کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۲۵۶۲
تاریخ خبر:

انقلاب وام دانشجویی بایدن و سندرز در آمریکا

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | سال گذشته و در کشاکش رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها برای انتخاب رقیب دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، برنی سندرز، یکی از نامزدها و بخت‌های اصلی آن رقابت‌ها و البته حریف سرسخت و خستگی‌ناپذیر جو بایدن در آن روزها، از آرزوها و رویاهای خود و خوابی که برای آینده آمریکا دیده‌ بود پرده برداشت و خطاب به جوانانی که به جنبش او اعتماد و تعلق خاطر داشتند گفت به امید روزی است که مردم آمریکا نظام پزشکی و خدمات درمانی مانند کوبا، نظام آموزش و پرورشی مانند مکزیک و خدمات و قوانین رفاه اجتماعی مانند آلمان و کشورهای اسکاندیناوی را تجربه کنند.

شاید این آرزوها برای آمریکای سال ۲۰۲۰ آرزوهایی دست نیافتنی، بعید و دور به نظر می‌رسید که امکان تحقق ندارد اما امروز اتفاقاتی در حال رخ دادن است که از آن بوی تغییر در رویه آمریکا به مشام می‌رسد.
یکی از مواردی که سندرز، حامیان و اعضای جنبش او و البته سیاستمداران ترقی‌خواه در سال‌های اخیر نسبت به آن انتقاد داشتند وام دانشجویی بود.

در آمریکا هزینه تحصیل در دانشگاه خارج از توان و استطاعت بخش کثیری از جامعه است و دانشجویان برای تامین هزینه‌های تحصیل خود از دولت یا موسسات خصوصی مالی و اعتباری وام تحصیلی می‌گیرند. میانگین هزینه سالانه تحصیل در دانشگاه‌های عمومی ۳۷ هزار دلار و میانگین تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی آمریکا ۴۸ هزار دلار است و به طور متوسط هر دانشجو برای اخذ مدرک کارشناسی خود از دانشگاه‌های آمریکا باید حداقل هزینه‌ای در حدود ۱۷۰هزار دلار پرداخت کند.

به همین دلیل است که در میان جمعیت ۶۸میلیون نفری فارغ‌التحصیلان آمریکایی، ۴۵میلیون نفر یا به عبارت دیگر از هر سه‌فارغ‌التخصیل دونفر از آ‌نها بابت وام‌های دانشجویی مقروض هستند و مجبورند سال‌های سال پس از فراغت از تحصیل کار کنند و تنها اقساط وام‌های خود را بپردازند.دارندگان وام‌های دانشجویی تا پایان سال ۲۰۲۰ مبلغی در حدود ۲تریلیون دلار به دولت آمریکا بدهکارند و جالب است بدانید که رقمی در حدود ۹۰میلیارد دلار از آن مربوط به وام‌های فارغ‌التحصیلانی است که اکنون بیش از ۶۰سال سن دارند.

برای درک ملموس‌تر ماجرا و عمق فاجعه باید گفت باراک اوباما سه سال پس از انتخاب در دوره اول ریاست‌جمهوری خود در یک سخنرانی گفت تنها هشت سال است که توانسته بدهی خود را به دولت بابت وام دانشجویی‌اش تسویه کند! از این رو چپ‌گرایان حزب دموکرات این رویه را رویه‌ای منطبق بر استثمار می‌دانند که دولت با اعطای وام‌ به دانشجویان، آنها را مجبور می‌کند که سالیان دراز در خدمت بی‌چون و چرای او باشند تا بتوانند بدهی‌ خود به دولت را پرداخت کنند.

برنی سندرز در دو انتخابات گذشته با شعار تحصیل رایگان برای دانشجویان به میدان آمد. در انتخاب ۲۰۱۶ این شعار رویایی دست نیافتنی و غیر عملی انگار شد و کسی آن را جدی تلقی نکرد اما در انتخابات اخیر شرایط تغییر کرد و روند اتفاقات به گونه‌ای دیگر رقم خورد.بایدن و سران حزب دموکرات تنها راه غلبه بر ترامپ در انتخابات را اتحاد سراسری مخالفان او یافتند و بخش عمده و ۸۹ درصدی از جمعیت جوانان ۱۸ تا ۳۰ سال که ۲۳ درصد از جمعیت کل رای‌دهندگان آمریکا را تشکیل می‌‌دادند دل در گروی سندرز داشتند و گوش به فرمان او بودند، به همین دلیل بایدن مجبور شد برای جلب حمایت سندرز امتیازاتی به او بدهد. یکی از تعهدات بایدن به سندرز حل معضل وام‌های دانشجویی بود.

بایدن متعهد شد با استقرار دولتش وام‌های کمتر از ۱۲۰ هزار دلاری را ببخشد. این بدان معناست که هر دانشجوی آمریکایی باید برای اخذ مدرک کارشناسی خود ۱۲۰هزار دلار از جیب دولت و حداقل ۵۰ هزار دلار از جیب خود بپردازد.در روزهای اخیر علاوه بر سندرز افراد دیگری مانند سناتور چاک شومر، سناتور الیزابت وارن و حتی سناتور میت رامنی که از سران جمهوری‌خواه مجلس سناست نسبت به اجرای بخشش بدهی‌های وام‌های دانشجویی سخن گفتند و از بایدن خواستند با انجام این وعده، امید و شادی را به میلیون‌ها جوان مقروض و دلسرد بازگرداند.

حالا دولت بایدن در نظر دارد برای اولین‌‌بار در تاریخ آمریکا در این زمین گام بردارد و در مرحله اول ۵۰ هزار دلار از وام‌های هر دانشجو را ببخشد. با اجرای این مرحله دولت با تخصیص ۸۰۰ میلیارد دلار، جمعیتی در حدود ۳۶میلیون نفر را از کابوس بازپرداخت وام دانشجویی می‌رهاند. بایدن با این عمل نام خود را برای همیشه در تاریخ آمریکا ثبت خواهد کرد و رئیس‌جمهوری نام خواهد گرفت که پروژه تغییر در کالبد و نظام آمریکا را کلید زد.

کدخبر: ۳۷۲۵۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر