کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۵۴۰۴
تاریخ خبر:

انتقال‌های‌ شگفت‌انگیز و عجیب فوتبال ایران

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | در لابه‌لای اخبار ریز و درشت فوتبال ایران، دو روز پیش خبر رسید که خالد شفیعی به تیم باشوندارا کینگز بنگلادش پیوسته است! این البته اولین انتقال غیرمنتظره از فوتبال ایران به کشورهای بدون فوتبال و عجیب و غریب آسیا نیست و احتمالا آخرین آن هم نخواهد بود. به همین بهانه چند انتقال شگفت‌انگیز از این نوع را مرور می‌کنیم.

*** ناصر حجازی و سرمربیگری در بنگلادش
در سال ۱۳۶۷ بود که ناصر حجازی راهی بنگلادش و البته به قول خودش آخر دنیا شد تا در آنجا مربیگری کند. البته همسرش گفته بود از هند پیشنهاد دارد اما ظاهرا با هندی‌ها به توافق نرسیده بود و به بنگلادش رفت و در مسیر با آمیکو آشنا شد که بازیکن محمدان بنگلادش بود! خودش می‌گفت در ایران شرایطی دارد که به او تیم نمی‌دهند و به همین دلیل پس از آشنایی با آمیکو قبول کرد که هدایت تیم محمدان این کشور را برعهده بگیرد.

مدتی بعد هم رضا نعلچگر و بیژن طاهری به او پیوستند تا در این تیم بازی کنند. به‌یادماندنی‌ترین خاطره دوران حضور او در این تیم هم پیروزی بر پرسپولیس با نتیجه ۲بریک در جام باشگاه‌های آسیا بود. زننده گل اول محمدان هم بیژن طاهری بود. آن نتیجه هنوز هم بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پیروزی و افتخار فوتبال بنگلادش است. در همان سال محمدان قهرمان لیگ بنگلادش شد. حجازی بعدها به ایران برگشت و خاطرات زیادی هم از دوران حضورش در بنگلادش تعریف کرد اما هنوز هم مشخص نیست چرا کسی با اعتبار و افتخارات ناصر حجازی باید ناگهان سر از فوتبال بنگلادش دربیاورد!

*** رضا شاهرودی در دالیان چین!
دفاع چپ خوش‌تیپ آن سال‌های پرسپولیس و تیم ملی پس از درخشش در رقابت‌های انتخابی جام جهانی به تیم آلتای اسپور ترکیه پیوست اما بعد از امضای قرارداد مشکلاتی به وجود آمد که باعث شد او نتواند در این تیم بازی کند. ناگهان اتفاق جالبی افتاد. سرمربی تیم دالیان چین فیلم بازی‌های مهدی مهدوی‌کیا را دیده بود و خواهان جذب او شده بود اما مهدوی‌کیا نرفت و آنها از روی همان فیلم‌ها بازی شاهرودی را پسندیدند و شاهرودی به صورت قرضی از آلتای ازمیر راهی دالیان شد.

خود شاهرودی می‌گوید در آن زمان هم سطح لیگ چین بالا بود اما پولی را که قرار بود به او بدهند ندادند و تقریبا ۹ ماه بدون دریافت حتی یک دلار در این کشور حضور داشت. او فقط برای بازی مقابل استقلال در جام باشگاه‌های آسیا در تهران توانست ۴۰ هزار دلار از دالیان بگیرد! شاهرودی بعد از حدود یک سال سخت در فوتبال چین به ایران برگشت و دوباره در پرسپولیس بازی کرد.

*** استیلی، خاکپور و منصوریان در گیلانگ سنگاپور
دوقلوهای فوتبالی ایران که ‌ از کودکی در نازی‌آباد با هم دوست بودند، در دوران فوتبال هم تیم‌های مشترک زیادی داشتند که خیلی هم عجیب و غریب نبود. آنها در بهمن، پاس و پرسپولیس همبازی بودند اما عجیب اینکه با هم به فوتبال سنگاپور کوچ کردند! بعد از نتایج ضعیف تیم ملی در سال ۱۹۹۴، علی پروین با تصمیم اهالی فدراسیون از فوتبال گذاشته شد.

بازیکنانی مثل استیلی و خاکپور هم به این تصمیم اعتراض کردند و همین باعث شد که عابدینی که در آن مقطع، همزمان رئیس فدراسیون و مدیرعامل پرسپولیس بود، این دو بازیکن را هم از تیم کنار بگذارد! آنها با هم به سنگاپور رفتند و یک فصل در تیم گیلانک این کشور بازی کردند. نمایش‌های این دو بازیکن در گیلانک و به خصوص استیلی فوق‌العاده بود و رسانه‌های ورزشی این کشور هنوز هم استیلی را یکی از بهترین بازیکنان تاریخ لیگ سنگاپور می‌دانند، آن هم فقط برای یک فصل بازی! دو سال پس از این دو بازیکن، علیرضا منصوریان هم به سنگاپور رفت و در همین تیم گیلانک بازی کرد.

*** نیما نکیسا در فلامورتاری آلبانی!
بعد از یک بازی در جام جهانی مقابل یوگسلاوی و نمایش قابل قبول در این بازی، نیما نکیسا هم که در پرسپولیس بازی می‌کرد، با یک پیشنهاد خارجی روبه‌رو شد. البته خبری از پیشنهاد از تیم‌های معتبر و نیمه معتبر نبود. او از تیم فلامورتاری آلبانی پیشنهاد داشت و عجیب اینکه نکیسا این پیشنهاد را پذیرفت و به این تیم هم رفت و مدتی برایش بازی کرد. نکیسا پس از چند ماه به یونان رفت و در تیم کاوالاس این کشور بازی کرد.

*** بهشاد یاورزاده: از تایلند تا میانمار!
او قطعا یکی از رکوردداران بازی در تیم‌ها و کشورهای عجیب و غریب است. یاورزاده در تیم امید استقلال ناگهان چهره شد. او استعداد فوق‌العاده‌ای داشت اما وقتی به تیم بزرگسالان استقلال رسید، تصمیمات اشتباهش شروع شد. لیست تیم‌های او بعد از استقلال را مرور کنید: تربیت بدنی یزد، استیل‌آذین، دونایسکا استرادای اسلواکی، دوبی کلاب در لیگ ۲ امارات، اودون تانی تایلند و شان یونایتد میانمار!

او این روزها دوباره به تیم اودون تانی برگشته و در تایلند فوتبال بازی می‌کند. حالا که صحبت از تایلند شد، بد نیست یادی کنیم از مهرداد پولادی! او بعد از درخشش در جام جهانی و جام ملت‌های آسیا می‌توانست در لیگ‌های معتبر اروپایی بازی کند اما برای فرار از دوران خدمت سربازی ترجیح داد در لیگ ۲ قطر و تیم بانکوک تایلند بازی کند ولی به ایران برنگردد!

*** خالد شفیعی؛ پیوند دوباره ایران و بنگلادش
بعد از حدود ۲۰ سال از حضور چند ایرانی در فوتبال بنگلادش، حالا نوبت به خالد شفیعی رسیده تا نماینده فوتبال ایران در این کشور درجه چندم آسیایی باشد. خبر حضور او در این تیم بنگلادش با واکنش منفی اهالی فوتبال مواجه شده اما او در کمال تعجب به شکلی از بازی کردن در بنگلادش دفاع می‌کند که به قول پژمان جمشیدی، انگار قرار است بعد از هند، بنگلادش هم تا چند سال دیگر قطب فوتبال آسیا شود.

او در این باره گفته: «من لیگ بنگلادش را فقط به خاطر شرایط مالی انتخاب نکردم. این تیم قهرمان فصل گذشته لیگ بنگلادش است و یک بازیکن از تیم ملی آرژانتین، دو بازیکن برزیلی، یک بازیکن اسپانیایی و سرمربی اسپانیایی دارد و شرایط خیلی خوبی دارد. این تیم در فصل جدید در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارد. من با تحقیق این تیم را انتخاب کردم و آپشن‌ها و جذابیت‌های خاص خودش را داشته و از انتخابم راضی هستم.

لیگ بنگلادش یک لیگ رو به پیشرفت است و در حال هزینه کردن برای بهتر شدن اوضاع لیگ‌شان هستند و از لحاظ فنی و زیرساختی در حال کار کردن هستند و برعکس لیگ ما که رو به پسرفت است، فوتبال بنگلادش و لیگ بنگلادش در حال پیشرفت و بهتر شدن است. کامنت‌هایی که از فوتبالدوستان برای من آمده نشان می‌دهد این عزیزان شناختی روی فوتبال بنگلادش ندارند.» توجیهات خالد برای انتخب این تیم بنگلادشی، از خود این انتخاب هم عجیب‌تر و بامزه‌تر است.

او مدعی است که تیم بنگلادشی جدید او یک بازیکن ملی‌پوش آرژانتینی دارد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که منظور او از ملی‌پوش آرژانتینی، هرنان بارکوس ۳۶ ساله است که هشت سال پیش چهار بار با پیراهن تیم ملی آرژانتین به میدان رفته است! ضمن اینکه تیم جدید جناب خالد شفیعی اصلا در لیگ قهرمانان حضور ندارد و این یک مورد را اشتباه به عرض او رسانده‌اند!

کدخبر: ۳۵۵۴۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر