کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۴۵۰۸
تاریخ خبر:

انجمن شکست‌‌خوردگان در گیشه

روزنامه هفت صبح، صوفیا نصرالهی | از ابتدای سال ۲۰۱۹ چند‌فیلم اکران شده‌اند که هم سازندگان و تهیه‌کنندگان و هم تماشاگران روی آن‌ها حساب ویژه‌ای باز می‌کردند اما با شکست در گیشه سینماها روبه‌رو شدند.

*** دامبو: Dumbo / کارگردان:‌ تیم برتون / بازیگران : کالین فارل، اوا گرین، مایکل کیتون
از میان همه فیلم‌هایی که دیزنی اعلام کرده بود قرار است امسال اکران کند، همه‌مان حدس می‌زدیم که این یکی کمتر از بقیه بفروشد با این‌وجود هنوز هم فیلمی‌ بود که می‌شد به فروش‌اش امید بست. به‌هر‌حال این فیلمی‌ است که دیزنی درباره یک حیوان ملوس دوست‌داشتنی ساخته اما نتیجه‌اش آن‌قدرها هم دوست‌داشتنی از کار درنیامده است.

درنهایت با فیلم‌های کوچک و جمع‌و‌جور فروش‌اش قابل مقایسه است اما وقتی به بودجه تولیدش می‌رسیم که نزدیک به ۱۷۰میلیون دلار بوده است این‌که فیلم در کل جهان ۳۵۰میلیون دلار فروخته ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد. با آن بودجه فیلم باید حداقل نیم‌میلیارد دلار می‌فروخت تا بتواند موجودیتش را اثبات کند.

*** فیلم لگوی ۲: قسمت دوم / The Lego Movie 2: The Second Part / کارگردان: مایک میچل /بازیگران: کریس پرت، الیزابت بنکس
اولین‌قسمت از این سری یعنی «فیلم لگو» محصول ۲۰۱۴ یک اتفاق بزرگ در گیشه بود. اکرانش یک واقعه بزرگ محسوب می‌شد. و فیلم «لگو فیلم بتمن» هم موفقیت بزرگ دیگری بود. اما بعد از اکران کم‌فروغ «لگو فیلم نینجاگو» که به زحمت به یاد آورده می‌شود، دیگر آن درخشش و ستاره اقبال سری فیلم‌های «لگو» رو به افول گذاشت و اکران «فیلم لگوی۲: قسمت دوم» هم بخش دیگری از این افول بود.

با بازاریابی واقعا بد و نقدهای متوسط اما کم شور و حال روی فیلم، به‌طرز شوکه‌کننده‌ای فیلم در گیشه شکست خورد. فروش جهانی اولین فیلم ۴۶۹میلیون دلار بود. این یکی در کل جهان ۱۹۱میلیون دلار فروخت. یک فاجعه واقعی. به نظر می‌رسد فروش کم این فیلم دلیل خوبی باشد برای این‌که سازندگان فیلم‌های «لگو» به ساخت این سری پایان بدهند.

*** ققنوس سیاه: Dark Phoenix / کارگردان:‌سایمون کینبرگ / بازیگران: سوفی ترنر، مایکل فاسبندر
این فیلم نشانه‌ای از شکست یک بلاک‌باستر است. این فیلمی‌ بود که دقیقا هیچ‌کس آن را نمی‌خواست. اساسا بازسازی یک فیلم یا ساخت یک فیلم از یک‌سری به معنای رفع اشتباهات گذشته است. اما این فیلم واقعا نیاز داشت که دوباره فیلمبرداری شود و حداقل یک‌سال دیگر اکرانش به تعویق بیفتد. پول و بازاریابی که برای این فیلم صرف شد به هیچ‌جا نرسید.

اصلا کسی به این فیلم اهمیتی نمی‌داد. حتی به‌نظر می‌رسد بازیگران هم حوصله بازی در یکی دیگر از فیلم‌های سری «مردان ایکس» را ندارند. بودجه رسمی‌ فیلم حول و حوش ۲۰۰میلیون دلار اعلام شد. اما قطعا این بودجه در فیلمبرداری دوباره برخی از سکانس‌ها افزایش پیدا کرده بود. وقتی فیلم در افتتاحیه‌اش فقط ۳۲میلیون دلار فروخت، مردم شوکه شدند. سری فیلم‌های «مردان ایکس» چیزی حدود ۲۰سال قدمت دارد.

*** آرامش: Serenity / کارگردان: ‌ استیون نایت / بازیگران: متیو مک‌کاناهی، آن ‌هاتاوی
‌این قرار بود یکی از آن فیلم‌هایی باشد که با بودجه متوسط(چیزی حدود ۲۵میلیون دلار) ساخته شده بود و در اوایل سال هم اکران شود که معمولا کسی به فیلم‌ها توجه خاصی ندارد. اما حضور ستاره‌ها در فیلم باعث می‌شد که فکر کنیم حتی در همان زمان اکران هم فیلم بهتر از این‌ها عمل کند. فیلم با فروش ۱۲میلیون دلاری به کار خودش پایان داد. ‌

*** شفت: Shaft / کارگردان:‌تیم استوری / بازیگران: ساموئل ال.جکسون
سری فیلم‌های «شفت» به‌عنوان هنر سیاه بخش مهمی‌ از تاریخ سینما هستند. اما تیم استوری نتوانسته از این میراث استفاده کند. فیلمی ‌که استودیو انتظار داشت حداقل با فروش ۱۵میلیون دلاری کارش را آغاز کند اما فقط توانست ۸.۳میلیون دلار بفروشد. منتقدان فیلم را متوسط رو به پایین ارزیابی کردند اما تماشاگران در سایت سینمااسکور به آن امتیاز A دادند که راضی‌کننده بوده.

*** آلیتا: فرشته نبرد: Alita: Battle Angel / کارگردان:‌رابرت رودریگوئز / بازیگران: کریستف والتز، جنیفر کانلی
هالیوود همچنان به‌دنبال ساخت انیمه‌هاست. آن‌هم در شرایطی که همه‌چیز اثبات می‌کند فرم زیبایی‌شناسی انیمه‌ها قرار نیست در فیلم‌های لایو اکشن جواب بدهد. و روایت انیمه‌ها برای تبدیل آن‌ها به فرم سینمایی بیش از اندازه پیچیده است. فیلم رابرت رودریگوئز در سه‌روز اول اکرانش ۲۷.۸میلیون دلار فروخت. البته بیشتر از رقمی ‌بود که تحلیل‌گران برای فروش افتتاحیه فیلم پیش‌بینی کرده بودند اما نباید فراموش کرد که این فیلم پرهزینه با بودجه ۱۷۰میلیون دلاری ساخته شده بود.

*** مردان سیاهپوش: بین‌المللی: Men in Black: International / کارگردان: ‌اف.گری گری / بازیگران: کریس همسورث
این‌که کریس همسورث و تسا تامپسون را در خط حمله فیلمی ‌مثل «مردان سیاهپوش» قرار بدهی، به نظر می‌رسید که آینده فیلم را در گیشه سینماها تضمین کند. این دونفر در فیلم «ثور: رگناروک» شیمی ‌فوق‌العاده‌ای کنار هم داشتند. خود کارگردان فیلم هم از دو اثر موفق «مستقیم خارج از کامپتون» و «سرنوشت خشمگین» می‌آمد.

اما درنهایت به‌جز تریلرهای فیلم بقیه موارد همه با شکست مواجه شدند. شروع اکران «مردان سیاه‌پوش: بین‌المللی» سونی با فروش ناامیدکننده ۲۸.۵میلیون دلاری همراه بود. اگر مقایسه کنیم، این پایین‌ترین فروش افتتاحیه بین سری فیلم‌های «مردان سیاه‌پوش» است. سه‌فیلم قبلی همه افتتاحیه‌هایی حول و حوش ۵۱میلیون دلار داشتند.

این فیلم با بودجه ۱۱۰میلیون دلاری ساخته شده و منتقدان را هم راضی نکرده است. فیلم نه تنها نقدهای منفی از سوی منتقدان دریافت کرده که تماشاگران هم در سایت سینمااسکور به آن امتیاز B داده‌اند. این امتیاز یعنی فیلم نتوانست رضایت تماشاگران را هم جلب کند.
فیلم در ژانر کمدی اکشن ماجراجویانه ساخته است. وظیفه مردان سیاه‌پوش همیشه محافظت از کره زمین بوده است. در این ماجراجویی جدید آن‌ها باید با بزرگترین تهدید تا امروز دست و پنجه نرم کنند: یک موش کور نفوذی در گروه مردان سیاه‌پوش!

توضیحات

مردان سياه‌پوش

توضیحات

دامبو

توضیحات

آلیتا

توضیحات

ققنوس سیاه

کدخبر: ۲۷۴۵۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر