کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۶۳۲۹
تاریخ خبر:

انجمن بازداشت‌‌شدگان قضایی در یک ماه اخیر

روزنامه هفت صبح | علیرضا سلیمی، عضو هیات نظارت بر نمایندگان مجلس روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرگزاری فارس تائید کرد که دو نماینده مجلس به اتهام اخلال در بازار خودرو بازداشت شده‌اند. این دو نماینده فریدون احمدی و محمد عزیزی هستند که برای آن‌ها وثیقه ۱۰ میلیاردی تعیین شده که به دلیل ارائه نشدن وثیقه به زندان اوین منتقل شدند.

بعد غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه هم این خبر را که ابتدا یاشار سلطانی روزنامه‌نگار در توئیتر افشا کرده بود، تایید کرد. گفته می‌شود علت بازداشت این دو نماینده در ارتباط با پرونده شرکت سایپا است. محمد عزیزی همان نماینده‌ای است که تیرماه امسال در رابطه با پرونده دیگری هم چند ساعتی بازداشت شده بود.

این ماجرا را می‌توان در ادامه برخوردهای قضایی با مدیران شرکت‌های خودروسازی تفسیر کرد اما نکته جالب‌تر تراکم بالای بازداشت‌های قضایی در سطوح بالا طی یک ماه اخیر است. در عین حال که دادگاه‌های متهمان اقتصادی اسم و رسم داری هم در حال برگزاری است از جمله ماجرای پرونده‌های مرتبط با بانک سرمایه و فساد در توزیع ارز. به این بهانه بد نیست نگاهی داشته باشیم به همه بازداشت‌های پر سر و صدای هفته‌های اخیر که به نظر می‌رسد با تحولات دستگاه قضایی بی‌ارتباط نباشد. چند روز پیش ابراهیم رئیسی گفته بود این برخوردها مقطعی نیست و‌ هاضمه انقلاب اسلامی ‌و نظام جمهوری اسلامی‌ مطلقا فساد را نمی‌پذیرد.

* یک: اواخر تیرماه رسانه‌ها از بازداشت معاونت اجرایی ریاست سابق قوه قضائیه خبر دادند. اکبر طبری در دوره آیت‌الله آملی لاریجانی جزو مدیران رده بالای دستگاه قضا محسوب می‌شد و با اعلام خبر بازداشت او یک موج خبری سهمگین به راه افتاد که پس لرزه‌های آن را در مجادله آیت‌الله یزدی و آملی لاریجانی هم دیدیم.

* دو: هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو در ساعت ۵ عصر دوشنبه ۲۸ مردادماه یعنی همان روزی که علی ربیعی، سخنگوی دولت خبر برکناری او را اعلام کرده بود، در دفتر کارش بازداشت شد. ربیعی علت برکناری او را افزایش غیرقانونی قیمت خودروها اعلام کرده بود و هنوز اعلام نشده که بازداشت او هم دقیقا به همین علت است یا نه. در جزئیات این خبر آمده بود از روز یکشنبه یک تیم بازرسی در بخش مالی ایران خودرو مستقر شده‌اند. ‌

* سه: روز ۲۳ مردادماه حسن عباسی، تحلیلگر سیاسی اصولگرا بازداشت شد. در اخبار اولیه آمده بود که او از سوی سازمان قضایی نیروهای مسلح و با شکایت معاون حقوقی وزارت اطلاعات بازداشت شده و بعد مشخص شد که این پرونده مربوط به شکایت یک سال و نیم پیش از او بوده و دلیل اصلی هم ظاهرا مربوط می‌شود به یکی از سخنرانی‌های جنجالی او که گفته بود وزارت اطلاعات با یکی از کانال‌های تلگرامی‌پرحاشیه ضد نظام ارتباط دارد.

* چهار: میرعلی اشرف پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی سازی و معاون وزیر اقتصاد که عملکرد او در چند سال اخیر به شدت مورد انتقاد بعضی گروه‌های اصولگرا و عدالتخواه بود در روز چهارشنبه ۲۳ مردادماه به سازمان بازرسی کل کشور احضار شد و ساعاتی بعد از اینکه از مسئولیتش استعفا داده بود، بازداشت شد. ‌خبرگزاری تسنیم نوشته عنوان اتهامی ‌او اخلال در نظام اقتصادی کشور و تضییع گسترده اموال عمومی‌و دولتی است و با حکم دادسرای ویژه کارکنان دولت بازداشت شده است.

* پنج: بعد از انتشار فیلم ناراحت کننده‌ای از کشتار سگ‌ها توسط یکی از پیمانکاران شهرداری در منطقه کهریزک در روز یکشنبه ۲۸ مردادماه تجمعی توسط حامیان حقوق حیوانات مقابل ساختمان شهرداری تهران در خیابان بهشت شکل گرفت که منجر به درگیری‌هایی شد و تعدادی از تجمع کنندگان بازداشت شدند. هنوز در مورد وضعیت بازداشتی‌ها و اینکه چند نفر بودند جزئیاتی منتشر نشده اما رئیس مرکز ارتباطات شهرداری گفته پیگیری آزادی بازداشتی‌ها هستند و تعدادی از اعضای شورای شهر هم نسبت به این موضوع اعتراض کردند.

* شش: ۱۳ مرداد ماه نوشین جعفری عکاس سینما و تئاتر بازداشت شد. اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود در این مورد توضیح داد: «این فرد نه به خاطر خبرنگار بودن بلکه به خاطر اهانتی که به مقدسات و حضرت سیدالشهدا انجام داده بود و همچنین تبلیغی که علیه نظام جمهوری اسلامی‌انجام داده بود، تحت تعقیب قرار گرفته است.»

* هفت: روز گذشته رئیس کل دادگستری استان اصفهان از بازداشت مدیرعامل کارخانه تولید قند نقش جهان اصفهان به اتهام اخلال در نظام اقتصادی خبر داد. اینطور که این مقام قضایی توضیح داده: «مدیرعامل کارخانه قند نقش جهان اصفهان و دو تن از همکاران وی به طور گسترده اقدام به عرضه و توزیع خارج از شبکه شکر می‌کردند. آن‌ها در چند ماه ابتدایی سالجاری بیش از ۴۷۰۰ تن شکر را با قیمت بالغ بر ۱۶۰۰ تومان بیش از قیمت مصوب با سندسازی و بهره‌گیری از دلالان عرضه کرده و در مجموع مبلغی بیش از ۷۶ میلیارد ریال به جیب زده‌اند.»

* هشت: چند روز پیش بود که خبر آمد علی فرجی، مدیر عامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر بازداشت شده است. روابط عمومی‌سازمان هلال احمر گفته علت بازداشت او مربوط به واردات داروی سالک است. این سازمان پیش از این اعلام کرده بود که واردات این دارو پس از نایاب شدن، در دو محموله و با درخواست وزارت بهداشت با هدف کنترل بحران اپیدمی‌سالک انجام شده بود. پیش از این در ویدئویی در فضای مجازی آمده بود که داروی وارد شده تقلبی بوده است، اما این سازمان و همچنین مقامات وزارت بهداشت این ادعا را رد کردند.

* ۹: یک هفته پیش شهردار خرم آباد دستگیر شد و دادستانی این شهر اطلاعیه داد که علت بازداشت او سوءاستفاده مالی از اموال شهرداری است. در ارتباط با همین پرونده چند مسئول ارشد دیگر شهرداری خرم آباد هم بازداشت شدند.

* ۱۰: یکی از بازداشتی‌های پرحاشیه هفته‌های اخیر حسن میرکاظمی‌مشهور به حسن رعیت است که سخنگوی قوه قضائیه در روز ۲۳ مرداد ماه بازداشت او را تایید کرد اما در یک هفته پیش از آن شایعه دستگیری این فرد در فضای مجازی منتشر شده بود. انتشار تصاویری از او در جریان حوادث سال ۸۸ که با کلت کمری و ارتباط او با مرتضوی و بابک زنجانی و دو مداح مشهور باعث شد خبر بازداشتش هم انعکاس وسیعی داشته باشد. در مورد علت بازداشت او هنوز جزئیاتی در دسترس نیست فقط همین اندازه می‌دانیم که قبلا از او به عنوان یک بدهکار بانکی اسم برده می‌شد و در باغ شخصی‌اش با چند قلاده ببر در کرج دستگیر شده است.

کدخبر: ۲۷۶۳۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر