کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۰۳۲۷
تاریخ خبر:

انتقاد از مثلث ثروتمندان غیردولتی

روزنامه هفت صبح| آیا آستان قدس، بنیاد و ستاد اجرایی به اندازه دارایی خود به مردم آسیب‌ دیده از کرونا کمک کرده‌اند؟ این روزها سه نهاد پولدار عمومی و غیردولتی به شدت تحت فشار رسانه‌ای هستند. منظورمان از آن سه نهاد مثلث آستان قدس، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام است و دلیل آن فشار هم این است که منتقدان می‌گویند باید این نهادها در خط مقدم کمک به مردم در این روزهای سخت باشند. به بخشی از اظهارنظرها در روزهای اخیر دقت کنید:

* یک: عباس عبدی، تحلیلگر اصلاح‌طلب: این نهادها وقتی امکانات می‌خواهند می‌گویند دولتی هستیم و باید از امتیازات دولتی برخوردار باشیم چون نفع خصوصی نداریم. مثلا مالیات ندهند یا… و وقتی که می‌خواهند از این نهادها مسئولیت بخواهند تا در جامعه مشارکت کنند می‌گویند ما دولتی نیستیم. این عمل نادرستی است و باید اموال همه این نهادها به سیستم دولتی وارد شود تا در چنین مواقعی صرف نیاز‌های مردم شود.

* دو: شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده مجلس: اگر تعطیلی مانند سایر کشورها اجرایی نشود، سلامتی قشر عظیمی از جامعه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و مسائل اجتماعی و امنیتی به‌دنبال خواهد داشت…اجرای طرح تعطیلی همگانی برای دولت هزینه دارد که می‌توان از منابع ستاد اجرایی فرمان امام، آستان قدس، بنیاد مستضعفان، صندوق توسعه ملی و حتی حقوق ماهانه نماینده‌ها استفاده کرد.

* سه: مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی: کمک مردمی هر قدر هم که گسترده باشد نمی‌تواند پاسخگوی نیازهایی باشد که در اثر رکود اقتصادی ناشی از کرونا پدید آمده است…برای حل قطعی مشکلات باید قدرت‌های مالی بزرگی به صحنه بیایند که از تمکن بسیار بالایی برخوردارند و اموال آنها متعلق به مردم است.

این قدرت‌های مالی عبارتند از ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و آستان قدس رضوی. امکانات و منابع مالی گسترده‌ای که در اختیار این مراکز وجود دارند اگر به عرصه کمک به اقشار آسیب‌دیده از کرونا آورده شوند، مشکلات این اقشار در کوتاه‌ترین زمان و به صورت کامل برطرف خواهد شد. این اموال و امکانات متعلق به مردم هستند و دقیقاً در چنین موقعیت‌هایی باید از آنها برای حل مشکل مردم استفاده شود.

واقعیت این است که این افراد در تمکن مالی این سه نهاد اشتباهی نمی‌کنند و واقعا باید این نهادها را بعد از برخی شرکت‌های دولتی، ثروتمندترین اشخاص حقوقی این کشور دانست اما از آن طرف، باید اقدامات این نهادها تاکنون نیز دیده شود. مثلا آستان قدس، تاکنون پخت چند هزار غذا در روز برای بیماران کرونایی را به عهده گرفته و در حاشیه مشهد نیز کمک‌هایی توزیع کرده است یا بنیاد مستضعفان از ظرفیت هتل‌های خود برای پخت غذا برای کادر درمانی استفاده می‌کند و قول ارائه کارت هدیه یک میلیون تومانی به کولبران را داده و ۵ میلیارد نیز اعتبار به شهرداری داده تا در میان دستفروشان هزینه شود.

ستاد اجرایی هم همین دیروز بزرگ‌ترین کارخانه تولید ماسک جنوب غرب آسیا را در شهرک صنعتی اشتهارد استان البرز افتتاح کرد. با این حال این کمک‌ها هنوز در سطح و اندازه مکنت این نهادها نیست. دیروز سپاه اعلام کرد که قرارگاهی با عنوان امام حسن مجتبی با مشارکت بنیاد مستضعفان، کمیته امداد امام خمینی (ره)، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، آستان قدس رضوی و بسیج تاسیس شده است تا در راستای دستور رهبری برای برگزاری رزمایش کمک به مردم در ماه رمضان، اقدام و از ۳ و نیم میلیون خانوار حمایت کنند. باید دید که آیا این سه نهاد خواهند توانست در این ماه، دل منتقدان را به دست آورند یا نه.

کدخبر: ۳۲۰۳۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر