کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۳۷۴۴
تاریخ خبر:

انصرافی‌های اخیر‌ جشنواره موسیقی فجر

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | این روزها روزهای خوبی برای موسیقی نیست. سایه اتفاقات اخیر در کشور روی سر فرهنگ و هنر هم افتاده و حالا یکی دو روزی است که خبر انصراف‌ها از جشنواره فجر و لغو کنسرت‌های چهره‌های موسیقی از این طرف و آنطرف به گوش می‌رسد.

این ماجرا در تئاتر و تجسمی و سینما هم به وجود آمده و حالا گویی قرار است برای مدتی خبری از تولید و نمایش و کنسرت نباشد.البته این شامل همه فعالین عرصه موسیقی نشده و هنوز هم مشخص نیست تا کجا قرار است پیش برود اما تا همینجای کار چهره‌هایی که پایه ثابت جشنواره بودند چهره‌هایی بودند که انصرافشان از جشنواره یک خبر مهم را رقم می‌زند.

کیوان ساکت، حسام اینانلو، مانی جعفرزاده، هانا کامکار و ناصر نظر تا این لحظه خبر انصرافشان از شرکت در جشنواره فجر را روی صفحات اجتماعی‌شان انتشار دادند. اینانلو در اینستاگرامش نوشته:« شخصا معتقدم از امسال شرکت در جشنواره برای من و هم‌اندیشانم غلط خواهد بود.» و کیوان ساکت هم در پستی اعلام کرده:«نه به عنوان هنرمند شرکت کننده، نه در مقام داور یا کارشناس مدعو و نه در نقش مخاطب و بیننده هیچ یک از آثار در جشنواره شرکت نمی‌کنم.»

از اینها گذشته در یکی دو روز اخیر دو چهره مهم موسیقی ایران هم تحت تاثیر اتفاقات اخیر کنسرت‌های خود را لغو کردند. اولی علیرضا قربانی بود که کنسرت‌های دی ماه خود را کلا صرف نظر کرد و در پستی بلند بالا که قسمتی از آن را می‌آوریم اعلام کرد:«‌الهی…بیان آنچه در این روزها بر جان و جهان ما ایرانیان گذشته است، با بضاعت واژه‌ها حتی در شعر نمی‌گنجد.

چگونه شرح بیان باید داد اندوه مادران و پدران داغدار، همسران دل سوخته، فرزندان بی‌پناه و مهم‌تر مام میهن را که اینچنین به عزای فرزندان رعنای خود نشسته است. چه عشق‌ها، چه دانایی‌ها و چه جوان‌هایی که اسطوره شدند، پیش از به ثمر نشستن. مگر می‌شود دید و دم بر نیاورد …

به عنوان عضوی از جامعه هنری مستقل کشور و پیش از آن انسانی که می‌داند پشتوانه واقعی و مهم‌ترین داشته‌اش بودن در بطن اجتماع است، امروز که از بهت و حیرت فاصله گرفته‌ام، این یادداشت را تقدیم حضور می‌کنم تا در ملال این روزهای خواهران و برادران داغدارم شریک باشم.

به‌‌رغم اشتیاق، تمهیدات جدی و اقدامات حرفه‌ای برای برگزاری کنسرت‌های تهران در روزهای ۲۶ و ۲۷ دی‌ماه، با آلام روحی بسیار، مصمم به تعهد حرفه‌ای و اجتماعی خود برای لغو کنسرت‌ها اقدام نمودیم.با صراحت تمام و آگاهی کامل، انتقاد جدی خود را به رفتارهای غیر قابل گذشت و خلاف اخلاق را به دست اندرکاران ابراز داشته و آرزو داریم کاش برای تسکین این اندوه جانکاه رفتار خردمندانه‌تر، صادقانه‌تر و مهربان‌تری در قبال هم وطنانمان خصوصا آنها که در این مدت جگر گوشه‌های خود را در آغوش ندارند از جانب حاکمیت شاهد باشیم.»

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که قرار بود سانس‌های تمدیدی اجراهای این خواننده سرشناس در قالب پروژه «با من بخوان» پس از ۴۳ اجرای موفق در نیمه اول امسال در تهران، با موسیقی «حسام ناصری» طی روزهای ۲۶ و ۲۷ دی در تالار وزارت کشور برگزار شود.
دومین انصراف از اجرا مربوط به علیرضا عصار بود، او هم یکشنبه کنسرت‌هایش در تهران را برای همدردی با مردم لغو کرد.

این خواننده باسابقه موسیقی پاپ قرار بود طی روزهای ۲۴ و ۲۵ دی در تالار وزارت کشور پس از دو سال به دیدار دوستدارانش برود اما تصمیم به لغو اجرای خود گرفته است. این تصمیم علیرضا عصار در حالی توسط او اتخاذ شده است که طی روزهای اخیر اتفاقات تلخ متعددی در ایران رخ داده است و آخرین آنها هم فاجعه سرنگونی هواپیمایی اوکراینی در حوالی پایتخت بود که تأثر همه مردم را برانگیخت.

به دنبال این اتفاق، علیرضا عصار ویدئویی را برای انتشار در اختیار سایت‌های خبری موسیقی قرار داد که در آن درباره جزئیات لغو اجراهایش می‌گوید:«از صمیم قلب به همه داغداران اتفاقات تلخی که از آبان ماه تا الان در کشور عزیزمان ایران اتفاق افتاده است و همه ما را عزادار و غمگین کرده است؛ من را در غم خود شریک بدانید.

من از زمانی که تاریخ کنسرت را اعلام کردم دیدم شما با چه محبتی، من را غرق در عشق و غرور کردید و با حضور سریعتان خستگی تمام این سال‌ها را از من گرفتید. می‌خواهم بدانید که شما همه آن چیزی هستید که من در جهان دارم و به آن افتخار می‌کنم اما متأسفانه مجبور هستم که بنا به دلایلی که گفتم و اتفاقاتی که افتاده است حقیقتاً جانی در من برای آواز خواندن در این روزها نیست.

به همین دلیل کنسرت تهران را برای بار دوم لغو می‌کنم و امیدوارم که در روزهایی بهتر و با حالی بهتر و با دلی خوش شاید در کنار هم باشیم. من هیچ کجای زندگی‌ام جایی جز در کنار و آغوش مردمم برای خودم متصور نبودم و الان هم نیستم، این کمترین کاری است که برای اعلام همدردی با مردم نازنینم که همگی عزادار هستیم بر می‌آید.

در عین حال می‌خواهم از بچه‌های نازنین ارکسترم که سه ماه تمرین کرده بودند تا با جان و دل در این شب‌ها کنار شما باشند. امیدوارم به زودی این اتفاق رخ دهد. از خداوند بزرگ از صمیم قلبم برای همه‌ آرزوی دل خوش و سلامتی دارم و برای خانواده‌های داغدار نازنین، آرزوی آرامش می‌کنم. من را در غم خود شریک بدانید. دوستتان دارم و به امید دیدار زود.»

کدخبر: ۳۰۳۷۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر