسد و قضیه ونگ‌ونگ مداوم همچنان سر جایش است. ‌این خانواده‌هایی که تازه صاحب بچه شده‌اند، امسال شرایط فوق‌العاده‌‌ای دارند. ‌‌قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به‌سختی از آنها حمایت می‌کند. وام فرزند‌آوری با رقم ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان، مهلت بازپرداخت طولانی و سود ناچیز در بانک‌ها انتظار آنها را می‌کشد. این خانواده‌ها می‌توانند در ماراتن نفسگیر قرعه‌کشی خودرو میان‌بر بزنند و زودتر از بقیه متقاضیان عادی و عمومی به خودرو دلخواه‌شان برسند. وام ودیعه مسکن برای آنها چند برابر است و مهمتر از همه امتیازی برای دریافت زمین یا مسکن رایگان وجود دارد. این موارد شاید باعث شوند به‌عنوان یک زوج، رنج و مشقت بزرگ کردن بچه و هزینه‌های خرید پوشک و شیرخشک را فراموش کنید.

امتیاز دریافت زمین و مسکن رایگان
خانواده‌های دارای سه‌فرزند یا بیشتر فرصت دارند تا با ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن، برای دریافت زمین و مسکن رایگان اقدام کنند. طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، دولت مکلف است یک قطعه زمینی که حداکثر ۲۰۰ متر وسعت دارد یا یک واحد مسکونی در شهرهای جدید، به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر واگذار کند. به این شرط که تاریخ تولد فرزند سوم و بیشتر باید بعد از ۲۴ آبان ۱۴۰۰ باشد. از آنجا که واگذاری زمین در شهرهای بزرگ با محدودیت‌هایی مواجه است، سهمیه خانوارها را در شهرهای تازه تاسیس واگذار می‌کنند.

خانواده‌هایی که سه یا تعداد بیشتری فرزند دارند، می‌توانند برای دریافت زمین یا مسکن رایگان در سامانه اینترنتی معرفی شده از سوی وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند. متقاضیانی که قبلا در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، امکان استفاده همزمان از امتیاز طرح‌های حمایتی نهضت ملی و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را ندارند. متقاضیانی که طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت واجد شرایط هستند و قبلا در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، اگر به ‌ ویرایش اطلاعات خود در سایت saman.mrud.ir دسترسی دارند، باید وارد کارتابل خود در قسمت مشاهده و پیگیری درخواست‌ها شده و اطلاعات سرپرستی خود را ویرایش کنند.

در صورتی که متقاضی پس از مراجعه به کارتابل خود در قسمت مشاهده و پیگیری درخواست سامانه دسترسی به ویرایش اطلاعات خود نداشته باشند، باید از درخواست‌های قبلی خود انصراف داده و مجدد نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. از طرف دیگر این طرح تنها شامل کسانی می‌شود که فرزندان‌شان از تاریخ خاصی به بعد متولد شده باشند. یعنی آن دسته از خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر که تاریخ تولد فرزند سوم یا بیشتر آنها قبل از تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۰ باشد، نمی‌توانند از امتیازات قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در حوزه مسکن بهره‌مند شود. خانواده‌ای که این شرایط را دارد، باید به محل تولد سرپرست خانوار توجه کند. اگر نرخ باروری شهرستان محل زادگاه فرزند بالای ۲٫۵ درصد باشد، به آنها زمین تعلق نمی‌گیرد.

خبر خوب اینکه به خانواده‌های تهرانی به جای زمین، خانه تعلق می‌گیرد. اگر خانواده‌ای که فرزند سوم یا بیشترش بعد از تاریخ ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۰ به‌دنیا آمده و ساکن تهران باشند، در شهرهای جدید اطراف تهران خانه دریافت خواهند کرد. به‌گفته خلیل محبت‌خواه، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، در استان تهران به جای تخصیص زمین، یک واحد مسکونی به مشمولان واگذار می‌کنیم. اگر پدر یا مادر متولد سایر شهرها باشند، می‌توانند با داشتن شرایط در شهر محل تولد خود (شهرهای زیر ۲۵۰ هزار نفر جمعیت)، ۲۰۰ متر زمین رایگان دریافت کنند.

خانواده‌های دارای شرایط، اگر قبلاً از تسهیلات استفاده کرده باشند، باز هم می‌توانند از تسهیلات نهضت ملی استفاده کنند. اداره راه و شهرسازی استان تهران تامین و ساخت مسکن را برعهده دارد و در نهایت اسامی پذیرفته‌شدگان و واجدان شرایط از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی می‌شود.خانواده‌هایی که فرزند سوم یا بیشتر آنها بعد از ۲۴ آبان ۱۴۰۰ متولد شده باشند، باید برای ثبت‌نام به سایت saman.mrud.ir بروند.

برای این‌کار ابتدا به سامانه مراجعه کرده و گزینه ثبت‌نام نهضت ملی مسکن را بزنید. پس از تایید و اعلام پذیرش شرایط وارد صفحه بعد ‌شوید. در مرحله بعدی با وارد کردن کد ملی، شماره موبایل و کد امنیتی و انتخاب گزینه مرحله بعد، یک گام جلوتر بروید. حالا نوبت وارد کردن اطلاعات شخصی و انتخاب گزینه متقاضیان دارای سه فرزند (قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت) و ثبت اطلاعات سرپرست خانوار رسیده است. در پایان ثبت‌نام، پیامکی مبنی بر تکمیل مراحل ارسال می‌شود.

امتیاز دریافت وام ودیعه مسکن با شرایط خاص
بانک مرکزی در ابتدای اردیبهشت ماه امسال دستورالعمل پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه «ودیعه مسکن» برای خانواده‌های فاقد مسکن که از سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر شده‌اند را به بانک‌ها ابلاغ کرد. در این بخشنامه آمده که به شش بانک عامل مسکن، تجارت، صادرات، کشاورزی، توسعه تعاون و پست بانک ارسال شده آمده تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (بنا به درخواست خانواده) با بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله برای خانواده‌های فاقد مسکن که در سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر شده یا می‌شوند به میزان ۲۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شود.

در شرایط عادی امسال رقم وام ودیعه مسکن مستاجران در استان تهران ۶۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. در بقیه کلانشهر‌های کشور ۴۵ میلیون تومان و در شهر‌های کوچک ۳۵ میلیون تومان به متقاضیان تسهیلات پرداخت خواهد شد. میزان نرخ سود تسهیلات به ۱۸ درصد افزایش پیدا کرده و مدت‌زمان بازپرداخت آن پنج سال است. در قانون صراحتاً هر سه مورد تسهیلات مسکن شامل ودیعه، خرید و ساخت مشخص شده است و متقاضی می‌تواند برای دریافت هریک از آنها با تکمیل مدارک اقدام کند.

امتیاز ویژه در طرح پیش‌فروش خودرو
خودروهای فرسوده ضرر و زیان زیادی برای محیط زیست و آب‌وهوای شهرهای بزرگ دارند اما هنوز برای مالکان چنین خودروهایی سهمیه شرکت در قرعه‌کشی واگذاری خودرو درنظر گرفته نشده است. در عوض مادران صاحب دو فرزند و بیشتر در قرعه‌کشی پیش‌فروش یک‌ساله و فروش فوری امتیاز ویژه‌ای داشته باشند. طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، سایپا و ایران‌خودرو به مادرانی که فرزند دوم و بیشتر آنها از تاریخ ۱۹ آبان سال گذشته به ‌این‌طرف به دنیا آمده، سهمیه جداگانه اختصاص خواهند داد. اهمیت این سهمیه وقتی مشخص می‌شود که بدانیم در شرایط عادی آخرین قرعه‌کشی ایران‌خودرو با حضور پنج میلیون متقاضی انجام شد اما تنها اسم هشت هزار نفر به‌عنوان برنده اعلام ‌شد.

به‌‌این ترتیب شانس برنده شدن در قرعه‌کشی کمتر از دو دهم درصد است. در این دوره، دو میلیون و ۵۰۰ نفر متقاضی خرید پارس TU5 بودند در حالی که ایران‌خودرو تنها هزار و ۵۰۰ دستگاه از آن عرضه کرد. به‌این ترتیب شانس برنده شدن برای هر کدام از متقاضیان معادل یک به هزار و ۷۰۰ محاسبه می‌شود. در همین دوره قرعه‌کشی، ایران‌خودرو طرحی برای فروش ماشین به مادران صاحب دو فرزند و بیشتر اجرا کرد. تقریبا ۳۰۰ هزار مادر در آن ثبت‌نام کرد‌ند و شانس آنها برای برنده شدن به‌مراتب بیشتر بود؛ تقریبا یک به ۷۶. شانس برنده شدن در قرعه‌کشی رانا پلاس یک به ۱۷ بود و قرعه‌کشی پارس TU5 با شانس یک به ۱۱۴ برای مادران دارای دو فرزند و بیشتر انجام شد. تعداد ۱۷۲ هزار مادر برای خرید هزار و ۵۰۰ دستگاه در این قرعه‌کشی رقابت کردند.

امتیاز دریافت وام فرزندآوری
پرداخت وام فرزندآوری از چهارم اردیبهشت آغاز شده است. قرار است والدین کودکانی که از سال ۱۴۰۰ به‌بعد به‌دنیا می‌آیند، تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت ‌کنند که کارمزد آن تنها چهار درصد است. مبلغ این وام به ازای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان، فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان، فرزند سوم ۶۰ میلیون تومان، فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم به بعد ۱۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. دوره بازپرداخت هر یک از تسهیلات به ترتیب ۳۶، ۴۸، ۶۰، ۷۲ و ۸۴ ماهه است. کسانی که فرزند دوقلو یا چندقلو دارند به ازای هر فرزند یک وام تعلق می‌گیرد و ترتیب تولد لحاظ خواهد شد.

دریافت وام فرزندآوری شروطی دارد؛ اولین مورد این است که کودک به‌دنیا آمده تابعیت ایرانی داشته و داخل کشور به دنیا آمده باشد. متقاضیان واجد شرایط باید حداکثر تا دو سال پس از تولد فرزند، نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند اقدام کنند. وام فرزندآوری بدون نیاز به‌ سپرده‌‌گذاری پرداخت می‌شود. بازپرداخت تسهیلات فرزندآوری، شش ماه پس از دریافت وام آغاز می‌شود و متقاضی باید به پرداخت اقساط‌ اقدام کنند. درصورتی‌که حین دوره بازپرداخت تسهیلات، فرزند دیگری به دنیا بیاید، پرداخت تسهیلات به کودک بعدی امکان‌پذیر است. تسهیلات قرض‌الحسنه تولد فرزند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، با اخذ سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر پرداخت می‌شود.

برای دریافت وامی که به فرزندان به دنیا آمده از سال ۱۴۰۰ به‌بعد تعلق می‌گیرد، افراد باید ابتدا به آدرسve.cbi.ir مراجعه و اطلاعات لازم از جمله کد ملی پدر و فرزند، شهر محل سکونت و اطلاعات سال تولد کودک را وارد کنند. پس از اتمام ثبت‌نام، کد رهگیری ۱۰ رقمی ارسال می‌شود. مراجعه دوباره به سایت جهت اطلاع از شعبه عامل اعطای وام فرزند، مرحله بعدی ثبت‌نام است. پس از آن متقاضیان دریافت وام حداکثر ۱۲ روز کاری فرصت دارند تا با مدارک خود به شعبه تعیین‌شده مراجعه کنند. متقاضیان وام فرزندآوری پس از پذیرش توسط شعب بانک‌ها، حداکثر ظرف مدت ۴۵ روز کاری فرصت دارند تا مدارک مورد نیاز را تکمیل کنند.

مهم‌ترین شرط در پرداخت وام تسهیلات فرزندآوری، این است که وام تنها به خانواده‌هایی تعلق می‌گیرد که فرزند آنها در شهرهایی با نرخ فرزندآوری کمتر از ۲٫۵ درصد به‌دنیا آمده باشد. فهرست دقیقی از این شهرها یا استان‌ها در دسترس نیست اما تجربه‌هایی که متقاضیان به اشتراک گذاشته‌اند نشان می‌دهد، بعد از ثبت‌نام سامانه این مورد را به متقاضی اطلاع‌رسانی می‌کند. بررسی‌های هفت‌صبح نشان می‌دهد آخرین گزارش رسمی از نرخ فرزندآوری در زمستان ۱۴۰۰ منتشر شده و در آن تنها استان سیستان و بلوچستان است که نرخ فرزندآوری‌ بالاتر از این میزان داشته (معادل ۳٫۶۲ درصد) و با این حساب در بقیه استان‌ها دریافت وام نباید با مشکل روبه‌رو باشد اما نهایتا معیار همان استعلام سامانه در زمان ثبت‌نام خواهد بود.

کدخبر: ۴۵۶۲۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر