کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۸۶۹۴
تاریخ خبر:

انگورهای مست ‌و مرغ‌های تریاکی؛ پشت پرده یک شایعه و یک حادثه

روزنامه هفت صبح | در روزهای تعطیل دو ماجرا بازار خوراکی‌ها را به‌هم ریخت .خبر بعدتر در شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌های معتبر خارجی همراه با عکس یک مرغ کم‌بال و پر و خسته منتشر شد که مخاطب کاملا از تریاکی بودن بخش بزرگی از مرغ‌هایی که در ایران راهی کشتارگاه می‌شوند، مطمئن شود اما گویا خبر خوراندن تریاک به مرغ‌ها کلا یک سوءتفاهم بود آن‌هم نه سوءتفاهمی جدید.

«مرغِ تریاکی» غذای لذیذی است که آشپزها برای پختنش مقادیر معینی سیر و پیاز، عسل، سرکه، ادویه، سس سویا و… را با گوشت مرغ ترکیب می‌کنند و هیچ ربطی به تریاک ندارد، اما «مرغ با طعمِ تریاک» برچسب اخبار ضد و نقیضی است که به استفاده از تریاک در رژیم غذایی مرغ‌ها در بعضی واحد‌های مرغداری و چیزخور کردن مرغ‌ها مربوط می‌شود. جنجال از جایی شروع شد که مجری برنامه صبحگاهی اعلام کرد می‌خواهد خبر جالبی را به اطلاع هموطنان برساند با این تیتر: تست مثبت اعتیاد پس از صرف جوجه‌ کباب!

در این خبر به نقل از علیرضا رفیعی‌پور، رئیس سازمان دامپزشکی اعلام شده بود که اکثر مرغداران قبل از سر بریدن مرغ‌ها در آب آنها تریاک می‌ریزند تا یبوست بگیرند و وزنشان زیاد شود. دلیل اینکه مردم در تهران و شهرستان‌ها بعد از مصرف مرغ احساس رخوت می‌کنند، به خاطر وجود تریاک در گوشت‌های تولیدی است. مجری در ادامه هم تاکید کرد که مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان رضوی هم این خبر را تایید کرده و گفته که متاسفانه این اتفاق در بیشتر مرغداری‌ها می‌افتد.

بلافاصله این ویدئو شروع کرد به دست به دست شدن در حالی‌که کمتر کسی حواسش بود که دقیقا همین خبر به نقل از همین افراد دو سال پیش یعنی در بهمن سال ۹۸ یک بار سر و صدا کرده بود و همان موقع هم تکذیب شده بود. ضمن اینکه آقای رفیعی‌پور از اردیبهشت پارسال رئیس سازمان دامپزشکی نیست و جای خود را به علی‌صفر ماکنعلی داده اما به هر حال دوباره سیل تکذیب‌ها راه افتاد.

رئیس هیات مدیره انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی اعلام کرد که اصلا چنین کاری منطقی نیست و اگر فرض را بر این بگیریم که در یک مرغداری ۱۰۰ هزار مرغ وجود داشته باشد، در این صورت باید حجم زیادی تریاک تهیه و به مرغ‌ها خورانده شود که طبیعتا منطقی نیست. ضمن اینکه چقدر باید به یک مرغ تریاک داده شود که روی گوشتش تاثیر بگذارد و اصلا چطور ممکن است حالت‌های بعد از مصرف مواد مخدر با خوردن مرغی که تریاک وارد بدنش شده به خورنده منتقل شود و او را دچار رخوت کند یا تست اعتیاد را مثبت کند.

این ماجرا خیلی‌ها را یاد قائله خوراندن هورمون رشد به مرغ‌ها انداخت که هنوز هم ادامه دارد و عده‌ای که چندان هم کم نیستند، اعتقاد دارند مرغ‌های پرورش‌یافته در مرغداری‌ها «هورمونی» هستند. تازه بعضی از کسانی که از تکذیب‌ها قانع شدند و قبول کردند که اصلا چیزی تحت عنوان هورمون رشد وجود ندارد و سرعت بیشتر رشد در مرغ‌های صنعتی دلایل دیگری دارد، از مصرف آنتی‌بیوتیک برای مرغ‌های صنعتی شاکی هستند و دلیل بی‌علاقه بودنشان به خرید این مرغ‌ها را «آنتی بیوتیکی» بودن آنها اعلام می‌کنند.

مخالفان آزار حیوانات هم نحوه پرورش مرغ‌ها را نامناسب می‌دانند و به روش‌هایی مثل تنظیم نور برای بیشتر غذا خوردن مرغ‌ها و کم بودن جای زندگی‌شان و… اعتراض می‌کنند. البته این دغدغه تکذیب نمی‌شود اما تاثیر زیادی روی مصرف‌کننده عمده هم نمی‌گذارد اما موارد قبلی هر بار که داغ می‌شود مدیران مرغداری‌ها و متخصص‌های پرورش صنعتی مرغ شروع می‌کنند به توضیح دادن که تمام روندها تحت نظارت است و اگر یک مرغداری بدون نظارت فعالیت می‌کند موضوعات زیادی برای نگرانی از فعالیت آن وجود دارد اما به هر حال تا وقتی نظارت وجود داشته باشد، رویه‌های متداول کیفیت مرغ را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند.

داستان انگورهای مورد‌دار
غیر از ماجرای مرغ‌های تریاکی یک اتفاق دیگر هم در بازار خوراکی‌ها افتاد؛ که این یکی نه قدیمی بود و نه تکذیب شد، بلکه به سرعت ویدئوهای مبسوطی هم از آن به دست رسانه‌ها رسید و با این تیتر خبری شد: امحای ۲۵هزار آب‌انگور شرابی در بازار میوه! خبر را خبرگزاری‌ها به‌صورت همزمان منتشر کردند و نوشتند که بعد از مدت‌ها نیروی انتظامی به بازار میوه و تره‌بار رفته تا به موضوعی که مدت‌ها‌ست خبرنگاران بعضی از خبرگزاری‌ها سعی در رسانه‌ای کردنش دارند، رسیدگی کنند.

یعنی فعالیت بعضی از غرفه‌داران میادین میوه و تره‌بار در همکاری با کسانی که قصد تولید مشروبات الکلی دارند و بخشی از این پروسه را بعد از خرید انگورها از غرفه‌داران در همان محل غرفه انجام می‌دهند و آب انگورها را برای ادامه عملیات با خودشان می‌برند، اتفاقی که رسانه‌هایی مثل خبرگزاری مهر آن را نتیجه گران شدن مشروبات الکلی خارجی به دلیل افزایش قیمت دلار اعلام کرده‌اند.

در ویدئویی که از عملیات پلیس منتشر شده نیروهای انتظامی به فضای پشت غرفه‌ها رفته و نه‌تنها دستگاه‌های آب انگورگیری را ضبط می‌کنند بلکه بشکه‌های پلاستیکی که روی هم چیده شده را روی زمین می‌اندازند و آب انگورهای داخل دبه‌های ۲۰ لیتری را داخل جوی آب خالی می‌کنند.

بعضی از غرفه‌داران به این کار اعتراض می‌کنند و بعضی‌ها هم با پلیس همکاری می‌کنند. اینطور که در خبرها آمده چند نفر از غرفه‌داران هم در همین رابطه بازداشت شده‌اند. البته گویا اخیراً دادسرای امنیت اخلاقی به موضوع ورود کرده و دستورات ویژه‌ای به مرکز عملیات پاوا فاتب صادر کرده و از طریق رئیس اتحادیه میوه‌فروشان و حراست شهرداری به غرفه‌داران تذکر داده شده که بساط آب انگورگیری را جمع کنند و بعد از این ابلاغ ۷۰درصد غرفه‌ها عطای گرفتن آب انگور را به لقایش بخشیده‌اند اما همچنان ۳۰درصد از غرفه‌داران به این کار ادامه می‌دادند که همین افراد در روز عملیات با برخورد مواجه شدند.

نکته
یک: اگر فرض را بر این بگیریم که در یک مرغداری ۱۰۰ هزار مرغ وجود داشته باشد، در این صورت باید حجم زیادی تریاک تهیه و به مرغ‌ها خورانده شود که طبیعتا منطقی نیست. ضمن اینکه چقدر باید به یک مرغ تریاک داده شود که روی گوشتش تاثیر بگذارد و اصلا چطور ممکن است حالت‌های بعد از مصرف مواد مخدر با خوردن مرغی که تریاک وارد بدنش شده به خورنده منتقل شود و او را دچار رخوت کند یا تست اعتیاد را مثبت کند

دو: در ویدئویی که از عملیات پلیس منتشر شده نیروهای انتظامی به فضای پشت غرفه‌ها رفته و نه‌تنها دستگاه‌های آب انگورگیری را ضبط می‌کنند بلکه بشکه‌های پلاستیکی که روی هم چیده شده را روی زمین می‌اندازند و آب انگورهای داخل دبه‌های ۲۰ لیتری را داخل جوی آب خالی می‌کنند

کدخبر: ۴۱۸۶۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر