کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۲۶۳۲
تاریخ خبر:

انقلاب‌ اقتصادی‌؛ قیمت بنزین، یارانه‌ها و حذف دلار ۴۲۰۰‌تومانی ‌‌

روزنامه هفت صبح | این روزها باید خیلی دقت کنید که دو تا مسئله اقتصادی را با هم قاطی نکنید: یکی طرح جدید بنزینی دولت است و دیگری طرح افزایش یارانه‌ها از طریق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی. دیروز هم دو ماجرا خبرساز بود. بخوانید:
یک: طرح بنزینی جدید دولت، نشات گرفته از طرحی به نام وان است که ظاهرا ریشه آن، در دانشگاه شریف است و اصلی‌ترین حامی‌اش در حاکمیت سعید جلیلی و شاید هم محسن رضایی. اسم رسمی آن در حال حاضر «بازتوزیع یارانه بنزین از طریق ارائه سهمیه بنزین به افراد به‌جای خودروها» است و قرار است ابتدا در کیش و قشم اجرا شود تا ابعاد آن مشخص شود و خدای نکرده اتفاقی مثل آبان ۹۸ نیفتد.

محمدرضا لواسانی، سرپرست منطقه آزاد کیش، دیروز درباره این طرح گفته: «از این پس سهمیه بنزین به تمام دارندگان کد ملی دارای خودرو یا فاقد خودرو تعلق می‌گیرد و میزان یارانه تخصیصی به ازای هر نفر معادل ۲۰ لیتر بنزین به نرخ ۱۵۰۰ تومان است.» به گفته او، افرادی که خودرو ندارند می‌توانند سهمیه خود را در نرم‌افزاری که به همین منظور طراحی شده است، بفروشند یا آن را به فرد دیگری منتقل کنند.

لواسانی افزایش قیمت بنزین را «کذب» خواند و ابراز امیدواری کرد که طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین به «الگویی در سطح کشور» تبدیل شود.
آقای لواسانی البته درست گفته و قرار نیست در این مرحله قیمت بنزین افزایش پیدا کند ولی این طرح جدید بنزینی دو بخش دارد. بخش اولش مربوط به تغییر سیستم سهمیه بندی از خودروها به افراد است و بخش دومش واقعی سازی قیمت بنزین.

به این ترتیب در صورتی که دولت بخواهد طرح را کامل اجرا کند، در ادامه بنزین را به قیمت آزاد عرضه خواهد کرد. قیمت آزاد یعنی قیمتی مثل دوبی که حالا به ازای هر لیتر بنزین ۲۱هزار تومان است. البته که ممکن است این کار به صورت تدریجی صورت گیرد ولی به هر حال، نسخه کامل طرح جدید بنزینی این است که هر فرد یارانه بگیرد و بعد آن را به قیمت آزاد بفروشد.

صاحبان خودروها هم در صورتی که بیش از سهمیه خود بنزین می‌خواهند آن را به صورت آزاد بخرند. مجددا تاکید می‌کنیم که بسیاری از ابعاد اجرایی این طرح مثل وضعیت اسنپ و تپسی مشخص نیست و برای همین دولت تلاش کرده آن را ابتدا در دو جزیره اجرا کند.

دو: طرح افزایش یارانه از طریق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چیست؟ طبق این طرح دولت دیگر به کالاهای اساسی مثل گندم، دارو، دانه‌های روغنی و خوراک دام ارز ترجیحی به قیمت ۴۲۰۰ تومان نخواهد داد و ارز آن‌ها حدود ۲۴هزار تومان حساب خواهد شد. در عوض، قرار است به مردم یارانه داده شود تا وقتی اجناسی مثل روغن، مرغ، گوشت و تخم مرغ گران شد، افراد بتوانند آن‌ها را خریداری کنند.

بر اساس یک نامه از سوی یک انجمن صنفی کشاورزی که دیروز در فضای مجازی منتشر شد، ارز نهاد‌ه‌های دامی از ابتدای دی حذف شده و از این رو بعید نیست که در روزهای آینده شاهد افزایش قیمت مرغ و گوشت باشیم هر چند که احتمالا یارانه نیز افزایش معتنابهی خواهد داشت.

کدخبر: ۴۳۲۶۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر